Eethoek maken van de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Eethoek maken van de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel



Bericht door amigob2 »

Hi

Had eigenlijk voorgenomen om een een zit slaaphoek te maken in mijn sprinter L2H2
Maar ik wordt nu getriggerd door een foto op dit forum waar ik zie dat zo wel de bestuurders stoel als de bijrijdersstoel 90 graden naar binnen gedraaid staan.
Op de foto zit er dan geen tafel tussen, maar als je die kunt plaatsen wordt de leef ruimt een stuk groter. omdat je geen zithoek hoeft te maken in de laadruimten. Hierdoor zou ik kunnen kiezen voor een vast bed.
Ik praat dus niet over de trein opstelling maar een tafel tussen bestuurdersstoel en bijrijdersstoel

Ik kan hier alleen geen voorbeelden van vinden op het internet, dat zet mij aan het denken of dit echt mogelijk is

Zijn er foto's van zo een op stelling te vinden ?
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eethoek maken van de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel



Bericht door Aloys »

De tafel is het probleem niet, daar bestaan mooie 1-poots oplossingen voor. Maar ik denk dat je met de knieën niet wegkomt; te weinig ruimte tussen die 2 gedraaide stoelen...

Ik zal eens een foto maken van onze oplossing, ik zit nu toch op zo'n omgedraaide stoel, in zuid-Frankrijk! :mrgreen:

Foto's klaar. Daar gaat ie.
Wij hebben een 6-persoons dinette (volgens RDW) achterin, maar die gebruiken we meestal als vast bed.
We zitten dus meestal voorin:

eethoek-1.jpg
eethoek-1.jpg (141.26 KiB) 871 keer bekeken
Die uitneembare tafelpoot zit er excentrisch onder: dat biedt meer mogelijkheden met draaien. Je kunt 'm van je afdraaien wanneer je wilt opstaan uit die stoel. En 's nachts draai je 'm juist naar de stoel toe, voor extra loopruimte. En de poot zit minder in de weg!

eethoek-2.jpg
eethoek-2.jpg (127.35 KiB) 871 keer bekeken
Gezien vanuit de bijrijdersstoel: mijn laptop (met dit topic in beeld) en daarnaast mijn kortegolf zend/ontvanger. Kratje 1 en 1a onder mijn 'bureau' die horen daar niet, die staan tijdens het rijden onder de dinette/bed-vloer met nog 6 soortgelijke vriendjes. :D
Mijn bureaublad scharniert naar boven, wanneer we gaan rijden. Dan is die rommelige wandkast (ook op foto 1) afgesloten.
Ons grote keukenblok is ook te zien, die meet 144 breed x 60cm diep.

eethoek-3.jpg
eethoek-3.jpg (146.81 KiB) 871 keer bekeken
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Eethoek maken van de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel



Bericht door amigob2 »

Ik dacht dat dit wel zou lukken omdat er nu een tweezitsbank in zit.
Maar ik heb nu wel een foto gevonden dat het wel krap wordt.

Afbeelding

De voorbeelden hier boven werken ook, nog eens over na denken, het is niet dat ik eenvoudig in de toekomst kan veranderen
DE douch cabine moet naar een ander plek als ik dit wil doen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Eethoek maken van de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel



Bericht door amigob2 »

Dit was de foto, er is redelijk wat ruimte

Afbeelding
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Eethoek maken van de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel



Bericht door tonic »

Dan zou ik hem eerst laten keuren met 2 zitplaatsen achterin omdat de meest draaiplateaus niet goedgekeurd worden. Dus na de RDW keuring zitplaatsen achter eruit en dan de voorstoelen draaibaar maken.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Eethoek maken van de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel



Bericht door DucatoDolf »

Zo'n 2 zits bankje heeft 2 smallere plaatsen dan de enkele bijrijdersstoel. Ook staat het bankje vaak iets meer naar rechts. Vervang je de boel voor een enkele stoel staat deze ineens 'dichter bij' de bestuurdersstoel. Ik heb er ook aan zitten denken, maar dan moet ik met mijn knieën om die van mijn ega heen. Dat zit nooit lang lekker :) Maar voor een snel ontbijtje misschien voldoende.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Eethoek maken van de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel



Bericht door henk en lila »

Let op : voor de belastingdienst moet de tafel zich achter de rugleuningen van de voorstoelen ( in normale stand) bevinden. Mijn kwart tarief aanvraag werd daarop in eerste instantie afgekeurd. Ik had toen alleen een klein tafeltje tussen de twee 90 graden gedraaide voorstoelen.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Eethoek maken van de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel



Bericht door Pilha »

Hoe ontspannen wil je zitten, m.a.w. wel of geen armleuningen op de stoelen?
Draaistoelen met armleuningen kunnen in een Sprinter het probleem geven dat ze onvoldoende ruimte hebben te draaien zonder de deuren te moeten openen.
Indien je dan de draaiplateaus en/of stoelen iets offset plaatst komen ze (nog) dichter bij elkaar.
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Eethoek maken van de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel



Bericht door iltrunco »

Hoi Amigo,
Ik ga het zo proberen in mijn sprinter. Onderstel is draaibaar en in hoogte verstelbaar.

MVGR
Wim

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie