Campervan met kind(eren)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Markth
Berichten: 1
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 10:41

Campervan met kind(eren)



Bericht door Markth »

Hallo allemaal,

Wij als gezin van 3 (misschien in de toekomst 4 ;-)) hebben een Fiat Ducato L3H2 op het oog.
Nu is onze vraag of iemand ervaring heeft met deze bus om te bouwen tot camper met ook bedden voor 2 kleine kinderen.
Alvast bedankt voor de tips.

Met vriendelijke groet,
Mark
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door Aloys »

Misschien een slaap-hefdak? Die bestaan echt voor een L3H2-bus: https://www.campercentrumbaarn.nl/servi ... ak-camper/
Ik lees daar, onderaan: Reimo Slaap/Hefdak voor de Fiat Ducato/Peugeot Boxer/Citroën Jumper verhoogde modellen (L2H2, L3H2 en L4H2) vanaf 2007 (Prijs € 4799 incl. BTW en Montage).
Er zullen vast wel meer bedrijven zijn die dat kunnen leveren, het dak komt van Reimo.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door dedruivenplukker »

Geen antwoord op je vraag, maar omdat er hier maar weinig zijn met drie of vier kinderen toch een opmerking.

Wij hebben als ervaringsdeskundigen destijds gekozen voor een alkoof met stapelbed.
Voor ieder kind dus een eigen vast bed. We hebben ook met 5 in een camperbusje lange reizen gemaakt (Australië)en dat is bij mooi weer goed te doen.
Maar bij voor/najaars en wintertrips in de EU of een echte Hollandse zomer vonden wij het geen doen met 5 in een bus, dan geeft een "echte" camper toch veel meer comfort.

Nu stonden we bijna nooit op een camping of met een extra tent maar stonden meestal vrij.
Hou er ook rekening mee dat kinderen maar korte tijd klein zijn, als je even niet kijkt zijn ze al weer gegroeid. :DD
Hou ook even het totaalgewicht in de gaten, 3500kg is zo bereikt.
Wij hebben een 4,6 T uitvoering zodat er ook nog fietsen en bagage mee kon.

Succes.
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op di 22 jun 2021, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Mark,

Reizen of wonen maakt al een heel verschil ;-)
Het zal afhangen van je eigen eisen en wensen, er kan veel, ook zonder hefdak.

Wij hebben een dagjes- en weekendjes weg bus met een zit-/slaapbank en stapelbedjes in een L2H2 LT46.
Voor als de kinderen niet meer in de bedjes passen, hebben we mooi extra bagageruimte en kunnen de kinderen in de daktent.
Vrijstaand, zonder enige voorzieningen, en de hele dag op de plek blijvend redden we het ongeveer 2 dagen, dan is de porta potti vol en het vuil water ook. Bij zo'n bus met 4 personen (in ons geval, mezelf, vrouwlief, 2 kinderen van 8 en 6) op <3500kg lukt het niet om 100l schoon- en vuilwater mee te slepen, dus van alles wat minder waardoor je minder lang vrij kunt verblijven op 1 plek.

Voor langere vakanties staan we meestal op camperplaatsen met wat meer voorzieningen (maar eigenlijk voornamelijk op doorreis omdat de kinderen er niet veel aan vinden, die staan liever op de camping of wild bij het bos of strand, zolang dat nog kan...).
Achteraf, maar ja, dat is altijd, had ik liever een L3 gehad (maar dan ook een LT46 ivm laadvermogen en de smalheid), maar ja, toen ik begon hadden we de huidige klusruimte nog niet en toen paste er max een L2 in.

Zie hier voor wat foto's, helemaal onderaan:
viewtopic.php?t=8469319&p=1848943#p1848943
en de volgende pagina voor de, in ons geval nogal opvallende, buitenkant:
viewtopic.php?f=7&t=8469319&start=28

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door dedruivenplukker »

Jeroen_Hanomaf schreef:
di 22 jun 2021, 11:37

Reizen of wonen maakt al een heel verschil ;-)
Het valt mij juist altijd tegen dat je voor een weekend bijna even veel mee moet nemen als voor een jaartje weg. :thumbdown:
Edit:
Ik zie net dat ik het verkeerd gelezen heb, ik dacht dat je gezin groter was.........
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op di 22 jun 2021, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ja, soms wel :-B
Maar voor b.v. je hoeveelheid water, accu of toiletcapaciteit (of welk soort toilet je wilt) heeft het nogal wat gevolgen of je 2 nachtjes ergens staat en weer naar huis gaat, of ergens de hele week wilt staan zonder voorzieningen... bij ons is het met het water en toilet na 2 nachten echt wel gedaan. Maar dat wisten we van te voren :)

Groeten Jeroen
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door bus21 »

Ik zag pas een Jumper L2H2 met slaaphefdak en achterin een stapelbed (2x1 persoons).
Uiteraard ook een gordelbok met 2 zitplaatsen en omkeerbare voorstoelen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door dedruivenplukker »

Extra jerrycan, toiletcassette en zonnepaneel en je verdubbeld je vrijstaan tijd. :cheers:

Maar je hebt gelijk, veel hangt af van de manier van reizen.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door AadenAnke »

Zag vorige week inderdaad een Ducato met hefdak gezin met 2 kinderen ik denk 5 en 2 jaar met weer om naar buiten toe te gaan is dat zo zeker te doen maar bij echt slecht en guur weer? Uitproberen denk ik dan heel bepalend is wat je wil een simpele maaltijd of toch wat uitgebreider koken een simpel stoeltje of lekkere luie ligstoelen een bord met eten op schoot of een geheel gedekte tafel neem je genoegen met een teiltje met wat water voor de dagelijkse beurt of moet dat toch wat uitgebreider. Alleen jullie weten wat dat betreft wat voor jullie voldoende/prettig is

Gr. Aad
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door marjasjaak »

Kijk eens, op https://www.instagram.com/being_bus_y
JTG heeft een daktent op zijn Ducato L4 geplaatst.

Zou voor de ruimte eerder kiezen voor een L4.
Dan heb je achterin ruimte voor 2 lengte bedden die je overdag als ruime zitplaats kunt gebruiken.
Zou eerst eens zo'n bus met hefdak huren, de ruimte in een bus tijdens regen is klein
Sjaak
Laatst gewijzigd door marjasjaak op di 22 jun 2021, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door Zadowolony »

Wij hebben een bus van 6,36 , maar ik vind de ruimte met zijn tweeën net gaan, en we zijn beiden slank.
Zou er niet met kleine kinderen in willen bivakkeren met slecht weer.
Zelfs met z’n tweeën zetten we met slecht weer een voortent op. Maar dat kan alleen op een camping.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door dedruivenplukker »

'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door pele »

Ik ben bijna klaar met het bouwen van een buscamper Ducato L3H2 (nieuw van 2021). Bij de bouw heb ik ernaar gestreefd om 4 veilige zitplaatsen te hebben (met gordelbok), douche en toilet, drinkwatertank van 95 liter en 65 liter vuilwatertank. Ik ga vertrekkensklaar onder de 3,5 ton blijven, ook met eventueel 2 kleine kinderen (to 7/8 jaar) die een plaatsje kunnen hebben onder het dwarsbed. Dat plaatsje meet +/- 133 x133 x 70 cm. Normaal is de bus bedoeld voor ons twee, maar we lieten graag de mogelijkheid open om twee jonge kleinkinderen te kunnen meenemen.
(Later zal ik op dit forum nog wel foto's plaatsen.)
Hier een foto in een vroeger bouwstadium)
617CD587-29BF-4DE1-8C5D-E8079BA5D496_1_105_c.jpeg
617CD587-29BF-4DE1-8C5D-E8079BA5D496_1_105_c.jpeg (156.92 KiB) 1022 keer bekeken
45C31D02-D5BB-411A-9CA1-3402AA0F6B24.jpeg
schets van grondplan
45C31D02-D5BB-411A-9CA1-3402AA0F6B24.jpeg (88.46 KiB) 1049 keer bekeken
Laatst gewijzigd door pele op di 22 jun 2021, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Campervan met kind(eren)



Bericht door JMD »

Ik ben ook bezig met een L3H2, achterin een dubbel stapelbed. Naar mijn idee moet het redelijk kunnen, maar ja de een is nu eenmaal kritischer dan een ander.
Ik maak de bedden sws inschuifbaar zodat er overdag meer ruimte ontstaat.

Grt JMD
Plaats reactie