Dilemma: welke bus…?
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 14:42
Dilemma: welke bus…?
Na enkele jaren huren van campers, lezen, oriënteren over het technische gedeelte en nadenken over de indeling weten we wat we willen. We gaan een bus ombouwen naar camper. Gedeeltelijk zelf, gedeeltelijk laten doen.
Ook de bus weten, Mercedes Sprinter L3H2. Maar welke uitvoering?
Gezien de inbouw die wij willen is de schatting +/- 650kg.
We hebben 2 bussen die onze interesse hebben:
Optie 1:
Mercedes Sprinter 519, bj 2015, euro 6, 60.000 kilometer, dealer onderhouden, Handgeschakeld, dubbele cabine, max. gewicht 5.000 kg, geen trekhaak, kleur wit, ramen in schuifdeur, achterdeuren, achter bestuurder, Duitse bus, zeer nette bus
Optie 2:
Mercedes Sprinter 316 bj 2017, euro 6, 110.000 kilometer, dealer onderhouden,
Automaat, Max. gewicht 3.500kg, geen trekhaak, kleur licht blauw, raam in schuifdeur, ingevoerde bus door Mercedes dealer, nette bus
Wat is de beste optie?
Ook de bus weten, Mercedes Sprinter L3H2. Maar welke uitvoering?
Gezien de inbouw die wij willen is de schatting +/- 650kg.
We hebben 2 bussen die onze interesse hebben:
Optie 1:
Mercedes Sprinter 519, bj 2015, euro 6, 60.000 kilometer, dealer onderhouden, Handgeschakeld, dubbele cabine, max. gewicht 5.000 kg, geen trekhaak, kleur wit, ramen in schuifdeur, achterdeuren, achter bestuurder, Duitse bus, zeer nette bus
Optie 2:
Mercedes Sprinter 316 bj 2017, euro 6, 110.000 kilometer, dealer onderhouden,
Automaat, Max. gewicht 3.500kg, geen trekhaak, kleur licht blauw, raam in schuifdeur, ingevoerde bus door Mercedes dealer, nette bus
Wat is de beste optie?
Re: Dilemma welke bus…?
Ik denk dat je alleen zelf kunt beslissen of je wel of niet onder de 3500 kilo wilt/kunt blijven. Jij weet wat je wilt meenemen en of dat te doen is. Jij weet ook of je een C-rijbewijs hebt en of de andere helft van 'we' ook met het ding kan rijden als dat nodig is. Het enige wat overblijft: lichtblauw is leuker dan wit.
Re: Dilemma welke bus…?
Die blauwe warmt in de zomer aanzienlijk meer op dan de witte, met die van 5 ton heb je geen gezeur met uitkijken dat alles niet te zwaar wordt.
Ik neem aan dat je weet welk rijbewijs je nodig hebt, dat lijkt mij allereerst noodzakelijk.
Zonder c of c1 heb je in dit geval niets te kiezen.
Ik neem aan dat je weet welk rijbewijs je nodig hebt, dat lijkt mij allereerst noodzakelijk.
Zonder c of c1 heb je in dit geval niets te kiezen.
Re: Dilemma welke bus…?
Een 5 en een 3.5 tons wagen, 2 heel verschillende bussen dus. Hangt dus van je eisen pakket af.
Re: Dilemma welke bus…?
Het lege eigen gewicht is kan ook belangrijk zijn. En voor of achterwiel aandrijving, dit kan invloed hebben op de interne/bruikbare hoogte.
Succes met de keuze,
Walter
Succes met de keuze,
Walter
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Dilemma welke bus…?
Ja, die 519 is een beer van een wagen maar weegt leeg al ruim 2,5 ton. Dat red je echt niet op B.
En, is dorstig! Maar wel erg fijne motor verder. Niet 100% probleemloos maar daar hoef je’m niet voor te laten staan.
En, is dorstig! Maar wel erg fijne motor verder. Niet 100% probleemloos maar daar hoef je’m niet voor te laten staan.
- Wim Corduwener
- Berichten: 373
- Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
- Locatie: Enschede
Re: Dilemma welke bus…?
Volgens mij heeft een bestelbus met achterwielaandrijving alleen een ietwat hogere instap, maar maakt het voor het bruikbare deel van het vloeroppervlak niets uit. Doordat een achterwielaangedreven bus wat hoger is, zijn die wielkasten weer wat kleiner.
Een voordeel van beide bussen is dat ze Euro 6 zijn.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
- Mickel Moen
- Berichten: 5261
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Dilemma welke bus…?
Theoretisch klopt het, dat een blauwe meer warmte opneemt, dan een witte.isoplus schreef: ↑zo 18 jul 2021, 17:28Die blauwe warmt in de zomer aanzienlijk meer op dan de witte, met die van 5 ton heb je geen gezeur met uitkijken dat alles niet te zwaar wordt.
Ik neem aan dat je weet welk rijbewijs je nodig hebt, dat lijkt mij allereerst noodzakelijk.
Zonder c of c1 heb je in dit geval niets te kiezen.
Een Belgisch onderzoek heeft echter als eens aangetoond, dat de kleur bij een auto vrijwel niets uitmaakt voor de binnentemperatuur. De meeste warmte komt binnen via de ramen. Heb je de bus ook nog eens geïsoleerd, dan is het effect van de kleur verwaarloosbaar. Daar zou ik mij dus niet druk om maken.
https://www.autoblog.nl/nieuws/temperat ... open-67724
Re: Dilemma welke bus…?
Ook al niet omdat je waarschijnlijk de hele dag de schuifdeur hebt openstaan.
Re: Dilemma welke bus…?
Is deze automaat een aanrader ?? Schakel bus heeft minder kans op storingen.
Is de 5 tonner een Dubbel lucht ?? Dan heb je meer gewicht en minder binnenruimte.
Is de 5 tonner een Dubbel lucht ?? Dan heb je meer gewicht en minder binnenruimte.
- Wim Corduwener
- Berichten: 373
- Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
- Locatie: Enschede
Re: Dilemma welke bus…?
Is dat zo en zijn daar ervaringen mee?
In welk opzicht vermindert de beschikbare binnenruimte bij dubbellucht?Is de 5 tonner een Dubbel lucht ?? Dan heb je meer gewicht en minder binnenruimte.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 14:42
Re: Dilemma welke bus…?
Dank voor de reacties. Ik ga met beide proefrijden en ga het aspect ‘rijden’ ook zwaar meewegen. Wordt vervolgd…..