Upgrade interieur camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Upgrade interieur camper



Bericht door Wim Corduwener »

In de meeste wat oudere camper bestaat het grootste deel van het interieur uit gefotografeerd hout op triplex, multiplex of MDF. Ik denk dat deze overkill aan verschillende houttinten door fabrikanten is gebruikt om zoveel mogelijk mensen een soort van ‘thuisgevoel’ te geven. In de wat meer gedateerde hotelkamers zie hetzelfde fenomeen: veel warme houttinten zodat gasten zich prettig voelen.
Ik scharrel nog wel eens rond op internet of bij dealers en zie dat er in veel nieuwere campers en caravans steeds minder houtwerk te vinden is en het interieur er moderner en vooral frisser uitziet.
We willen ons interieur stap-voor-stap aanpakken om de oubolligheid er een beetje uit te poetsen en ik ben wel nieuwsgierig naar anderen die het hebben aangedurfd om hun interieur een upgrade te geven.

Afbeelding
Het interieur van onze camper met een overkill aan ‘gezellig’ hout, afgewisseld met hier en daar een kunststof rand. Uit praktische overwegingen heb ik de beigekleurige vloerbedekking eruit gehaald.

Afbeelding
En nog meer gezelligheid.

Afbeelding
Om niet tè rigoureus te beginnen is als eerste de tafel aan de beurt. Er komt een wit tafelblad dat gaat aansluiten op de zijkant.

Afbeelding
Betekent dat we afscheid nemen van dit pennenbakje en de bevestiging van de huidige tafel wordt vervangen voor een rail, zodat de tafel wel uitneembaar blijft. Dat de tafel niet meer als onderdeel van een bed kan dienen is geen ramp, want we reizen met z’n tweeën.

Afbeelding
Vervolgens gaan we bekijken naar de volgende stappen en ik denk dat we de laden van het keukenblok wit maken.
Suggesties, voorbeelden en ideeën zijn meer dan welkom.
Wordt vervolgd
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door PaulBng »

Ik zit tegen een ander uiterste aan te hikken, Wim.

Veel van de beplating is uitgevoerd in crême kunststof.
Daar zitten dan deuken in, waarin de plaat met een schroef is vastgezet aan het chassis.

Nogal wat van die deuken zijn los gescheurd. Ik probeer die dan weer vast te zetten met een schroef en een ring, maar echt charmant is het niet...

Dus ik en ook aan het bedenken wat er mee te doen...

Paul

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Wim Corduwener »

Dag Paul,
Volgens mij is dit een typisch lullig probleem. Heb je ook een foto van het totaal ofwel waar dit onderdeel precies zit?
Je kunt er natuurlijk een behoorlijk veel grotere ring overheen zetten, maar daar wordt het niet echt veel mooier van. Er zullen best wel wat slimmeriken meelezen met betere ideeën, maar het eerste waar ik aan denk is het paneel loshalen en daar waar de uitgebroken schroefgaten zitten een aluminium strip aan de achterkant van dit kunststof onderdeel lijmen, dan gaatjes boren en weer vastschroeven. Over de schroefjes kun je dan van die sierdopjes drukken.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
pwhooftman
Berichten: 1797
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door pwhooftman »

Ter inspiratie een standaard interieur van een Hobby Toskana 650, en ons interieur. De deuren en laden zijn wit gemaakt, en de plafondlijsten juist houtkleurig. Het meeste wat je ziet is RAL9002 plakplastic van D-fix, de keukenladen zijn geschilderd in die kleur. De tafel was al licht van kleur. Het is wel iets gevoeliger voor beschadiging.

De koelkast- en vriesvakdeur is inmiddels zwart glanzend, oogt ook een stuk strakker.
hobby toskana origineel.jpg
hobby toskana origineel.jpg (122.93 KiB) 1951 keer bekeken
Hobby toskana nieuw.jpg
Hobby toskana nieuw.jpg (94.16 KiB) 1951 keer bekeken
Hobby Toskana nieuw 2.jpg
Hobby Toskana nieuw 2.jpg (69.24 KiB) 1951 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31821
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Bob Diesel »

Wel niet met een jeans op zo,n witte bank of stoel gaan zitten
En alles is persoonlijke smaak
Zelf vind ik zo,n smetteloze witte glans inrichting te veel op een apotheek lijken
En als ik er na kijk zit er al een vuilveeg op
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door PaulBng »

@Wim
Is de bovenste helft van de schuifdeur.
Achterdeuren vertonen hetzelfde probleem.

Ik heb een paar maanden geleden de fabrikant gemaild, maar geen reactie.

Ik denk dat ik de komende winter maar eens zelf een oplossing ga bedenken.


Paul
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Wim Corduwener »

pwhooftman schreef:
do 22 jul 2021, 23:12
Ter inspiratie een standaard interieur van een Hobby Toskana 650, en ons interieur.
Dat wat Bob Diesel schrijft is natuurlijk ontegenzeglijk waar: alles heeft met te maken persoonlijke smaak, maar ikzelf vind ik het al een stuk beter dan al dat hoogglans hout. Veel interieurs van campers worden gemaakt alsof het een interieur van een zeilboot is. In een zeilboot vindt ik hout in hoogglans met koperen barometers mooi, maar een camper is geen zeilboot.
Ik zie het bij veel campers en blijkbaar geeft witte bekleding bij de een de sfeer van chic en bij de ander een ordinaire uitstraling.
PaulBng schreef:
do 22 jul 2021, 23:33
Is de bovenste helft van de schuifdeur.
Achterdeuren vertonen hetzelfde probleem.
Als je tóch een keer foto’s kunt maken dan geeft dat meer een totaalbeeld.
Ik heb een paar maanden geleden de fabrikant gemaild, maar geen reactie.
Dat doen ze die fabrikanten. :(
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
AadenAnke
Berichten: 13126
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door AadenAnke »

@Paul. Deze kunststof panelen beslaan je hele camper en daar is de rest op geschroefd. Bij warmte zet het uit en als je schroeven te vast zitten komt er teveel spanning op en scheurt het kunststof gebouwd met de Franse slag

Gr Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door PaulBng »

@Wim. Ik heb nog foto's van de camper in maagdelijke staat (Voordat ik wat "modificaties" had aangebracht)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paul
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5576
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Camperic »

Foto's van interieur upgrade van onze camper o.a. hier, hier en hier. Van de badkamer o.a. hier.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Will
Berichten: 3524
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Will »

De meeste interieurs die aangepakt worden zien er wat kitscherig uit het klopt niet meer met het jaartal van de camper. Onze camper ziet er van binnen ook met bruin hout uit en robuust zo leven wij ook in de camper een soort uitdragerij in de ochtend. In een nieuwe moderne camper past het beter maar is het praktisch zoals Bob al aan gaf.?

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5576
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Camperic »

Zoals Bob ook aangaf is alles persoonlijke smaak :wink:
Persoonlijk vond ik het interieur oubollig en nu zeker niet kitscherig. Bovendien juist veel praktischer.
Anders hadden we het ook niet (zo) gedaan :mrgreen:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door seth_space »

Als je uitgekeken bent op houten deurtjes en lades dan zou je kunnen overwrgen die te wrappen.
Veel keuze in kleuren en weer simpel ongedaan te maken als het tegenvalt.
Die vooroordelen over een witte bank en jeans zijn een beetje onzin. Als het gaat om kunstleer of leer. Doekje erover en schoon.
Bij onbehandelde stoffen zou dat anders kunnen liggen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Wim Corduwener »

Camperic schreef:
vr 23 jul 2021, 10:31
Van de badkamer o.a. hier.
Met name het voorbeeld van de badkamer vind ik mooi gelukt.

Afbeelding
Onze natte hoek kan ook wel een upgrade gebruiken, maar ik vraag me wel al wat er overblijft als ik die beige kunststof panelen van de douche eruit trek.
Will schreef:
vr 23 jul 2021, 10:49
De meeste interieurs die aangepakt worden zien er wat kitscherig uit het klopt niet meer met het jaartal van de camper.
Meestal kun je aan het interieur wel opmaken wat ongeveer het bouwjaar van de camper is. Persoonlijk zit ik daar niet zo mee en als ik wil upgraden dan betekent dat ook verjongen.
Toch wil ik het niet de bont maken, want stel dat we deze camper ooit willen inruilen of verkopen, dan moet een volgende eigenaar zich ook nog een beetje thuisvoelen. Bovendien bewaar ik bijvoorbeeld de originele tafel en alles wat daarbij hoort, zodat er van de tafel bijvoorbeeld weer een bed kan worden gemaakt.
seth_space schreef:
vr 23 jul 2021, 12:21
Als je uitgekeken bent op houten deurtjes en lades dan zou je kunnen overwrgen die te wrappen.
Veel keuze in kleuren en weer simpel ongedaan te maken als het tegenvalt.
Dat is zeker een idee: een adres?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Plaats reactie