Combi dagelijks gebruik van de camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
timovdl123
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 18:39

Combi dagelijks gebruik van de camper



Bericht door timovdl123 »

Beste camperaars,

Ook ik ben op mij aan het richten op een (tegenwoordig heel populair) zelfbouwproject..
Situatie: Ik rij momenteel een Polo en ga vaak (solo) met tent richting de bergen om te fietsen.
Zou graag wat flexibeler en prettiger, ruimer zitten bij slecht weer - daarom oriëntatie op een kleine camper.

Plan: Kleine bestelwagen die ik ook voor het dagelijkse gebruik zal gebruiken.
(90% woon-werk verkeer gebeurd met de fiets. Rij grofweg 4000km/jaar (excl. vakanties))
Woonachtig in België en zou deze ingeschreven willen houden als lichte vracht.
Grootte: type Vito/Vivaro/Transporter L1H1

Ik zou graag jullie hulp/advies even willen inroepen qua keuze wagen aangezien mijn wagentechnische knowhow te beperkt is.
Ik wil uiteraard een zo goed mogelijke keuze maken qua betrouwbaarheid / duurzaamheid.
Maar uiteraard heb ik een maximumbudget: absolute max. €20000 inclusief inrichting (uiteraard liefst minder)
Vereisten waar ik voorlopig reeds op richt:
- Minstens raam achteraan (eventueel ook in schuifraam) zodat geen raam meer dient ingebouwd te worden
- Airco
- Vanaf euro5 (liefst euro6)

Trafic en Vivaro is er redelijk wat op de markt aan mooie prijs, maar hiervoor lees ik vaak problemen met 1.6 motoren.
Hebben jullie advies waar ik me best op kan richten?
Zijn er nog zaken waar ik op dien te letten?

Bedankt alvast!
Timothy
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Combi dagelijks gebruik van de camper



Bericht door annoh »

Je vraagt waar op te letten.
In Nederland mag je veel zelf doen aan je camper. In België is dat geheel anders. Diverse zaken moet je uitbesteden aan een erkend bedrijf. Mijn advies is om eerst uit te gaan zoeken wat jezelf wel en juist niet mag doen.
Succes!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Combi dagelijks gebruik van de camper



Bericht door Dafluc »

Maar het blijft lichte vracht. Oftewel grijs kenteken. De vraag is dus eerder wat mag in België in een lichte vracht. Is dat hetzelfde als bij ons? Dus vooral geen zitplaatsen etc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Combi dagelijks gebruik van de camper



Bericht door Atoz »

De vraagsteller moet eerst weten wat hij nu eigenlijk wil bereiken.
Dakluiken? Extra ramen? Goedkoop verzekeren / autorijtaks?
Etc...

Als hij dat allemaal weet, dan kunnen de Belgen hem misschien de juiste weg wijzen.
Met wat we nu weten kan geen enkele bevolkingsgroep hem enige zinvolle richting aanwijzen.

Ach ja, vrijdag spelen Wij, supporteren jullie mee?

Edit: advies is om vooral niets te kopen maar eerst te bekijken wat je wil en dan wat mogelijk is aan welke prijs. Dan pas kopen
Anders => ellende
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
timovdl123
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 18:39

Re: Combi dagelijks gebruik van de camper



Bericht door timovdl123 »

Ik heb me reeds goed (hoop ik) ingelezen naar de Belgische eisen en verzekering/taksen/etc.
Lichte vracht is inderdaad geen zitplaatsen achteraan, maar is voor mij ook niet nodig.
Enkel een afscheiding (min. 30cm hoogte) tussen bestuurder- en 'laad'ruimte.
Liefst wagen met reeds ramen achteraan waardoor ik geen meer dien te laten inbouwen (in BE heel wat gedoe)
Dakluik/ventilatie wel (waar ik voorlopig verschillende verhalen van hoor qua keuring) - desnoods door COP bedrijf.

Mijn vraag was eerder gericht naar motortechnisch welke wagens heb ik minste kans voor problemen.
Met welke wagens kan ik 'zorgeloos' nog enkele jaren verder.
(Je moet altijd wat geluk hebben snap ik ook wel).

Of praktische ervaringen van mensen die zulke wagens gebruiken in combinatie dagelijks gebruik uiteraard ook welkom.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Combi dagelijks gebruik van de camper



Bericht door DiffRental »

Volledig glas van achteren is niet zo goed voor de isolatie. In de winter koud en in de zomer warm.
De originele ramen kunnen bij een lichte vracht ook niet open tenzij je een basis neemt van 7 personen en dan geschikt gemaakt voor lichte vracht. Bij Mercedes is dat het verschil van Vito tot Viano of nu de V-klasse.

Denk dat je algemeen kan zeggen dat Mercedes en Volkswagen wel een iets betere bouw kwaliteit en afwerking niveau hebben t.o.v. Fiat, Peugeot en Renault. Er zijn horror verhalen te vinden van elk merk.
Mijn goede ervaring en persoonlijke voorkeur heeft Mercedes. Rij 90% woon werk met de motor, de andere 10% met de Vito.

De wagen is de basis waar je niet veel aan kan veranderen, die moet goed zijn en daar zou ik het meeste geld aan uitgeven. De inrichting kan je ook in delen doen en hoeft niet duur te zijn.
Groeten Peter
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Combi dagelijks gebruik van de camper



Bericht door MarcoG »

Ik heb ook om dezelfde reden gekozen voor een Mercedes (sprinter).
Heb heel eenvoudig op marktplaats gekeken welke 2de hands bussen aangeboden worden en met welke KM standen.
Mercedes springt er elke keer uit met veel hogere KM stand dan andere merken en geen melding van kapotte motor of technische problemen.

In eerste instantie keek ik veel naar Opel Vivaro of Renault Traffic omdat ik het model in verhoogde uitvoering erg mooi vind maar ik zag er heel veel te koop met motor problemen zelf al bij 150.000 KM.
Nu zegt dit niet alles over de bus die je koopt, het kan alsnog prima mis gaan met dat exemplaar maar een goed gemiddelde is het enige waar je iets mee kunt bij een 2de hands auto.

En trek je niets aan van de merk specifieke forums en auto reparatie forums, daar lees je alleen de problemen en ga je er nooit uitkomen.
Laten we eerlijk zijn: ik meld mij ook niet aan op het Peugeot forum om te posten dat mijn leasebak prima rijd :-)
Plaats reactie