Dieselkachel (laten) installeren

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door Atoz »

Eigenlijk moeten we nu de vraagsteller verwijzen naar de zoekfunctie van dit forum.
Gewoon omdat er nu snel tientallen pagina's met Wellens en Nietens (let op de hoofdletters ) gaan verschijnen.
Waarbij ik als praktiserend losse dieseltank in-bouwer (dat kan dus echt op een veilige manier en met buitenvuldop)
Het niet aanbeveel om zo maar ergens wat gaten in te boren en dan heel erg te hopen dat het goed komt.

Maar misschien bied onderstaande link een mogelijke oplossing voor de vraagsteller.
viewtopic.php?p=2014562#p2014562
En ik neem aan dat die bedrijven weten wat mag en vooral niet mag, wat kan en best niet kan.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door amigob2 »

@kampo

Waar kan ik vinden dat het niet mag, ik heb dit al bij meerder auto's in mijn leven gedaan ( 2 jaar geleden nog bij mijn XC70 ) en niemand die daar een probleem mee heeft. Jou uitleg doet mij niet beslissen om het niet te doen want een brandstof tank is helemaal niet ruw van binnen ( is namelijk heel glad maar niet vlak ), dus heel goed af te dichten met rubber dus ). En een zwetende diesel tank daarbij is geen enkel probleem.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door Atoz »

Ik probeer Kampo voor te zijn :)
Je wil niet weten wat IK al meermaals in mijn leven deed dat niet mag.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door evdoetelaar+larana »

Op youtube een video waarin zelfbouw uiteengezet wordt.
https://youtu.be/VRE99_SRDLQ
Of het correct is gedaan kan ik niet beoordelen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door Kroppie »

Atoz schreef:
wo 23 jun 2021, 15:49
Ik probeer Kampo voor te zijn :)
Je wil niet weten wat IK al meermaals in mijn leven deed dat niet mag.
ik doe lang niet alles wat wel mag en een heleboel wel wat niet mag, al 73 jaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door kampo »

Van mij mag je doen wat je niet laten kan :-B
Van Mercedes en van de wetgever mag je alvast niet in de tank boren.
Lees de MB opbouwrichtlijnen en de regelgeving als je het wil vinden.

Maar het kost niet meer om het goed en veilig te doen.
Alles draait om kennis en ervaring. Je komt aardig wat prutsers tegen.
Jammer genoeg heb ik al te vaak de rotzooi van een ander moeten opruimen .

Hier een voorbeeld van een Sprinter. Met de reducerende bio bestendige rubbertjes. Er zijn er ook andere. Ik weet niet of het deze vlotterpot is die op TS zijn Sprinter staat. Mercedes blinkt uit met zijn vele varianten, bouwjaren, tanktypes en motoren.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en hier nog een andere met de speciale mini tankaansluiting voor vlotterpotten ...

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door hathi »

Juist en de Sprinter vlotter,heb ik al jaren in mijn stalen tank ( 410D), ja je moet wat,als de Tankmeter niet goed aangeeft,en een Webato aansluiting,kreeg ik er voor hetzelfde geld gratis bij,de Kunsstof tank heb ik kapot gezaagd,nadat ik de vlotter incl schroefrand er uit gezaagd had, of dat wel mocht,ja,want het werkt al 10 jaar,naar volle tevredenheid
Hans
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door Jooster »

kampo schreef:
wo 23 jun 2021, 13:59
Wat is het nu voor een voertuig eigenlijk ? Of lees ik daar overheen ?
Ieder voertuig/bouwjaar is weer wat anders. Bij de goede merken bestaat een inbouwhandleiding, specifiek voor bijna elk voertuig en er zijn ook de algemene montage instructies. 2x lezen en "step by step" te volgen. Brandstofaansluiting moet je niet mee gaan experimenteren, het moet gewoon juist van de eerste keer. De brandstofaansluiting maakt deel uit van een gekalibreerd verbrandingssysteem systeem.
Zo zijn de binnen diameters anders voor Webasto als voor Eberspächer.
Komt erop neer dat er verschillende tankaansluitingen bestaan maar enkel de juiste mag je hier gebruiken. Een leverancier die je niet helpt moet je niet willen.

KL1 is een optie bij Mercedes voor bepaalde modellen van bepaalde bouwjaar. Niet standaard.
Een gat in de kunststof brandstoftank mag je niet maken. Die is bovendien gekeurd. Aan de binnenkant is de tank ruw en oneffen. Als je het toch doet gaat het op termijn zweten of lekken.
In de vlotter pot kan je wel aansluiten maar dan enkel op de manier en met de montagemiddelen die daar voor bestemd zijn.

In BE vragen ze tegenwoordig de attesten EU R122 bij iedere nieuwe camper homologatie/RDW
Bedankt voor je meedenken. Het gaat om een Citroen Jumper, ik zal eens uitzoeken hoe het daarmee zit qua dieseltank aansluit mogelijkheden.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door marjasjaak »

Als het een Jumper is, dan zal het waarschijnlijk hetzelfde zijn als van een Ducato...
Zie de 2 links.
viewtopic.php?p=1781585#p1781585
viewtopic.php?p=1828019#p1828019

Groet Sjaak.
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door Jooster »

Dank Sjaak
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 25 jun 2021, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door veetee »

Eventueel een aansluiting in de tank vulleiding maken: viewtopic.php?p=1793540#p1793540
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door kampo »

Jooster schreef:
do 24 jun 2021, 14:26
Bedankt voor je meedenken. Het gaat om een Citroen Jumper, ik zal eens uitzoeken hoe het daarmee zit qua dieseltank aansluit mogelijkheden.
Ja hallo nu is het plots een Jumper...
Ondertussen zou je toch moeten begrijpen dat deze info onvoldoende is :bang:
Motortype, bouwjaar, brandstofsoort enz
Er bestaan een paar duizend inbouw handleidingen voor verschillende voertuigen/bouwjaar/kachelmerk.
Denk je dat de brandstof steeds op dezelfde manier wordt aangesloten ?
OK er zijn er een paar die overlappen.
Groeten Kampo
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door Jooster »

Ik had nog niet eerder vermeld wat mijn bus was, maar het is dus een Jumper, Diesel uit 2016.
Mijn originele post was ook dat ik het eigenlijk niet aandurfde en of iemand een goede tip had voor een garagebedrijf.
Maar iedereen hier is natuurlijk een DIY persoon en gaat daar volledig aan voorbij.
Inmiddels heb ik zo veel info van jullie gekregen dat ik weer moed heb gekregen :-B
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 25 jun 2021, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Dieselkachel (laten) installeren



Bericht door marjasjaak »

Niet persoonlijk bedoeld Jooster :-B , maar op het forum worden soms technische vragen gesteld, zonder details over voertuig of defect onderdeel.
Als de vraagstellers meer info geven, kunnen ze veel sneller geholpen worden. :-B
Kijk eens bij Tigerexped.de daar staan veel voorbeelden, en op Youtube staan ook veel montage filmpjes.
Succes Sjaak.
Plaats reactie