Ombouw Fiat Ducato L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Superseven
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 18:44
Locatie: Regio Sint-Niklaas (B)

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door Superseven »

TeamLotz schreef:
di 13 jul 2021, 18:20
Hoe haal je zo'n plaat eraf zonder de boel helemaal kapot te breken, mede omdat er ook nog een knop in zit die je kunt gebruiken om de deur verder open te kunnen doen?
beste TeamLotz de platen zijn vastgemaakt met die dingetjes(ik weet de benaming niet) zoals hier onderaan op de foto.

Afbeelding

Gewoon een schroevendraaier tussen de twee gedeeltes steken en zachtjes naar achter trekken.Dan komt het vanzelf los.
De knop om de deur verder open te doen kan je er zo aftrekken zonder probleem.
Inderdaad alles eraf om te isoleren.
Nog véél succes met de ombouw. :thumbup:
Pluk de dag en geniet ervan zolang je kan!
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door TeamLotz »

Ah kijk, dat is heel verhelderend. Bedankt!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door DJSmiley »

Ik heb die spreidklikdingen (of hoe ze dan ook heten) verwijderd. Die dingen breken door ouderdom vrij snel.

Ik heb daarna dat plastic vervangen door een houten paneel welke ik met naaldvilt heb afgewerkt. Op 4 plekken heb ik blindklinkmoeren geplaatst en het houten paneel daarop vastgeschroefd (met zwarte schroeven zodat je ze nagenoeg niet meer ziet op het zwarte naaldvilt)

Hiermee kan ik makkelijk de panelen verwijderen indien nodig om bij het sluitmechanisme oid te komen.

Daarnaast heb ik een Prickstop geplaatst. (naja, nagemaakt uit een stukje 3mm staal), want die bussen zijn kinderlijk eenvoudig te ontgrendelen met een schroevendraaier op de juiste plek.

https://www.youtube.com/watch?v=i-Uakd3DaX0

Hier zie je ook hoe je die plaat verwijderd.

zo'n plastic setje tools om dingen te openen is zoiezo een aanrader, bruikbaar op heel veel plekken.

https://nl.aliexpress.com/item/33001803479.html
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door TeamLotz »

Wederom goede tips! Ik heb meteen zo'n setje plastic tools besteld zoals ze in die video gebruiken, lijkt me een stuk handiger dan met een schroevendraaier te moeten prutsen.

Over die prickstop: ik wist niet dat daar zo'n groot risico was, komt het vaak voor dat er op die manier in dit soort busjes ingebroken wordt? Dan moet ik dat misschien ook nog maar overwegen om te plaatsen.
Superseven
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 18:44
Locatie: Regio Sint-Niklaas (B)

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door Superseven »

TeamLotz schreef:
wo 14 jul 2021, 14:41
lijkt me een stuk handiger dan met een schroevendraaier te moeten prutsen
Het is zeker niet prutsen met een schroevendraaier hoor.Even snel zoniet sneller dan in het filmpje en geen enkele stuk of beschadigd.
Dan spreek ik wel over diegenen die ik getoond heb op de foto want in het filmpje zijn het er andere.
DJSmiley schreef:
zo 11 jul 2021, 19:16
Netto is daardoor mijn bed zo'n 197cm lang
Zeker door velen gedaan en een goed idee.Als we de stijl zouden houden met 19mm isolatie en een Okoume plaat van 6mm dik blijft er netto 192 cm over.
Pluk de dag en geniet ervan zolang je kan!
Superseven
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 18:44
Locatie: Regio Sint-Niklaas (B)

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door Superseven »

De achterste vloer onder het bed gelegd en zonnepanelen geplaatst.
De vloer is Quick-step Impressive waterproof laminaat.

Op de foto's zijn de doorvoeren door het dak nog niet afgekit maar dat is ondertussen ook gebeurd.
De kit om en rond het zonnepaneel gaat ook nog afgewerkt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pluk de dag en geniet ervan zolang je kan!
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door Jelle »

Ik weet niet of er belasting naar gewicht moet worden betaald in BE.
:cheers:
Dan zou het misschien handig zijn op het licht ter keuring aan te bieden.
De matrassen, huishoudaccu's, reserveband er uit of af, en een beetje diesel in de tank.
Dat kan aardig wat kilo's schelen.

Misschien hebben de tips geen waarde maar we denken graag met jullie mee. :thumbup: :wave:

Wat een mooie camper gaat het worden, komt er ook een does/wc in???
Of een stereo met afstand bediening?
Airco?

Houd ons op de hoogte met foto's en verhalen. :clap: :cheers:
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Superseven
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 18:44
Locatie: Regio Sint-Niklaas (B)

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door Superseven »

Jelle schreef:
vr 23 jul 2021, 7:52
Dan zou het misschien handig zijn op het licht ter keuring aan te bieden.
beste Jelle, we houden hem op lichte vracht dus ik moet geen keuring meer passeren.
Pluk de dag en geniet ervan zolang je kan!
Superseven
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 18:44
Locatie: Regio Sint-Niklaas (B)

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door Superseven »

De elektrische installatie bijna afgewerkt op een week tijd. :-B
Het kader rond de batterij moet nog vastgezet worden en er zijn nog enkele kleinigheden die moeten gebeuren.
Nu kan ik even geen kabels meer zien. :crazy:

Afbeelding
Pluk de dag en geniet ervan zolang je kan!
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door albertrietjens »

Ziet er imposant uit. Ik heb alleen mijn twijfels bij de gebruikte automatische zekeringen. Die staan bekend als onbetrouwbaar!

Zie ik dat goed dat je de zekering bij de DC/DC dicht bij de DC/DC hebt geplaatst? Die hoort dicht bij de start-accu te zitten ter bescherming van je bedrading.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door pele »

Albert
Kan je die onbetrouwbaarheid toelichten? Ik heb ook deze zekering gebruikt en de grote rode accusleutel achterwegen gelaten om geen dubbele, overtollige verbindingen te hebben.
Is zo'n zekering echt onveilig?
Superseven
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 18:44
Locatie: Regio Sint-Niklaas (B)

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door Superseven »

albertrietjens schreef:
do 29 jul 2021, 9:21
Zie ik dat goed dat je de zekering bij de DC/DC dicht bij de DC/DC hebt geplaatst? Die hoort dicht bij de start-accu te zitten ter bescherming van je bedrading.
beste Albert, op de startbatterij had ik al een Mega zekering van 80A bijgeplaatst dus geen enkel probleem.
Of de automatische zekeringen betrouwbaar zijn of niet dat zal de toekomst uitwijzen.
Pluk de dag en geniet ervan zolang je kan!
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door Jelle »

O het lijkt me zo prachtig op zo zelf je camper om te bouwen :thumbup: .
Wat betreft wat ik aan werk heb gedaan en mijn handigheid zou het moeten kunnen.
Haha maar mijn vrouw ziet dat niet zitten. :crazy:

Het lijkt mij dat losse kabels zonder beschermkap op het dak kwetsbaar is voor zonne hitte in werking van UV, en met het onberekenbaar weer met storm en rond vliegende takken.
Van knagende steenmarters zal je op die hoogte geen last hebben :-B :wink:

Een goede kennis heeft ook zijn zelfbouwcamper voorzien van een hoofdschakelaar om accu's te kunnen ontkoppelen van de installatie, ik begrijp ook dat je niet alles kan ontkoppelen als je zonnepanelen in het systeem hebt.

Hoe zit het met inbraak en diefstal van de camper.
Kort geleden zagen we nog op de Tv dat een gezin in Italië op vakantie die op straat stonden in hun badkleding en zwemspullen met hun kleine kinderen, die zorg wel je toch niet hebben.

Wij voelen ons niet vrij om ons campertje achter te laten, vanwege de kans op inbraak en diefstal en het toe brengen van beschadigingen, ondanks dat het campertje hoog is getaxeerd, voor ons begrip.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Dromen mag.
Ik heb wel eens gedacht je zou toch haast een geld transport wagen kopen en die ombouwen tot camper, maar die zijn zo zwaar dat het je veel geld aan brandstof kost van wege het gewicht, maar ja als je dan geen camper verzekering meer hoeft te betalen omdat je denkt dat de wegen niet te stelen is, dan zou je aardig wat verzekering geld kunnen besparen, maar dat ben je dan ook weer kwijt aan belasting geld wat betreft het gewicht.
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2



Bericht door albertrietjens »

pele schreef:
do 29 jul 2021, 14:28
Is zo'n zekering echt onveilig?
Eerlijk gezegd weet ik dat alleen uit tweede hand en geen persoonlijke ervaring. E.e.a. is hier ook al vaker vermeld. Maar er staan een aantal filmpjes op internet (die ik nu natuurlijk niet kan vinden) die dit laten zien. Vooral met hoge stromen zou ik daar mee oppassen. DC stromen onderbreken is niet zo eenvoudig als AC en wil graag vlambogen trekken bij hoge stromen.
Plaats reactie