Stijfheid van het chassis en de bodem
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 6:16
Stijfheid van het chassis en de bodem
Hallo buscamper specialisten,
Ik ben bezig met het bouwen van een camper in een ducato L3H3, nu vraag ik me af hoe stijf het chassis eigenlijk is.
Ik woon in zuid Frankrijk en heb eigelijk geen meter echt vlak terrein naast het huis en dus de bus staat niet helemaal vlak. Mijn vraag is nu of dat invloed op het chassis heeft. Met een haakse plaat hout meet ik vanaf de vloerplaat naar het overstekende spant boven de cabine, en nu lijkt het of dat de vloer getordeerd is. als de bus anders staat lijkt het weer anders. Ik vraag me nu af wat dat voor invloed heeft of moet hebben op het bouwen van de camper, m.a.w. als ik een scheidingswand aan de bodem monteer en aan b.v. het dak blijft deze dan wel op zijn plaats als de bus over hobbels gaat of scheef staat. Ik heb hier nog nooit iets over gelezen op fora en misschien is het helemaal geen thema. Ik iemand mij zeggen hoe dit zit?
Bedankt voor jullie reactie!
Ik ben bezig met het bouwen van een camper in een ducato L3H3, nu vraag ik me af hoe stijf het chassis eigenlijk is.
Ik woon in zuid Frankrijk en heb eigelijk geen meter echt vlak terrein naast het huis en dus de bus staat niet helemaal vlak. Mijn vraag is nu of dat invloed op het chassis heeft. Met een haakse plaat hout meet ik vanaf de vloerplaat naar het overstekende spant boven de cabine, en nu lijkt het of dat de vloer getordeerd is. als de bus anders staat lijkt het weer anders. Ik vraag me nu af wat dat voor invloed heeft of moet hebben op het bouwen van de camper, m.a.w. als ik een scheidingswand aan de bodem monteer en aan b.v. het dak blijft deze dan wel op zijn plaats als de bus over hobbels gaat of scheef staat. Ik heb hier nog nooit iets over gelezen op fora en misschien is het helemaal geen thema. Ik iemand mij zeggen hoe dit zit?
Bedankt voor jullie reactie!
- Knutselsmurf
- Berichten: 128
- Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
- Locatie: Biddinghuizen
Re: Stijfheid van het chassis, bodem
Ik heb geen ervaring met je woonomgeving in vergelijk met een camper. Maar ik denk als je goede materialen gebruikt tijdens de bouw de bus er alleen maar "stijver" op kan worden. Ik geloof niet dat er campers gebouwd worden met compensatie voor niet vlakke ondergrond. Tijdens de bouw vlak zetten en gaan bouwen zou mijn plan zijn.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
-
- Berichten: 4582
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Stijfheid van het chassis, bodem
Er zal zeker enige tordering zijn. Ik merk dat als ik flink scheef sta dat de naad van de deuren dan wel iets wijken. Maar het is zeker geen centimeters
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Stijfheid van het chassis, bodem
als jij kunt meten dat de vloer tordeerd moet je dat ook eenvoudig kunnen zien in de spleten van je schuifdeur. En die spleten zie je niet heel veel wijzigen. omdat de bus zelf een behoorlijke buis is en die zijn niet makkelijk te torderen
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- Mickel Moen
- Berichten: 5261
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Stijfheid van het chassis, bodem
Aangezien heel veel campers voorzien zijn van opstaande wanden, zal het in het gebruik wel meevallen.
Wat anders is het met de bouw.
Als je de bus kunt ombouwen op een vaste plaats zonder te hoeven verplaatsen, zou ik zeker proberen de bus goed waterpas te krijgen.
Dat is best lastig, want hoe meer je inbouwt, hoe meer gewicht, hoe meer de bus in de vering gaat. Op het moment, dat het zwaartepunt niet exact in het midden is, krijg je ook meer of minder invering.
Ik zou dus gaan voor de bus waterpas zetten op de bodem en niet op de wielen. Mij lijkt het, dat je dat het best kunt doen op de plekken die de fabrikant aangegeven heeft voor het plaatsen van de krik, bij wiel verwisselen.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat ik hier geen ervaring mee heb. Ik heb eerst de meubels gemaakt en naderhand geplaatst in de bus. Gefixeerd aan de vloer. Alleen het bed is vervolgens ook gefixeerd op de wanden. Ik heb ook geen meubels hoger dan 70cm geplaatst dus bij mij was plaatsing in een in de breedte vlak staande bus op de wielen voldoende.
Wat anders is het met de bouw.
Als je de bus kunt ombouwen op een vaste plaats zonder te hoeven verplaatsen, zou ik zeker proberen de bus goed waterpas te krijgen.
Dat is best lastig, want hoe meer je inbouwt, hoe meer gewicht, hoe meer de bus in de vering gaat. Op het moment, dat het zwaartepunt niet exact in het midden is, krijg je ook meer of minder invering.
Ik zou dus gaan voor de bus waterpas zetten op de bodem en niet op de wielen. Mij lijkt het, dat je dat het best kunt doen op de plekken die de fabrikant aangegeven heeft voor het plaatsen van de krik, bij wiel verwisselen.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat ik hier geen ervaring mee heb. Ik heb eerst de meubels gemaakt en naderhand geplaatst in de bus. Gefixeerd aan de vloer. Alleen het bed is vervolgens ook gefixeerd op de wanden. Ik heb ook geen meubels hoger dan 70cm geplaatst dus bij mij was plaatsing in een in de breedte vlak staande bus op de wielen voldoende.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 6:16
Re: Stijfheid van het chassis, bodem
Bedankt voor jullie reacties en inzichten, Ik ga zeker proberen de bus in ieder geval zijwaarts waterpas te zetten. Op deze manier moet het allemaal wel loslopen, nogmaals bedankt. Oh ja, het trouwens best lastig als de bus niet waterpas staat dat je dan geen waterpas kunt gebruiken om dingen horizontaal of verticaal te plaatsen, daarom dat ik alles vanaf de vloer terug meet. en als die vloer dan al niet vlak is....
Re: Stijfheid van het chassis, bodem
+2 voor de tip mbt de winkelhaak, héél nuttig voor camperbouw!
Ook zaken vooraf bouwen en erna pas in de bus bouwen bespaard veel gedoe (vreemde vormen kan je prima nabootsen met kartonnen mallen).
Ik heb met bouwen een 5/6/7 tal grindtegels in de bus op de achteras gegooid, en telkens er een tegel af gehaald als er nagenoeg gelijk gewicht in kwam. Maar als je alles met de winkelhaak doet tov de bodemplaat, dan staat alles ook prima in 1 lijn. Verder waterpas staan gaat dan met de keggen bijvoorbeeld.
Ook zaken vooraf bouwen en erna pas in de bus bouwen bespaard veel gedoe (vreemde vormen kan je prima nabootsen met kartonnen mallen).
Ik heb met bouwen een 5/6/7 tal grindtegels in de bus op de achteras gegooid, en telkens er een tegel af gehaald als er nagenoeg gelijk gewicht in kwam. Maar als je alles met de winkelhaak doet tov de bodemplaat, dan staat alles ook prima in 1 lijn. Verder waterpas staan gaat dan met de keggen bijvoorbeeld.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 379
- Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
- Locatie: Het mooie West Friesland
Re: Stijfheid van het chassis en de bodem
ik heb alles, zijwanden en verstevigingen erachter, gelijmd met polymeerlijm en stukjes VD draad ertussen als afstandhouder.
Op deze manier ontkoppel je het grootste gedeelte van de inrichting van de constructie van de bus, je kunt daarna eventueel schroeven in de versterkingen.
Ander voordeel is dat er niks kraakt of piept
Zelfs bij de lekke band die ik laatst had en het opkrikken van 1 hoek (dan wokkelt het ding zo dat de schuifdeur niet meer wil sluiten!) kraakt en piept er niks.
Groeten Jeroen
Op deze manier ontkoppel je het grootste gedeelte van de inrichting van de constructie van de bus, je kunt daarna eventueel schroeven in de versterkingen.
Ander voordeel is dat er niks kraakt of piept
Zelfs bij de lekke band die ik laatst had en het opkrikken van 1 hoek (dan wokkelt het ding zo dat de schuifdeur niet meer wil sluiten!) kraakt en piept er niks.
Groeten Jeroen
Re: Stijfheid van het chassis en de bodem
Wat betreft torderen: dat is zo en ook nodig om de krachten te kunnen opvangen. Kijk maar eens goed naar de naden tussen de carrosserie platen. Dat zijn meegespoten kitnaden en geen volledig doorgelaste naden zoals bij scheepsbeplating.
Om de krikpunten te gebruiken om de camper waterpas te zetten kan, maar dan moet je wel goede stabiele steunen hebben en een genoeg dragende ondergrond onder de steunen.
Ik vraag mij wel af of krik- of assteunen wel bedoeld/geschikt/stabiel genoeg zijn om ook in- en uitstappen en veel bewegen in de bus toe te staan, zeker als ze zo hoog moeten dat 1 of meer wielen niet meer dragen. Wat mijn twijfel versterkt is dat een kriksteun op een scheve ondergrond scheef komt te staan en daar is ie niet op ontworpen.
Ik zou dan liever kiezen voor oprijblokken, al dan niet in combinatie met een paar stevige tegels/stukken betonplex, of 3 zelfgemaakte oprijblokken van gestapeld multiplex of betonplex met precies de juiste hoogte. Het zal even puzzelen worden, maar dan heb je in ieder geval iets wat nooit om kan vallen of er onderuit kan schieten. Om de exacte hoogte van je oprijblokken te bepalen kun je 4 piketjes in de grond slaan op de plekken waar de 4 wielen moeten staan. Een metselkoord rondom waterpas vastzetten en dan de benodigde hoogte van ieder blok meten. Wil je ook de natuurlijk (onbelaste!!) scheef voorover stand van de bus compenseren meet die dan eerst op op een vlakke betonplaat bij b.v. een autospuitplaats of tankstation.
Wat betreft kraakvrije bevestiging van de inbouw: volg alle zelfbouwdraadjes hier op het forum.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Om de krikpunten te gebruiken om de camper waterpas te zetten kan, maar dan moet je wel goede stabiele steunen hebben en een genoeg dragende ondergrond onder de steunen.
Ik vraag mij wel af of krik- of assteunen wel bedoeld/geschikt/stabiel genoeg zijn om ook in- en uitstappen en veel bewegen in de bus toe te staan, zeker als ze zo hoog moeten dat 1 of meer wielen niet meer dragen. Wat mijn twijfel versterkt is dat een kriksteun op een scheve ondergrond scheef komt te staan en daar is ie niet op ontworpen.
Ik zou dan liever kiezen voor oprijblokken, al dan niet in combinatie met een paar stevige tegels/stukken betonplex, of 3 zelfgemaakte oprijblokken van gestapeld multiplex of betonplex met precies de juiste hoogte. Het zal even puzzelen worden, maar dan heb je in ieder geval iets wat nooit om kan vallen of er onderuit kan schieten. Om de exacte hoogte van je oprijblokken te bepalen kun je 4 piketjes in de grond slaan op de plekken waar de 4 wielen moeten staan. Een metselkoord rondom waterpas vastzetten en dan de benodigde hoogte van ieder blok meten. Wil je ook de natuurlijk (onbelaste!!) scheef voorover stand van de bus compenseren meet die dan eerst op op een vlakke betonplaat bij b.v. een autospuitplaats of tankstation.
Wat betreft kraakvrije bevestiging van de inbouw: volg alle zelfbouwdraadjes hier op het forum.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Stijfheid van het chassis en de bodem
Goed antwoord van gjvonk.
Echter, als je de wagen op aangepaste keggen (oprijblokken) rijdt, kan je er ook goed genoeg in werken. Wat torderen betreft: dat is te verwaarlozen. Altijd iets elastisch/flexibel plaatsen tussen meubels en carrosserie.
Bij het begin van de bouw moet je naar eigen ervaring eerst twee lijnen onveranderlijk en nauwkeurig uitzetten: één in de breedterichting, één in de lengterichting. Vanuit deze lijnen kan er steeds gemeten worden. Als je met een winkelhaak op de vloer werkt, moet de basis zo groot mogelijk zijn, want zo'n vloer is zelden volledig vlak.
Echter, als je de wagen op aangepaste keggen (oprijblokken) rijdt, kan je er ook goed genoeg in werken. Wat torderen betreft: dat is te verwaarlozen. Altijd iets elastisch/flexibel plaatsen tussen meubels en carrosserie.
Bij het begin van de bouw moet je naar eigen ervaring eerst twee lijnen onveranderlijk en nauwkeurig uitzetten: één in de breedterichting, één in de lengterichting. Vanuit deze lijnen kan er steeds gemeten worden. Als je met een winkelhaak op de vloer werkt, moet de basis zo groot mogelijk zijn, want zo'n vloer is zelden volledig vlak.
Re: Stijfheid van het chassis en de bodem
Als je echt bang voor torderen bent zou ik de camper opkrikken en op steunpoten zetten. Kan je alles mooi waterpas stellen.Nadeel is wel dat je ondertuusen de bus niet kan gebruiken....
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Ergens in Friesland aan het water