Intern frame DHL-camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Friendly ghost
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 0:16

Intern frame DHL-camper



Bericht door Friendly ghost »

heey,

ik ben een camper aan het inbouwen. de box is 5,10 lang, 2,15 breed en 2,15 hoog.
origineel zitten er pilaren in waar de planken voor de pakketten in. de planken zelf zijn er al uit.
de horizontale kokers zijn een beetje gebogen, en het lijkt alsof deze het dak ondersteunen.

denken jullie dat deze er uit kunnen als ik deze vervang door kasten links en rechts? ook komt er een badkamer in die ongeveer tot de helft van de bak komt. de pilaren aan de achterkant blijven omdat ik daar een hefbed aanvast ga maken.

ook heeft de bak aardig wat flex er in zitten, als ik een van de wielen opkrik gaat de achterdeur soms moeilijk dicht, als ik dan een badkamer bouw, kan de bak minder flexen lijkt me, is dat een probleem?

ik hoor het graag!
Bijlagen
bus 3.jpg
bus 3.jpg (41.23 KiB) 1961 keer bekeken
bus2.jpg
bus2.jpg (30.56 KiB) 1961 keer bekeken
bus.jpg
bus.jpg (35.34 KiB) 1961 keer bekeken
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: intern frame dhl camper



Bericht door DucatoDolf »

Welkom hier. Leuke bak. Ook nog een pica van de buitenkant?

Ik zou alle balken laten zitten omdat deze het frame vormen voor de gehele opbouw. Lekker isoleren met een dik pak isolatie. Tevens kun je je kasten er aan vast schroeven. Dat de hele bak beweegt ga je er niet uit krijgen. Dus houd daar rekening mee als je kasten bouwt en vastschroeft.
Friendly ghost
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 0:16

Re: Intern frame DHL-camper



Bericht door Friendly ghost »

De bak is gemaakt van 3cm sanwichpanelen van fiber versterkt kunststof en pir plaat :) dus dat zit wel goed! Ik heb deze bak gehaald omdat ik 2.03 meter ben. Eindelijk een camper waarin ik rechtop kan staan.

Betekend de flex dat ik de kasten dan heel stevig moet maken? Of juist een beetje flexibel! Of moet ik ze alleen aan de muur bevestigen bijvoorbeeld en niet ook aan het plafond?

En wat zou wijs zijn Kwa badkamer (met douche).

Of gewoon overal een dikke laag flexibele kit tussen? :)
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Intern frame DHL-camper



Bericht door Geert Huizing »

Groet,
Geert
Friendly ghost
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 0:16

Re: Intern frame DHL-camper



Bericht door Friendly ghost »

IMG_20210729_235312.jpg
IMG_20210729_235312.jpg (139.76 KiB) 1685 keer bekeken
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Intern frame DHL-camper



Bericht door bupozaanstad »

Ik weet niet wat je plannen allemaal zijn maar met deze kentekenplaat mag je echt de weg niet op.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Intern frame DHL-camper



Bericht door johandb »

Leuk hoor! Handig wel denk ik de rechte wanden! Ik ben geen expert maar als de wanden wat flexibel zijn zou ik de kastjes dat ook maken. Als je ze juist stroef maakt dan gaan ze juist denk ik kapot want de wanden en opbouw zit meer kracht in dan een houten balkje van een kastje.

Mbt het kenteken, misschien is het zo'n kentekenplaat die je gewoon kan lezen met het oog, maar op de foto (flitspaal) onleesbaar is.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Intern frame DHL-camper



Bericht door smitjr »

Ongevraagd advies hier: let aub op je gewicht (voor zover je dat al niet van plan was), die Iveco's met deze opbouw zijn nog best gewichtig en inbouw met een grote ruimte loopt ook snel op. Wel héle mooie basis!!
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Friendly ghost
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 0:16

Re: Intern frame DHL-camper



Bericht door Friendly ghost »

jaa hij is zwaar, maar ik heb hem gewogen en hij weegt nu 3000 kg. ik kan net aan de inbouw doen en hem kort op b rijbewijs rijden ( en geen moer laden natuurlijk ;) ) .. dan ga ik mijn c1 halen en kan hij tot 6500 kg laden en 3500 trekken :) het was een euro 4 bus voor een prikkie op een veiling, het wordt het grootste deel van het jaar mijn vaste stekkie, dus het is het wel waard om mijn c1 rijbewijs te halen! verder is hij lekker robuust en daarom nog wel wat jaartjes mee gok ik.

rechte wanden waren inderdaad 1 van de voordelen om een bakwagen te halen :D ik heb een werkplaats met een cnc machine waardoor het zagen en bouwen nog veel makkelijker gaat. de bouw van de meubels wordt dan ook platen als basis, en dan versterken met tengels. mijn achtergrond is product design en dit moet uit eindelijk ook mijn visitekaartje worden voor wat ik kan ;)

ik ben nu 2 maanden bezig geweest met het hele chassis opschuren en verfen, roest wegwerken, lassen, verfen, en het zit er bijna op! dan kan ik me eindelijk focussen op de binnenkant!

uit eindelijk ga ik een grote trailer ombouwen tot werkplaats, met de cnc machine, en wil ik werk gaan doen op lokatie, ik heb al een accu gebouwd van 560 AH lifepo4. fotos volgen, of misschien begin ik wel een topic voor de gehele bouw :)
Friendly ghost
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 0:16

Re: Intern frame DHL-camper



Bericht door Friendly ghost »

Geert Huizing schreef:
vr 30 jul 2021, 0:14
Hier nog wat leesvoer.
viewtopic.php?f=7&t=8434750&hilit=Gele+banaan
thanks! ik leer ook reageren op berichten ;)

ik heb al heel wat van dit soort topics gevolgd in de afgelopen 4 jaar ben ik geobsedeerd door camperbouw! nadat ik zag hoe de seizoen werkers in Frankrijk leven! ik wilde alleen geen volledige vrachtwagen, en dit was een bestelbus met het laad- en trekvermogen van een vrachtwagen! ik heb even door dit topic heen gescrold en het ziet er super fancy uit! ik wil een wat meer organische sfeer, meer natuur, en natuurlijk mijn cnc-machine goed aan het werk zetten :D
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Intern frame DHL-camper



Bericht door smitjr »

Friendly ghost schreef:
vr 30 jul 2021, 12:39
jaa hij is zwaar, maar ik heb hem gewogen en hij weegt nu 3000 kg. ik kan net aan de inbouw doen en hem kort op b rijbewijs rijden ( en geen moer laden natuurlijk ;) ) .. dan ga ik mijn c1 halen en kan hij tot 6500 kg laden en 3500 trekken :) het was een euro 4 bus voor een prikkie op een veiling, het wordt het grootste deel van het jaar mijn vaste stekkie, dus het is het wel waard om mijn c1 rijbewijs te halen! verder is hij lekker robuust en daarom nog wel wat jaartjes mee gok ik.

rechte wanden waren inderdaad 1 van de voordelen om een bakwagen te halen :D ik heb een werkplaats met een cnc machine waardoor het zagen en bouwen nog veel makkelijker gaat. de bouw van de meubels wordt dan ook platen als basis, en dan versterken met tengels. mijn achtergrond is product design en dit moet uit eindelijk ook mijn visitekaartje worden voor wat ik kan ;)

ik ben nu 2 maanden bezig geweest met het hele chassis opschuren en verfen, roest wegwerken, lassen, verfen, en het zit er bijna op! dan kan ik me eindelijk focussen op de binnenkant!

uit eindelijk ga ik een grote trailer ombouwen tot werkplaats, met de cnc machine, en wil ik werk gaan doen op lokatie, ik heb al een accu gebouwd van 560 AH lifepo4. fotos volgen, of misschien begin ik wel een topic voor de gehele bouw :)
Ahhh vandaar, schitterende plannen verder, heel veel succes en we blijven het volgen hier!
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Intern frame DHL-camper



Bericht door Klass »

Gaaf! Blijft ideaal zo een grote rechthoekige ruimte om in te bouwen! Veel succes en blijf foto's plaatsen 8-)
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Intern frame DHL-camper



Bericht door Gele banaan »

Leuk Project,

Ik zie ook dat je al gewone bent op mijn project Gele Banaan, doe er je voordeel mee.
Ik heb toentertijd wel de aluminium staander verwijderd, maar als het binnenje maatvoering past is het steviger om ze te laten zitten en te gebruiken.
Veel succes met de bouw, ik blijf het volgen en veel fotos plaatsen
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Intern frame DHL-camper



Bericht door fostar82 »

Mooie basis!

Als je niet wilt dat je meubels stuk gaan door de flex in de bak moet je ze aan één vlak bevestigen. Zo voorkom je dat het meubel de flex in de bak tegen probeert te gaan en daarin faalt.

Zo heb ik een metalen bedframe die op poten aan de vloer geschroefd is en verder enkel met de achterbalk aan de bus vastzit. Het frame kan dus mee torderen over de lengte.
Plaats reactie