Stijfheid van het chassis en de bodem

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Hans de Bos
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 6:16

Stijfheid van het chassis en de bodem



Bericht door Hans de Bos »

Hallo buscamper specialisten,

Ik ben bezig met het bouwen van een camper in een ducato L3H3, nu vraag ik me af hoe stijf het chassis eigenlijk is.
Ik woon in zuid Frankrijk en heb eigelijk geen meter echt vlak terrein naast het huis en dus de bus staat niet helemaal vlak. Mijn vraag is nu of dat invloed op het chassis heeft. Met een haakse plaat hout meet ik vanaf de vloerplaat naar het overstekende spant boven de cabine, en nu lijkt het of dat de vloer getordeerd is. als de bus anders staat lijkt het weer anders. Ik vraag me nu af wat dat voor invloed heeft of moet hebben op het bouwen van de camper, m.a.w. als ik een scheidingswand aan de bodem monteer en aan b.v. het dak blijft deze dan wel op zijn plaats als de bus over hobbels gaat of scheef staat. Ik heb hier nog nooit iets over gelezen op fora en misschien is het helemaal geen thema. Ik iemand mij zeggen hoe dit zit?

IMG_4540.jpeg
IMG_4540.jpeg (36.92 KiB) 644 keer bekeken
Bedankt voor jullie reactie!
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Stijfheid van het chassis, bodem



Bericht door Knutselsmurf »

Ik heb geen ervaring met je woonomgeving in vergelijk met een camper. Maar ik denk als je goede materialen gebruikt tijdens de bouw de bus er alleen maar "stijver" op kan worden. Ik geloof niet dat er campers gebouwd worden met compensatie voor niet vlakke ondergrond. Tijdens de bouw vlak zetten en gaan bouwen zou mijn plan zijn.😉
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Stijfheid van het chassis, bodem



Bericht door PE1OPQ Theo »

Wat is er met je wielen gebeurt?

Theo
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stijfheid van het chassis, bodem



Bericht door AadenAnke »

Er zal zeker enige tordering zijn. Ik merk dat als ik flink scheef sta dat de naad van de deuren dan wel iets wijken. Maar het is zeker geen centimeters

Gr. Aad
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stijfheid van het chassis, bodem



Bericht door AadenAnke »

Als ik zo kijk zijn de banden afgedekt tegen de zon

Gr. Aad
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Stijfheid van het chassis, bodem



Bericht door amigob2 »

als jij kunt meten dat de vloer tordeerd moet je dat ook eenvoudig kunnen zien in de spleten van je schuifdeur. En die spleten zie je niet heel veel wijzigen. omdat de bus zelf een behoorlijke buis is en die zijn niet makkelijk te torderen
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Stijfheid van het chassis, bodem



Bericht door Mickel Moen »

Aangezien heel veel campers voorzien zijn van opstaande wanden, zal het in het gebruik wel meevallen.

Wat anders is het met de bouw.

Als je de bus kunt ombouwen op een vaste plaats zonder te hoeven verplaatsen, zou ik zeker proberen de bus goed waterpas te krijgen.

Dat is best lastig, want hoe meer je inbouwt, hoe meer gewicht, hoe meer de bus in de vering gaat. Op het moment, dat het zwaartepunt niet exact in het midden is, krijg je ook meer of minder invering.

Ik zou dus gaan voor de bus waterpas zetten op de bodem en niet op de wielen. Mij lijkt het, dat je dat het best kunt doen op de plekken die de fabrikant aangegeven heeft voor het plaatsen van de krik, bij wiel verwisselen.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat ik hier geen ervaring mee heb. Ik heb eerst de meubels gemaakt en naderhand geplaatst in de bus. Gefixeerd aan de vloer. Alleen het bed is vervolgens ook gefixeerd op de wanden. Ik heb ook geen meubels hoger dan 70cm geplaatst dus bij mij was plaatsing in een in de breedte vlak staande bus op de wielen voldoende.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Hans de Bos
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 6:16

Re: Stijfheid van het chassis, bodem



Bericht door Hans de Bos »

Bedankt voor jullie reacties en inzichten, Ik ga zeker proberen de bus in ieder geval zijwaarts waterpas te zetten. Op deze manier moet het allemaal wel loslopen, nogmaals bedankt. Oh ja, het trouwens best lastig als de bus niet waterpas staat dat je dan geen waterpas kunt gebruiken om dingen horizontaal of verticaal te plaatsen, daarom dat ik alles vanaf de vloer terug meet. en als die vloer dan al niet vlak is.... :x
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Stijfheid van het chassis, bodem



Bericht door bus21 »

Een grote winkelhaak en altijd een rolmaat onder handbereik...
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Stijfheid van het chassis, bodem



Bericht door smitjr »

+2 voor de tip mbt de winkelhaak, héél nuttig voor camperbouw!
Ook zaken vooraf bouwen en erna pas in de bus bouwen bespaard veel gedoe (vreemde vormen kan je prima nabootsen met kartonnen mallen).

Ik heb met bouwen een 5/6/7 tal grindtegels in de bus op de achteras gegooid, en telkens er een tegel af gehaald als er nagenoeg gelijk gewicht in kwam. Maar als je alles met de winkelhaak doet tov de bodemplaat, dan staat alles ook prima in 1 lijn. Verder waterpas staan gaat dan met de keggen bijvoorbeeld.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Stijfheid van het chassis en de bodem



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

ik heb alles, zijwanden en verstevigingen erachter, gelijmd met polymeerlijm en stukjes VD draad ertussen als afstandhouder.
Op deze manier ontkoppel je het grootste gedeelte van de inrichting van de constructie van de bus, je kunt daarna eventueel schroeven in de versterkingen.
Ander voordeel is dat er niks kraakt of piept :)

Zelfs bij de lekke band die ik laatst had en het opkrikken van 1 hoek (dan wokkelt het ding zo dat de schuifdeur niet meer wil sluiten!) kraakt en piept er niks.

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Stijfheid van het chassis en de bodem



Bericht door gjvonk »

Wat betreft torderen: dat is zo en ook nodig om de krachten te kunnen opvangen. Kijk maar eens goed naar de naden tussen de carrosserie platen. Dat zijn meegespoten kitnaden en geen volledig doorgelaste naden zoals bij scheepsbeplating.

Om de krikpunten te gebruiken om de camper waterpas te zetten kan, maar dan moet je wel goede stabiele steunen hebben en een genoeg dragende ondergrond onder de steunen.

Ik vraag mij wel af of krik- of assteunen wel bedoeld/geschikt/stabiel genoeg zijn om ook in- en uitstappen en veel bewegen in de bus toe te staan, zeker als ze zo hoog moeten dat 1 of meer wielen niet meer dragen. Wat mijn twijfel versterkt is dat een kriksteun op een scheve ondergrond scheef komt te staan en daar is ie niet op ontworpen.

Ik zou dan liever kiezen voor oprijblokken, al dan niet in combinatie met een paar stevige tegels/stukken betonplex, of 3 zelfgemaakte oprijblokken van gestapeld multiplex of betonplex met precies de juiste hoogte. Het zal even puzzelen worden, maar dan heb je in ieder geval iets wat nooit om kan vallen of er onderuit kan schieten. Om de exacte hoogte van je oprijblokken te bepalen kun je 4 piketjes in de grond slaan op de plekken waar de 4 wielen moeten staan. Een metselkoord rondom waterpas vastzetten en dan de benodigde hoogte van ieder blok meten. Wil je ook de natuurlijk (onbelaste!!) scheef voorover stand van de bus compenseren meet die dan eerst op op een vlakke betonplaat bij b.v. een autospuitplaats of tankstation.

Wat betreft kraakvrije bevestiging van de inbouw: volg alle zelfbouwdraadjes hier op het forum.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Stijfheid van het chassis en de bodem



Bericht door pele »

Goed antwoord van gjvonk.
Echter, als je de wagen op aangepaste keggen (oprijblokken) rijdt, kan je er ook goed genoeg in werken. Wat torderen betreft: dat is te verwaarlozen. Altijd iets elastisch/flexibel plaatsen tussen meubels en carrosserie.
Bij het begin van de bouw moet je naar eigen ervaring eerst twee lijnen onveranderlijk en nauwkeurig uitzetten: één in de breedterichting, één in de lengterichting. Vanuit deze lijnen kan er steeds gemeten worden. Als je met een winkelhaak op de vloer werkt, moet de basis zo groot mogelijk zijn, want zo'n vloer is zelden volledig vlak.
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Stijfheid van het chassis en de bodem



Bericht door rhomodel »

Als je echt bang voor torderen bent zou ik de camper opkrikken en op steunpoten zetten. Kan je alles mooi waterpas stellen.Nadeel is wel dat je ondertuusen de bus niet kan gebruiken....
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Plaats reactie