Vraag over belasting

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Deulking
Berichten: 3
Lid geworden op: do 21 jan 2021, 22:55

Vraag over belasting



Bericht door Deulking »

Dag allemaal,

Sinds vorig jaar hebben mijn vriendin en ik de wens om een bus zelf te verbouwen tot camper. Na het kwijlend dromen bij het zien van de verschillende opties op internet en het vinden van deze website durf ik eindelijk de volgende vraag te stellen.

We willen graag een bus verbouwen, maar wat is handig? Een oude stadsbus, minibus of touringcar kopen met meer ruimte (die zijn redelijk goedkoop) en deze bij de belastingdienst aangeven als autobus, of vrachtwagen waardoor de wegenbelasting lager is. Ik ben bereid mijn rijbewijs D te halen.

Of,
Een bestelbus, met minder ruimte, die duurder is maar klaarblijkelijk meer gangbaar in de wereld van camperzelfbouwers en die op een kampeerauto kenteken ook goedkoop is.

De twijfel die ik heb is simpelweg de ruimte en de maandelijkse prijs. Als ik in de toekomst met kinderen wil gaan reizen dan hebben die ook ruimte nodig en die is moeilijk in een omgebouwde bestelbus te vinden.

Zijn er hier mensen die een stadsbus, minibus of touringcar hebben omgebouwd tot camper? Zo ja, hoe doen zij dit met maandelijkse kosten? Volgens de belastingdienst kun je maandelijks al gauw 1600 euro betalen. Ik denk niet dat mensen met een grote bus zoveel geld betalen.

Ik ben benieuwd naar de tips en trucs.

Hartelijke groet!!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vraag over belasting



Bericht door de Jonckheer »

Wordt lid van Touringcamper op facebook, daar vind je eigenaren van omgebouwde touringcars en dus alle antwoorden op alle vragen die je hebt. https://www.facebook.com/groups/Touringcamper
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over belasting



Bericht door Aloys »

Een bestelbus als camper (kwarttarief) doet tussen de € 600 en € 800 per jaar aan belasting, afhankelijk van het gewicht.
Daar komt dan wel verzekering bij, onderhoud en APK. Eventueel stalling, de onze staat echter het jaar rond op onze eigen oprit.

Het is maar net hoeveel ruimte je nodig hebt; ik ken een gezin met twee zoons, die hebben zomer én winter(!) gereisd in een VW-busje met hefdak. De jongens sliepen boven, ik denk zo tot hun tiende. Toen hebben ze een groter model (Mercedes)bus gekocht.
Voordeel van zo'n VW-bus met hefdak: het kan je enige auto zijn, dus ook voor woon- werkverkeer e.d. Dat scheelt weer in de kosten.

Het ligt er ook aan hoé je met je camper wilt reizen. Jonkheer hierboven heeft er een aanhanger achter met een personenauto erop. Wij met onze Peugeot Boxer blijven normaal gesproken niet langer dan één, hooguit enkele dagen op dezelfde plek. Boodschappen doen we onderweg, wanneer we een supermarkt tegenkomen. Stadjes en dorpjes bezoeken we ook onderweg, ik kan mijn bus (5m99) in elk dorp of stad parkeren in een vakje voor een personenauto. Ok, de neus steekt er iets uit maar daar is nog nooit iemand tegenaan gereden... :D

Voor de wat grotere bussen bestaan ook hefdaken, misschien een overweging.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Vraag over belasting



Bericht door DucatoDolf »

Maandelijkse kosten is 1.
Reiskosten 2. Ik rijd met m'n Ducato ongeveer 1 op 10, betekent dat een reisje van 4000 km mij 400 liter diesel kost à €1,4=€560. Een touringcar rekent voor dezelfde reis bij een verbruik van 1 op 4? 1000 liter diesel à €1,4=€1400.

Daarnaast kun je met een autobus op veel minder plaatsen staan. En thuis moet je 'm ook ergens kwijt. Als dat niet op eigen erf is zal het meer kosten in de stalling.

Voor het geld denk ik zomaar dat een touringcar per definitie meer kost in gebruik. In aanschaf betekent een goedkope touringcar ook gewoon veel werk en kosten om op te knappen.

Ga je voor ruimte, bouw dan een Postkoffer om of een meubelbak. Zoek ff op de Gelebanaan hierzo voor een voorbeeld.
Deulking
Berichten: 3
Lid geworden op: do 21 jan 2021, 22:55

Re: Vraag over belasting



Bericht door Deulking »

Helemaal geweldig deze reacties. Ik ga zeker lid worden van de fb-groep. En die tips over het VW busje en die van de tankkosten (waar ik stomweg nog niet aan heb gedacht) neem ik zeker mee! Bedankt!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Vraag over belasting



Bericht door EasyBee »

Als je voertuig het hele jaar door gebruikt gaat deze tip niet op. Als je hem een deel of delen van het jaar gebruikt en een deel niet is deze misschien wel handig. Als het voertuig niet op de openbare weg staat, dwz op eigen grond of in een stalling, kun je hem schorsen voor de belastingdienst. Je mag er dan uiteraard geen meter meer mee rijden op de openbare weg. https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -aanvragen
Schorsen voor 1 jaar kost 1 x € 76,65 maar je betaalt dus dan geen belasting meer tot je de schorsing opheft. Dan mag je weer rijden.
Is je voertuig 15 jaar of ouder dan kost schorsen voor 1 jaar € 24,95.
Opheffen schorsing kun je op elk moment en kost niets. Ja, je betaalt weer belasting.
Onze camper staat op eigen terrein en voor die € 24,95 per keer schors en ontschors ik hem meerdere keren per jaar. Want 1 maand belasting kost me € 100.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Vraag over belasting



Bericht door Ahjwinth »

Als je voor een vrachtauto als camper gaat of touringcar heeft dit ook gevolgen voor andere regels, denk aan tachograaf, rijden in het weekend in bepaalde landen, tol, vignette enzovoort, verdiep jezelf hierin voordat je een beslissing maakt. Ik heb een 7.8meter lange vrachtauto camper op basis van een MAN L2000 uit 1998. Dit heeft voordelen en nadelen en voor ons is het de camper die we willen hebben, maar voor andere niet, dat is ieder zijn keus. Maar verdiep je in de voors en tegens van de verschillende kentekens en voertuigen voordat je een beslissing neemt. Op de Facebook pagina van Nico staat veel info over het onderwerp. Doe er je voordeel mee.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Vraag over belasting



Bericht door Wim Corduwener »

Aloys schreef:
di 20 jul 2021, 8:04
Een bestelbus als camper (kwarttarief) doet tussen de € 600 en € 800 per jaar aan belasting, afhankelijk van het gewicht.
Niet om wie dan ook tegen te spreken, maar ik ben wel nieuwsgierig geworden hoe een bestelbus als camper aan zo’n hoog bedrag komt. Onze kampeerauto kost aan motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 337 en omdat het kwarttarief van toepassing is, is dit het bedrag dat ik per jaar betaal. Of maak ik hier een misrekening?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Vraag over belasting



Bericht door Peter LMC »

Je betaald dan toch 4 kwartalen = 4 x €337= €1348.00 per jaar. :?:
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Vraag over belasting



Bericht door dedruivenplukker »

Bij een camper van 3050 kg betaal je E 250,- per drie maanden, dus ruim E80,- per maand. Dit is ex fijnstofheffing.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Vraag over belasting



Bericht door Wim Corduwener »

Peter LMC schreef:
do 22 jul 2021, 19:16
Je betaald dan toch 4 kwartalen = 4 x €337= €1348.00 per jaar. :?:
Het kwarttarief wil toch zeggen dat je één kwartaal aan houderschapsbelasting of motorrijtuigenbelasting betaalt per jaar?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Vraag over belasting



Bericht door dedruivenplukker »

Klopt, maar voor een diesel personenwagen van 3050kg betaal je in NL ruim 4000,- Euro per jaar.
Gewicht 3050kg.
Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 1003.
.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Vraag over belasting



Bericht door Wim Corduwener »

Ik begrijp het: voor een personenauto op diesel betaal je de volle mep; voor een kampeerauto op diesel betaal je een kwart ofwel drie maanden voor een heel jaar. Dat is overigens zonder toeslag op de fijnstof die geldt voor auto’s voor een bepaalde periode. Als onze camper een half jaar jonger was, dan hadden we die niet hoeven te betalen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Vraag over belasting



Bericht door dedruivenplukker »

Door fijnstofheffing te betalen help je wel mee aan een schonere leefomgeving :idea:
Toch?
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie