Upgrade interieur camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5576
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Camperic »

OK, begrijpelijk.
Wim Corduwener schreef:
za 24 jul 2021, 12:13
En eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom Dethleffs deze rommel heeft ingebouwd.
Als dat de eerste keer is dat je jezelf dat afvraagt dan zal het zeker niet de laatste keer zijn. Alles is "poppenspul", omdat het zo licht en goedkoop mogelijk moet zijn en als je iets vervangt dan wordt het er vrijwel altijd beter van. Zeker als je aan de badkamer zou gaan beginnen zul jezelf dit ook meerdere keren af gaan vragen, want achter zichtbare delen ..... :roll:
en dat heeft niets met Dethleffs te maken :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Wim Corduwener »

Ik denk dat die vermaarde Deutsche Gründlichkeit een beetje verloren is gegaan.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Wim Corduwener »

Gisteren ben ik bezig geweest met het interieur van onze kampeerauto wat aan te passen.

Afbeelding
We vonden de het vele houtwerk niet echt verfrissend. Deze tafel kan met enige worsteling verlaagd en verlengt worden tot een slaapplaats. Maar de kans dat wij met vier personen in deze kampeerauto gaan liggen pitten is nul.

Afbeelding
Dit pennenbakje biedt ook geen voordelen. Door de ventilatiesleuven is van de vorige eigenaar al een hele lading pennen achter de ombouw gevallen.

Afbeelding
Dus een nieuwe en wat strakkere tafel.

Afbeelding
Eigenaren van Dethleffs kampeerauto’s kennen ze waarschijnlijk wel: de kunststof halogeenspotjes. Halogeenlampen produceren nogal wat warmte en kunnen -voor meer indirecte verlichting- daarom waarschijnlijk niet naar binnen worden gedraaid omdat ze anders misschien de gordijntjes in de fik steken. Gevolg is wèl dat je constant lasogen krijgt omdat ze recht naar het interieur schijnen. Ook gammele de schakelaartjes druk je vrij gemakkelijk naar binnen omdat de clipjes, waarmee ze vastzitten, gemakkelijk afbreken. Het mocht waarschijnlijk niks kosten.

Afbeelding
Ik heb de draairichting omgedraaid en een van de schakelaars al vervangen. Als ik mooiere schakelaars vind dan ga ik ze allemaal vervangen. Op dit moment zitten er nog halogeenlampen in, maar die wil ik nog vervangen voor LED-verlichting.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door seth_space »

Als ik kijk naar het begin van dit topic dan is er weinig vooruitgang. Je begon met de tafel en die is nu klaar.
Maar kleine stapjes komen ook tot een doel.
Met een beetje geluk ben je weer helemaal bij de tijd voordat de mode weer andere kleuren en designs oplegt ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Wim Corduwener »

Nou ja, “weinig vooruitgang”?
Het is niet zo dat ik het hele interieur in één keer ga aanpakken en bovendien heb ik geen haast. De frontjes van de laden onder het aanrecht heb ik gedemonteerd en staan nu in de grondverf. Voordat ik alles in één keer ga restylen, ben ik misschien wat terughoudend en neem ik kleinere stappen om te zien wat het effect is op het gehele plaatje.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Wim Corduwener »

Kleine update:

Afbeelding
De laden zijn inmiddels geschilderd. Voordat ik alle laden en deurtjes in de verf zet doe ik stap-voor-stap om te zien of het een beetje staat.

Afbeelding
De deurtjes zijn de volgende stap. Voordat de verfbus wordt open getrokken heb ik de deurtjes eerst met Photoshop bewerkt om te zien of het niet teveel wordt.

Afbeelding
Ik was toch bezig dus heb ik de deurtjes bovenin ook maar even meegenomen.
Tot zover.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5576
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Camperic »

Goed bezig :thumbup:
Smaken verschillen, maar het gaat erom dat jullie het mooi vinden! :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door stobbie »

Ik denk voor mezelf toch ook wel aan de enorme waardevermindering die het oplevert. Als je het zelf leuk vindt is dat mooi, maar stel dat je hem ooit wilt verkopen is hij gewoon stukken minder waard, ook als de potentiele koper het stiekum wel mooi zou vinden,
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
pwhooftman
Berichten: 1797
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door pwhooftman »

In dit geval zie ik alleen maar waardevermeerdering: ziet er erg goed uit.
Vandaag is mijn camper weer getaxeerd, mét wit gemaakte deurtjes en laden. 3000 euro meer waard dan 2 jaar geleden, en geen negatieve invloed van de niet-standaard kleuren.
Will
Berichten: 3524
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Will »

Persoonlijk zou ik wat meer gebroken wit houden niet te wit zoals nu het geval is.
Ik zou de verfbus laten staan en het geheel wrappen dat is sterker en weer verwijderbaar.
Verder komt het er mooi uit te zien inderdaad niet zo saai. :thumbup:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door Wim Corduwener »

Dank voor jullie reacties.
Zoveel mensen zoveel smaken; de één vindt veel gefotografeerd hout mooi en de ander houdt van een meer frisse uitstraling. Daarom hebben de wat oudere kampeerauto’s ook een meer rustieke (lees: gedateerde) uitstraling zodat de meeste kopers zich er ‘thuis’ voelen. In de loop der jaren zijn de smaken wat veranderd, want als je het interieur bekijkt van de meer nieuwere caravans en kampeerauto’s dan zien die er heel wat frisser uit.
Vermindering in waarde? Dat weet ik niet. We zagen dat het materiaal dat op het hout zit geplakt nogal snel beschadigd. Dat was goed te zien op het tafelblad, want blijkbaar was dat van hetzelfde materiaal als de rest van het interieur. Het oorspronkelijke tafelblad hebben we wel bewaard, maar toch gekozen voor een tafelblad met een wat harder oppervlak.
We zijn niet over één nacht ijs gegaan en hebben er niet zomaar wat verf van de Action zitten rollen maar een aantal lagen echte verf. Het resultaat is dat het oppervlak veel harder is geworden dan wat er oorspronkelijk op zat en dus minder gevoelig is voor de zogenaamde gebruikssporen en zelfs randjes opgeplakt spul die loslieten. Behalve een kwestie van smaak was het ook een kwestie van: hoe lang gaan we ons irriteren aan kleine beschadigingen?
Op foto’s is kleur meestal lastig te beoordelen en lijkt het nogal wit. Om de kleur in toon met de rest van het interieur te houden is het wit eigenlijk room-wit. Overigens is het geen hoogglans maar zijdeglans.
Wrappen of schilderen is natuurlijk een keuze, maar de geluiden die hoor is dat wrappen minder goed op hout werkt.
Wat volgens mij wèl waardevermindering in de hand werkt zijn al die kunststof strips die niet aansluiten.

Afbeelding
Als je als een pietlut (en dat ben ik) gaat rondkijken dan springen deze onvolkomenheden direct in het oog. Deze strips moeten er dus uit, warm gemaakt, opgerekt en er weer ingezet.
Enfin, voorlopig zijn we nog druk.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door hermanusb »

Ik heb ook meer met dat lichte ipv de originele kleur.

Niks mis mee hoor.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2168
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door DucatoDolf »

Ziet er lekker fris uit. Groot gelijk dat je dit doet. De rest van je camperleven slijten in een wagen die 'origineel' is maar je niet mooi vindt, vind ik persoonlijk een beetje sneu. De restwaarde doe je het als het goed is niet voor bij zo'n oudere wagen. Alles wat ouder is dan pak 'm beet 10 jaar, zou ik niet moeilijk meer over doen om te herstellen/vervangen met iets wat niet origineel is.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Upgrade interieur camper



Bericht door hathi »

:thumbup: Wim,het is jouw camper,en om daar je eigen smaak,in te verwezenlijken,is niets mis mee,…….. beter dan die eenheidsworst ,met ieder jaar een nieuwe Hype,die meestal weer vlug over is,…enkel,omdat er toch “ Nieuw” vermeld kan/ moet worden,…maar intussen vergeten ze het woord “nut” ……..,lekker doorgaan,ik vind het leuk :-B
Hans
Plaats reactie