Zonnepaneel voor het eggie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door Tripod »

Beste,

Ik heb ontzettend lang zitten wikken en wegen naar wat te doen met een zonnepaneel.
Uiteindelijk heb ik een 50W zwart glas paneel gevonden, dat ik wil gaan monteren op mijn bus. Meer ruimte is er niet en dit paneel gaat niet enorm opvallen.

Ook heb ik veel gelezen over lijmen / schroeven en heb de keus voor mijzelf gemaakt om alleen te gaan lijmen.
Het gaat ook maar om een relatief klein paneel.

Nu heb ik de keus tussen hoeksteunen of spoilers. De spoilers zijn sowieso te lang voor op de kopse kant, zijn deze goed in te korten? Mij lijkt het namelijk dat als je gebruik maakt van een spoiler, de wind er in ieder geval niet onder kan slaan?

Verder ben ik zeer benieuwd naar de ervaringen omtrent lijmen met Sikaflex. Ik lees dat veel mensen dit gebruiken, maar wat is nu echt de juiste volgorde van aanbrengen van de lijm, primer, etc. en welke producten zijn hier het best voor geschikt.

Mijn dank is groot!

Groeten, Martijn
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door Snarfsel »

1: Goed schoonmaken
2: licht opschuren
3: activator
4: primer
5: sikaflex 252i

1 t/m 4 voor beide oppervlakken

Maar het allerbelangrijkste,
6: de gebruiksaanwijzing GOED lezen

Sikaflex 252i heeft een treksterkte van 30 kg/cm2.
Waait niet weg.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door veetee »

50 W, dat is echt wel heel weinig... die heb je in formaat aktenkoffertje, mobiel dus openklappen en op een zonnige plek neerleggen. Bij dat formaat zou ik dat doen en niks vast op het dak installeren, dat zou ik voorbehouden aan wat groters...
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door Tripod »

@Snarfsel: Precies hoe ik het zocht, super bedankt!
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door Tripod »

veetee schreef:
do 08 jul 2021, 16:12
50 W, dat is echt wel heel weinig... die heb je in formaat aktenkoffertje, mobiel dus openklappen en op een zonnige plek neerleggen. Bij dat formaat zou ik dat doen en niks vast op het dak installeren, dat zou ik voorbehouden aan wat groters...
Klopt, ik heb dit wel overwogen. Mijn verbruik is zeer laag. Maar 9/10 is mijn bus onderweg en of zijn wij er zelf niet bij. Er is dus geen manier om een koffertje te openen en te zorgen dat deze niet gejat gaat worden.

Wij maken gebruik van een 18L kk, zeer klein dus, verbruikt daarom ook niet veel. Idee van het 50W paneel is dat de dagen dat wij off-grid kunnen staan net iets meer verlengd worden. De bus is niet heel groot en ik hoef geen groot paneel erop dat ook nog is gaat opvallen. Dit paneel is 44cm breed en 67cm lang. Ideaal dus :)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door Aloys »

Verwachte gemiddelde opbrengst schat ik op 15Ah/dag.
Met een 100W paneel kan ik in de zomer mijn 65L compressorkoelkast voeden.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door evdoetelaar+larana »

Beste mensen,

Misschien een vreemde vraag, maar ik ben leek op het gebied van electrotechniek en ben op zoek naar een mogelijkheid om een vast en een mobiel zonnepaneel op 1 laadregelaar aan te sluiten (voor zover dat mogelijk is).

Aanwezig:
- Op het dak ligt een zonnepaneel. Gezien de afmetingen (ca. 60x120cm) zal het 100-110-WP zijn. Het zonnepaneel is aangesloten op een Alden SPS 220 PWM-laadregelaar.

Uitbreiding:
- mobiel zonnepaneel 180 Wp
- deze wordt aangesloten op een MPPT-laadregelaar
- voor aansluiting van dit zonnepaneel op de laadregelaar is een kabel met Andersonstekker beschikbaar.

Gedachtekronkel:
Om te voorkomen dat er 2 MPPT-laadregelaars geplaatst moeten worden, kreeg ik het idee om 1 laadregelaar te gebruiken voor zowel het vaste zonnepaneel op het dak, als het mobiele paneel dat incidenteel gebruikt/aangesloten wordt. Dus een soort "splitter" op de ingang van de zonnepanelen op de MPPT-laadregelaar.

Bijgaande foto is de huidige situatie. Als mijn gedachtenkronkel haalbaar is, ga ik de Alden SPS 220 vervangen door een MPPT-laadregelaar. Bij de pijltjes zou ik dus - als dat mogelijk is - een "splitter" willen plaatsen.
IMG_3753.jpg
IMG_3753.jpg (150.2 KiB) 719 keer bekeken
Mijn vragen:
1. is de gedachte 1 regelaar voor beide "systemen" haalbaar / mogelijk?
2. stel dat dat haalbaar zou zijn, zijn er dan problemen te verwachten?
2. en wat voor "splitter" zou ik dan moeten toepassen?
3. zouden de kabels van de (nieuwe) MPPT-regelaar naar de accu aangepast moeten worden > de afstand is ca. 1,90 meter (ik heb geen idee welke maat kabels er nu zijn aangebracht, weet niet hoe ik dat kan meten).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door Kroppie »

zoek een paneel met ongeveer hetzelfde vermogen, gelijke spanning(aantal cellen), en beiden parallel op 1 regelaar is dan geen enkel probleem, wil je ze in serie zetten dan moet het 2e paneel hetzelfde vermogen hebben

splitter?, niet te moeilijk doen op de ingang van de regelaar 2 stopcontactjes aansluiten , 1 voor elk paneel (denk wel om + en - !), en neem kabel van 6mm2 dan zit je goed met +-280 Wp panelen

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 13 jul 2021, 15:45, 3 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door myway »

Met zoiets

https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... -splitter/

Maar met wago klemmen kan het ook.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door Pilha »

Gemeten

afzonderlijk:
1 paneel 60w 'een cel' 33w... Vmp 18.0 Imp 3.33
1 paneel 110w 30 cellen 76w........ 18.6 5.91
1 paneel 110w 30 cellen 75w........ 18.6 5.91
1 paneel 110w 32 cellen 72w........ 19.7 5.59
--------
256w

de 4 panelen parallel = 240w , "verlies" niet de moeite om de installatie op te splitsen met een extra mppt lader en leidingen.

obs: de tabellen schuiven in elkaar wanneer ik verzend.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door PaulBng »

Kaping


Paul
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door Pilha »

Kroppie schreef:
di 13 jul 2021, 7:41
..........zoek een paneel met ongeveer hetzelfde vermogen, gelijke spanning(aantal cellen), en beiden parallel op 1 regelaar is dan geen enkel probleem....

jos
Kaping? Nee, inhaken met een praktijk voorbeeld.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel voor het eggie



Bericht door Kroppie »

bij parallel is de spanning een beetje belangrijk, vermogen niet, wordt gewoon bij elkaar opgeteld, bij in serie is hetzelfde vermogen wel belangrijk omdat het paneel met het laagste vermogen het totaal erg beinvloed.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie