Zonnepaneel: de afsluiting (edit)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Zonnepaneel: de afsluiting (edit)



Bericht door Knutselsmurf »

Ik heb in een eerder topic de hulp ingeroepen van de kennis hier op het forum. dit betrof het meedenken over de zonnepanelen, het huidige en de aanschaf van nieuwe. Daar hebben diverse mensen over meegedacht en ik wil speciaal Vincent, aka veetee nogmaals bedanken. Hij heeft het traject gecontroleerd vanaf het begin tot en met de aanschaf van de nieuwe set.👍😉

Nu ruimte maken voor het nieuwe paneel. Hiervoor moest ik afscheid nemen van de TravelCool, de witte wrat op mijn dak.

Afbeelding

Ik had eerder het waterreservoir en de pomp al verwijderd, wat zowat een keukenkastje aan ruimte opleverde. En het is altijd lastig om in een bestaande camper allerlei kabels en aansluitingen te wijzigen/aan te brengen. Het is een kwestie van keuzes maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Knutselsmurf op zo 27 jun 2021, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Zonnepaneel: het vervolg



Bericht door leenjose »

:thumbup: Leon, je bent al voorzien van een nieuwe regelaar zie ik die van mij was te zwak waarschijnlijk.
Succes met het opbouwen en wijzigen van de diverse zaken, doe het wel rustig aan :wink:

Nu de travelcool eraf is, is het misschien een idee om er ook een maxxfan op te zetten mocht daar nog plaats voor zijn, wij hebben er erg veel plezier van.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Zonnepaneel: het vervolg



Bericht door Knutselsmurf »

Hallo, Leen, ik zie dat ik gevolgd wordt in de prettige zin van het woord. Ja, ik ben inmiddels voorzien, mede door support hier van het forum. De berekeningen gaven de doorslag, vrij kunnen staan, dus elektrisch zo goed als onafhankelijk is een prettig gevoel. En die TravelCool kan ik missen als kiespijn.
Ik heb nu inderdaad een gat in het dak wat toch dicht moet. Ik ga eens kijken bij de Maxxfan of dat een passende oplossing kan zijn. Stroom ligt er al.😉
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Zonnepaneel: de afsluiting (edit)



Bericht door Knutselsmurf »

Nou, het klusje is klaar. Slopen is nooit de leukste klus, maar als je er op vooruit gaat het resultaat des te leuker.
Het voordeel is dat de Renault Master voor de ombouw al een bedrijfs-imperial had. Die is er op blijven zitten, daar had men tijdens de bouw geen last van. En daar kon ik nu mooi het nieuwe, grotere paneel op kwijt. Zeker nu de TravelCool verwijderd was. Het nieuwe paneel was ook breder.
Het gat in het dak heb ik afgesloten met een mooie RVS plaat. Eerst het dakprofiel gevlakt met het inlijmen van rubber stroken. Daarna de plaat erop gelijmd.
Oude dakdoorvoer laten zitten en afgestopt. Die was netjes dicht en zit op het dak niet in de weg. (onder het paneel)
Op de RVS plaat de nieuwe dakdoorvoer gezet. Ik kon in de ontstane opening in het plafond de aansluitkabel van het nieuwe paneel doorvoeren richting accu. Dit liep via de douche/toilet naar de HH accu. In diezelfde douche/toilet was ook een koof gemaakt om de wateraansluitingen een plaats te geven. Door die even open te maken kon ik mooi het display van de Votronic een plaats geven en kon de kabel met de rest mee naar achter/beneden. En die koof kon mooi weer dicht.
Dus vlak boven de HH accu, waar de oude regelaar zat kon ik zo de nieuwe plaatsen, vlak naast de CBE verdeelkast. Wel even de bekabeling opnieuw bedraad, want daar ging je niet de hoofdprijs mee winnen. Alles aangesloten en alles werkt naar behoren.
Met dank aan VeeTee voor het technische vangnet. Berekeningen klopte netjes. Vandaag was een zonnige dag. Ik heb de koelkakst, mijn grootste verbruiker, op max gezet en de HH accu is niet onder de 13 volt geweest. Dat was eerder wel anders. Nu moet ik toegeven dat ik tijdens het verwijderen van het oude paneel erg verrast was door de zeer slechte aansluitingen net voor de dakdoorvoer, buiten dus. Daar had men de kabel van het paneel net voor het naar binnengaan gekoppeld met een dunnere kabel, slechte verbinding en kale geoxideerde kabel.(inmiddels) Ik heb daar helaas geen foto van.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Knutselsmurf op ma 28 jun 2021, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Zonnepaneel: de afsluiting (edit)



Bericht door leenjose »

Altijd fijn Leon dat hetgeen wat je wijzigt ook het verwachte resultaat bereikt, nu lekker vrij staan met voldoende capaciteit. Moet wel de natuur zijn werk doen natuurlijk maar ook met bewolkte dagen zal je er nog profijt van hebben. :thumbup:
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel: de afsluiting (edit)



Bericht door veetee »

Mooi gedaan :thumbup:
Kijk nog wel even naar de laadspecificaties van jouw specifieke AGM accu, de Votronic regelaar heeft twee standen, AGM1 (14.4) en AGM2 (14.7), voor sommige AGM accus wordt de hogere laadspanning voorgeschreven.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zonnepaneel: de afsluiting (edit)



Bericht door pwhooftman »

Knutselsmurf schreef:
zo 27 jun 2021, 22:23
Vandaag was een zonnige dag. Ik heb de koelkakst, mijn grootste verbruiker, op max gezet en de HH accu is niet onder de 13 volt geweest. Dat was eerder wel anders. Nu moet ik toegeven dat ik tijdens het verwijderen van het oude paneel erg verrast was door de zeer slechte aansluitingen net voor de dakdoorvoer, buiten dus. Daar had men de kabel van het paneel net voor het naar binnengaan gekoppeld met een dunnere kabel, slechte verbinding en kale geoxideerde kabel.(inmiddels) Ik heb daar helaas geen foto van.
Je hebt nu ook 's winters en bij bewolking voldoende opbrengst, das mooi, maar die slechte kabel is waarschijnlijk toch de oorzaak geweest van de problemen (evt. i.c.m. een PWM regelaar). Je oude 90W paneel had immers bij zon bijna 2x zoveel capaciteit als je koelkast vraagt (48W), dus dan was de accu bij dezelfde test ook op 13V gebleven bij goede aansluitingen en een goede regelaar.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Zonnepaneel: de afsluiting (edit)



Bericht door leenjose »

Leon als ik het bericht van PWHooftman (die heeft er ook verstand van) lees en je hebt je paneel nog dan zou je het met mijn regelaar kunnen proberen of dat paneel nog goed is.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Zonnepaneel: de afsluiting (edit)



Bericht door Knutselsmurf »

Ha, Leen, ik heb de oude set nog compleet. Ik ga daar inderdaad een mooie set-up mee bouwen, inclusief een accu. Ben zelf ook wel benieuwd en dus nieuwsgierig. Als ik het geheel netjes, en dus goed aansluit en het functioneert goed vind ik daar wel een liefhebber voor, denk ik.
Afbeelding

Afbeelding
Dit werkte allemaal goed, dus ik ben benieuwd
.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zonnepaneel: de afsluiting (edit)



Bericht door pwhooftman »

Ik ook :-)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel: de afsluiting (edit)



Bericht door veetee »

pwhooftman schreef:
ma 28 jun 2021, 11:04
Je oude 90W paneel had immers bij zon bijna 2x zoveel capaciteit als je koelkast vraagt (48W), dus dan was de accu bij dezelfde test ook op 13V gebleven bij goede aansluitingen en een goede regelaar.
Die vlieger gaat helaas niet op. Je paneel levert die 90 W niet gedurende het hele etmaal, je koelkast staat echter wél het hele etmaal aan. Vuistregel voor de gemiddelde opbrengst van een paneel per etmaal is 4 x Wp, dus hier 360 Watth. Verbruik koelkast is (volgens specificatie fabrikant) 516 Watth per etmaal, het paneel is dus echt wel te klein.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Zonnepaneel: de afsluiting (edit)



Bericht door Knutselsmurf »

Ik heb er ook zeker geen spijt van, dit geheel geeft mij een erg prettig gevoel en het zit er netjes op en goed aangesloten.
We kunnen nu gaan en staan waar we willen zonder elektro zorgen en dat was het streven. 😉👍👌
Hartelijk dank nog, Vincent, we zijn zeer tevreden.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zonnepaneel: de afsluiting (edit)



Bericht door pwhooftman »

veetee schreef:
ma 28 jun 2021, 23:10
pwhooftman schreef:
ma 28 jun 2021, 11:04
Je oude 90W paneel had immers bij zon bijna 2x zoveel capaciteit als je koelkast vraagt (48W), dus dan was de accu bij dezelfde test ook op 13V gebleven bij goede aansluitingen en een goede regelaar.
Die vlieger gaat helaas niet op. Je paneel levert die 90 W niet gedurende het hele etmaal, je koelkast staat echter wél het hele etmaal aan. Vuistregel voor de gemiddelde opbrengst van een paneel per etmaal is 4 x Wp, dus hier 360 Watth. Verbruik koelkast is (volgens specificatie fabrikant) 516 Watth per etmaal, het paneel is dus echt wel te klein.
Dat heb ik al eerder gezegd Veetee, het probleem was dat de accu OVERDAG niet vol bleef. De proef was nu ook dat met de nieuwe setup OVERDAG met zon de accu boven 13 volt bleef. Dat had ie met het oude paneel natuurlijk ook moeten doen. En in de zomer op een mooie dag was het paneel ook wel aan die 516wh gekomen.

Ik snap de beslissing van kutselsmurf wel hoor, want nu heb je ook buiten de zomer en met bewolking genoeg stroom. Maar dat zijn andere motieven dan het oorspronkelijke probleem. Ik wil maar tegen anderen zeggen die wellicht ook zo'n probleem krijgen: meet eerst eens of de installatie oplevert wat ie zou moeten opleveren. Dat was hier overdag duidelijk niet het geval: aan het eind vd middag was de accu veel leger dan aan het begin vd dag. En dat met zon. Dan leverde dat paneel gemiddeld over de dag dus (veel) minder dan 48 watt, en als dat zo is bij een 90w paneel in het voorjaar/begin zomer is er gewoon iets mis.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zonnepaneel: de afsluiting (edit)



Bericht door veetee »

@pwhooftman, kan ik in meekomen, die redenering :thumbup: . Natuurlijk altijd eerst eventuele fouten, slechte connecties e.d. in de installatie opsporen. Mijn weergave van de dagopbrengst van het paneel was gebaseerd op een algemeen gemiddelde, persoonlijk reken ik liever wat te conservatief. In het algemeen zie ik toch dat er vaak wat paneel wattage betreft wat te krap genomen wordt, terwijl het tegenwoordig financieel niet meer zo veel uitmaakt, zeker niet als je huispanelen nemmt.
Plaats reactie