Semitractieaccu verliest snel capaciteit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Bliksem
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 jun 2021, 19:03

Semitractieaccu verliest snel capaciteit



Bericht door Bliksem »

Hoi allen!

Al tijden lezen wij mee op dit forum, en we hebben veel gehad aan alle posts en antwoorden voor de ombouw van onze Peugeot Boxer L3H2 het afgelopen jaar.

Sinds 1 juni zijn wij op stap met onze camper, maar er lijken wat problemen met de accu te zijn qua capaciteit.
Het betreft een Varta LFD230 natte gesloten semi tractie accu, een jaar geleden aangeschaft. Deze zou 115Ah capaciteit hebben, maar van vol naar 12.0V halen wij er tegenwoordig met geluk 50Ah uit... (waarmee we precies 1 nacht redden van 21u tot 9u hier in Spanje, tot de zon weer stroom opwekt).

Nu zijn we er echter nog niet achter wat dit heeft veroorzaakt, dus vroeg ik me af of iemand hier inzichten kan verschaffen.

Voor het volledige beeld, hieronder onze setup;
Accu is geinstalleerd icm een BMV700 accu monitor en een Semlex S1245 acculader (ingesteld op max 13.8V laden omdat er verbruikers op aangesloten zijn).
3 maanden terug zijn er ook nog zonnepanelen toegevoegd, 2x 175Wp icm victron MPPT 100/30.

Er staan geen grote verbruikers aangesloten, behalve de 1500W(3000W piek) zuivere sinus omvormer voor de koelkast (een huishoud model, Inventum kv501, 70W, met een flinke piekstroom).

Tot zover hebben we 3 mogelijke oorzaken voor de achteruitgang van de accu;
1. De MPPT lader stond op een te hoge onderhoudsspanning de afgelopen 2 maanden (13.8V ipv 13.4V)
2. In de Victron app lees ik over het uitvoeren van een egalisatie. Online lijkt dit vooral toepasbaar op tractie accus, maar sommigen geven aan dat dit ook voor semi tracties toepasbaar is. Wij hebben dit nog nooit gedaan met onze accu.
3. De semi tractie is niet gemaakt voor de hoge korte piekstromen van onze koelkast (>700W ong.), ivm een max van C/5 = 230W/5 = 46W=550W.

Alvast dank voor alle info tot nu toe!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Semi tractie accu verliest snel capaciteit



Bericht door javanes »

Bliksem schreef:
vr 09 jul 2021, 12:00
Accu is geinstalleerd icm een BMV700 accu monitor en een Semlex S1245 acculader (ingesteld op max 13.8V laden omdat er verbruikers op aangesloten zijn).
Die spanning van max 13.8V is toch veel te laag. Dat is de spanning voor druppelladen als de accu volledig opgeladen is.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
J vd pal
Berichten: 81
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 14:06

Re: Semi tractie accu verliest snel capaciteit



Bericht door J vd pal »

Over de accu die jullie in gebruik hebben geeft de fabrikant de volgende informatie: "Gaat lang mee - tot twee keer zo cyclusvast als conventionele 'natte' batterijen (tot 200 cycli @ 50% DOD)." (Bron https://www.varta-automotive.nl/nl-nl/p ... 30-231-115)

Als jullie elke nacht 50 Ah eruit halen dan zou deze accu dus ongeveer 200 cycli moeten kunnen halen. Als er dagen bij zijn geweest met minder zon dan kan verdere ontlading niet worden uitgesloten wat het aantal cycli sterk vermindert! Bij regelmatig gebruik zou de accu dus gewoon versleten kunnen zijn.

Een AGM of GEL accu gaat veel meer cycli mee, bij het veel gebruiken van de camper is dat een betere keus. Gezien het verbruik zou ik ook overwegen de accucapaciteit te vergroten, een accu die niet verder dan 25% wordt ontladen gaat veel langer mee dan eentje die elke keer tot 50% wordt ontladen of nog verder. Mooie samenvatting van de verschillende soorten accu's voor een camper https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/camper-accu/
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Semi tractie accu verliest snel capaciteit



Bericht door GeMa »

Een klassieke lood/zuur accu mag je eigenlijk nooit voor meer dan 50% ontladen. Doe je dat wel, dan gaat de levensduur drastisch achteruit. Een gel of AGM (ook lood/zuur, maar dan het zuur in gel of glasmatten gevangen) mag incidenteel tot 70% ontladen worden, maar ook niet te vaak. Van LifoPO4 (lithium) wordt beweerd dat die tot 100% ontladen kunnen worden, maar doe je dat regelmatig, dan gaat de levensduur ook sneller achteruit.

Mogelijk is jouw accu een aantal keren teveel ontladen, waardoor ie beschadigd is geraakt, of de schade is ontstaan door verkeerd laden.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Semi tractie accu verliest snel capaciteit



Bericht door willemzon »

Ik had hetzelfde, mijn gelaccu's laden prima, ook als de zon er was, maar verloren in de avond en nacht snel vermogen.
Afgelopen winter vergeten de massaschakelaar uit te zetten. Daardoor behoorlijk ontladen.
Tevens had ik nog de pech dat mijn solar regelaar defect was en daardoor de accu, 's een paar keer door laden naar de 16 volt.
De accu, 's door laten meten, bleken op zich nog wel goed maar produceerden nog maar de helft van hun vermogen. Ze, waren pas 2 jaar oud.
Dat was een dure les. 500 Euro 2 Nw gelaccu, s.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Semitractie accu verliest snel capaciteit



Bericht door pwhooftman »

Bedenk dat 12.0 volt betekent dat ze nog 45% vol zijn. Bovendien moet je de accu's eigenlijk eerst een half uurtje rust geven (niet belasten) om de werkelijke lading te bepalen, wellicht stijgt hij dan naar 12,15 volt en dat is dan precies 50% geladen. Dus ik denk dat er niet zoveel aan de hand is.
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Semitractie accu verliest snel capaciteit



Bericht door MarcoG »

Ik denk dat je de accu gewoon niet voldoende oplaad met 13.8 volt laadspanning
Daarbij heb je ook nog elke nacht een volledige ontlading met die koelkast op een omvormer.


accu laden.jpg
accu laden.jpg (116.54 KiB) 693 keer bekeken
Bliksem
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 jun 2021, 19:03

Re: Semitractie accu verliest snel capaciteit



Bericht door Bliksem »

javanes schreef:
vr 09 jul 2021, 12:55
Die spanning van max 13.8V is toch veel te laag. Dat is de spanning voor druppelladen als de accu volledig opgeladen is.
Helemaal mee eens, maar dat was wat er in de gebruiksaanwijzing stond, dus hebben we maar opgevolgd.
MarcoG schreef:
vr 09 jul 2021, 18:39
Ik denk dat je de accu gewoon niet voldoende oplaad met 13.8 volt laadspanning
Daarbij heb je ook nog elke nacht een volledige ontlading met die koelkast op een omvormer.
Klinkt inderdaad als te weinig dan. Ik moet hier nog bij zeggen dat we eigenlijk nooit de acculader gebruiken, maar altijd de zonnepanelen icm stukken rijden (cyrix).

Het idee was 230Ah accu, met max 115Ah bruikbaar. Ons verbuik van 50Ah per nacht moet dus prima kunnen, zou 25% zijn.
Die ontlading zou dus oorspronkelijk niet teveel moeten zijn, maar is nu wel het geval.

We zullen waarschijnlijk een agm of gel accu aanschaffen in de komende maand, aangezien dat beter lijkt te passen bij ons soort gebruik.

Zou het tot die tijd het nog zin hebben om de accu te laten egaliseren via de MPPT lader, of is dat zinloos?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Semitractie accu verliest snel capaciteit



Bericht door Atoz »

Plaats Kroppie zijn extra koelkastthermostaat om de omvormer aan/uit te schakelen.

Zie zoekfunctie
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Semitractie accu verliest snel capaciteit



Bericht door de Jonckheer »

AGM en Gel zijn ook loodzuur accu's dus daar zal je niet veel mee opschieten want wat er uitgaat moet er ook weer in, de balans laden/gebruiken is niet goed en dat vang je niet op met andere accu's. Je moet altijd een overcapaciteit laden hebben want de zon schijnt niet altijd en ook vaak overdag niet. Schroef als eerste dat laadvoltage op naar 14,4 volt, dan komt je accu gewoon vol. Het makkelijkste is een accu die hetzelfde voltage moet hebben als je startaccu en zo'n accu heb je nu. AGM wijkt daarvan af dus die krijg je met je dynamo niet vol. Denk eraan dat dat zg "deep cycle" voor het grootste deel een verkoop praatje is want het diep kunnen ontladen is nog iets anders dan "het kan geen kwaad" want dat kan het wél! Het gaat altijd ten koste van de levensduur.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Semitractieaccu verliest snel capaciteit



Bericht door Aloys »

In het openingsbericht noemt TS 13,4V en 13,8V als onderhoudsspanning. Dat is toch niet hetzelfde als laadspanning?
Onderhoudsspanning is toch hetzelfde als druppelladen?
Over de laadspanning heb ik nog niets gelezen, die zou 14,3-14,4V moeten zijn...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Bliksem
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 25 jun 2021, 19:03

Re: Semitractie accu verliest snel capaciteit



Bericht door Bliksem »

Dank voor alle reacties tot zover!
de Jonckheer schreef:
za 10 jul 2021, 14:33
AGM en Gel zijn ook loodzuur accu's dus daar zal je niet veel mee opschieten want wat er uitgaat moet er ook weer in, de balans laden/gebruiken is niet goed en dat vang je niet op met andere accu's. Je moet altijd een overcapaciteit laden hebben want de zon schijnt niet altijd en ook vaak overdag niet. Schroef als eerste dat laadvoltage op naar 14,4 volt, dan komt je accu gewoon vol. Het makkelijkste is een accu die hetzelfde voltage moet hebben als je startaccu en zo'n accu heb je nu. AGM wijkt daarvan af dus die krijg je met je dynamo niet vol. Denk eraan dat dat zg "deep cycle" voor het grootste deel een verkoop praatje is want het diep kunnen ontladen is nog iets anders dan "het kan geen kwaad" want dat kan het wél! Het gaat altijd ten koste van de levensduur.
Daar vraag ik me inderdaad toch af of we dan te kort komen qua solar laadcapaciteit. We hebben 350Wp, en het systeem is opgezet voor gebruik in Zuid Europa, waar we op dit moment per dag gemiddeld 1300Wh=110Ah genereren, en einde dag hij netjes op druppelladen overgaat. Daarmee moet de accu dus vol zijn. Minus het verbruik gedurende dag (alleen de koelkast, ong. 30Ah), laden we dus ong. 80Ah obv solar.

Atoz schreef:
vr 09 jul 2021, 19:21
Plaats Kroppie zijn extra koelkastthermostaat om de omvormer aan/uit te schakelen.

Zie zoekfunctie
Ja die had ik inderdaad ook gezien. Dat zou dan het verbruik van de omvormer wat reduceren, al is dit maar ongeveer 1A. Alleen zitten er ook nog andere dingen op de 220V van de omvormer, dus niet echt optimaal.

Aloys schreef:
za 10 jul 2021, 15:11
In het openingsbericht noemt TS 13,4V en 13,8V als onderhoudsspanning. Dat is toch niet hetzelfde als laadspanning?
Onderhoudsspanning is toch hetzelfde als druppelladen?
Over de laadspanning heb ik nog niets gelezen, die zou 14,3-14,4V moeten zijn...
De laadspanning van de MPPT is inderdaad 14.4V. Dat is ook meteen onze hoofdmanier van laden; we staan maar af en toe aan de paal.
Voor de acculader walstroom is het voltage wel 13.8V, wat correct zou zijn volgens het boekje, maar natuurlijk erg laag is voor een laadstroom. Hoe ik dat begrijp, is dat als we die op 14.4V zetten (ipv 13.8V) bij een accu met verbruikers erop, dat hij dan sporadisch met 14.6V zou laden iedere keer dat de koelkast bijv. inschakeld (waardoor het gemeten voltage 0.2V daalt)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Semitractieaccu verliest snel capaciteit



Bericht door Atoz »

1A x 24 uur is 24A
Is dat de helft van jouw accucapaciteit?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Semitractieaccu verliest snel capaciteit



Bericht door javanes »

Het onderstaande lees ik volgens mij in de handleiding van je acculader Samlex S1245.
Das hoe kun je die dan instellen op 13.8V
En de lader is nog al een zware jongen voor een accu van 125Ah.
Maar voor een lichtere accu is er ook een oplossing
3-traps Acculader voor 12 volt accu's met een laadstroom van 45 ampère. Voor accu's vanaf 225Ah. Laadproces is inclusief druppellaad-stand. Dat wil zeggen dat de lader continu op een accu kan worden aangesloten en deze optimaal in conditie wordt gehouden.

Met een dip schakelaartje stelt u de laadspanning in: 14,4 volt laadspanning voor natte/Gel accu's of 14,8 volt voor AGM accu's.
Met een knop op de voorzijde halveert u de laadstroom. Zo kunt u ook kleinere accu's (vanaf 110 Ah) opladen
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie