Dieselkachel (laten) installeren
Dieselkachel (laten) installeren
Ik zou een diesel kachel willen hebben.
Wat ik er zo aan installatie informatie over vind, lijkt het me eigenlijk wel iets om uit te besteden.
Iemand goede ervaringen met een bedrijf die dit soort dingen doet.
Beetje centraal of in het westen van Nederland ?
Wat ik er zo aan installatie informatie over vind, lijkt het me eigenlijk wel iets om uit te besteden.
Iemand goede ervaringen met een bedrijf die dit soort dingen doet.
Beetje centraal of in het westen van Nederland ?
Re: Diesel kachel (laten) installeren
Ik had bij de vorige een adres voor een Planair 2kw inclusief inbouw ergens in het de buurt van Enschede voor nog geen 600 deed hij op zijn gemak binnen 4 uur gevonden op het net heb het toch maar zelf gedaan de Planair kocht inclusief alles voor net geen 400 meeste werk was de doorvoer in de vloer maken best wel simpel met een goede uitleg ik zelf had het op mijn gemak binnen een dag gefikst
Gr. Aad
Gr. Aad
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Diesel kachel (laten) installeren
Als zelfbouwer.....
De vraag is hoe handig je bent, heb je de ruimte en hoe los je het probleem van de dieselaansluiting op?
Want het is allemaal heel erg eenvoudig met een extra buiten tankje voor diesel, maar er zijn weinig tot geen voertuigen waarbij je die losse dieseltank echt veilig en buiten de leefruimtes kunt plaatsen.
Ben je niet handig genoeg => uitbesteden.
De vraag is hoe handig je bent, heb je de ruimte en hoe los je het probleem van de dieselaansluiting op?
Want het is allemaal heel erg eenvoudig met een extra buiten tankje voor diesel, maar er zijn weinig tot geen voertuigen waarbij je die losse dieseltank echt veilig en buiten de leefruimtes kunt plaatsen.
Ben je niet handig genoeg => uitbesteden.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Diesel kachel (laten) installeren
Volgens mij moet het op je bus dieseltank en dat vind ik een beetje ' tricky' dus.Atoz schreef: ↑ma 21 jun 2021, 15:36Als zelfbouwer.....
De vraag is hoe handig je bent, heb je de ruimte en hoe los je het probleem van de dieselaansluiting op?
Want het is allemaal heel erg eenvoudig met een extra buiten tankje voor diesel, maar er zijn weinig tot geen voertuigen waarbij je die losse dieseltank echt veilig en buiten de leefruimtes kunt plaatsen.
Ben je niet handig genoeg => uitbesteden.
Re: Diesel kachel (laten) installeren
gewoon een extra aansluiting maken, niet aan de originele motor aansluitingen komen
als je de correcte bestelt krijg je dit er bij
als je de correcte bestelt krijg je dit er bij
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Diesel kachel (laten) installeren
Er zat van alles bij ook een aansluit stukje om in de tank te maken bij mijn oude MB307D uit 1985 ging dat allemaal erg soepel. Had er ook een bodem plaat bij gekocht.
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Diesel kachel (laten) installeren
Deze tankaansluiting lijkt me zeer geschikt voor een vrachtwagen met stalen dieseltank.
Maar misschien is het wel een kunststoftank waar je niet mag in boren...
Maar misschien is het wel een kunststoftank waar je niet mag in boren...
Groeten Kampo
Re: Diesel kachel (laten) installeren
Je moet ook nooit in je tank boren, maar in de plaat van de zender unit. Dat is ander plastic.
Sommige bussen hebben reeds een stukje slang voorbereid, dat hangt er afgedopt naast (sommige sprinters meen ik).
Sommigen (waaronder de mijne, Peugeot expert > 2016) hebben een blind haaks pijpje welke je moet uitboren (Let op het slijpsel) en waar je aan beide kanten een slang aan kunt sluiten.
Als beide niet aan de hand zijn, dan pas moet je het metalen pijpje met wartel gebruiken.
Een brug om de tank te laten zakken is erg prettig. Dit is het enige wat ik uitbesteed heb.
Sommige bussen hebben reeds een stukje slang voorbereid, dat hangt er afgedopt naast (sommige sprinters meen ik).
Sommigen (waaronder de mijne, Peugeot expert > 2016) hebben een blind haaks pijpje welke je moet uitboren (Let op het slijpsel) en waar je aan beide kanten een slang aan kunt sluiten.
Als beide niet aan de hand zijn, dan pas moet je het metalen pijpje met wartel gebruiken.
Een brug om de tank te laten zakken is erg prettig. Dit is het enige wat ik uitbesteed heb.
Laatst gewijzigd door LouisWu op wo 23 jun 2021, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Diesel kachel (laten) installeren
De tankaansluiting van de foto is wel niet die voor montage in een vlotterpot.
Groeten Kampo
Re: Diesel kachel (laten) installeren
Wat is het nu:
wel of niet.
Klinkt ontkennend bevestigen
wel of niet.
Klinkt ontkennend bevestigen
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Re: Diesel kachel (laten) installeren
@kampo
Waarom mag je geen gat in een kunststof tank maken ?
btw, w906 sprinters hebben een extra aansluiting ( KL1 ), voor aan de tank
Waarom mag je geen gat in een kunststof tank maken ?
btw, w906 sprinters hebben een extra aansluiting ( KL1 ), voor aan de tank
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Dieselkachel (laten) installeren
Wat is het nu voor een voertuig eigenlijk ? Of lees ik daar overheen ?
Ieder voertuig/bouwjaar is weer wat anders. Bij de goede merken bestaat een inbouwhandleiding, specifiek voor bijna elk voertuig en er zijn ook de algemene montage instructies. 2x lezen en "step by step" te volgen. Brandstofaansluiting moet je niet mee gaan experimenteren, het moet gewoon juist van de eerste keer. De brandstofaansluiting maakt deel uit van een gekalibreerd verbrandingssysteem systeem.
Zo zijn de binnen diameters anders voor Webasto als voor Eberspächer.
Komt erop neer dat er verschillende tankaansluitingen bestaan maar enkel de juiste mag je hier gebruiken. Een leverancier die je niet helpt moet je niet willen.
KL1 is een optie bij Mercedes voor bepaalde modellen van bepaalde bouwjaar. Niet standaard.
Een gat in de kunststof brandstoftank mag je niet maken. Die is bovendien gekeurd. Aan de binnenkant is de tank ruw en oneffen. Als je het toch doet gaat het op termijn zweten of lekken.
In de vlotter pot kan je wel aansluiten maar dan enkel op de manier en met de montagemiddelen die daar voor bestemd zijn.
In BE vragen ze tegenwoordig de attesten EU R122 bij iedere nieuwe camper homologatie/RDW
Ieder voertuig/bouwjaar is weer wat anders. Bij de goede merken bestaat een inbouwhandleiding, specifiek voor bijna elk voertuig en er zijn ook de algemene montage instructies. 2x lezen en "step by step" te volgen. Brandstofaansluiting moet je niet mee gaan experimenteren, het moet gewoon juist van de eerste keer. De brandstofaansluiting maakt deel uit van een gekalibreerd verbrandingssysteem systeem.
Zo zijn de binnen diameters anders voor Webasto als voor Eberspächer.
Komt erop neer dat er verschillende tankaansluitingen bestaan maar enkel de juiste mag je hier gebruiken. Een leverancier die je niet helpt moet je niet willen.
KL1 is een optie bij Mercedes voor bepaalde modellen van bepaalde bouwjaar. Niet standaard.
Een gat in de kunststof brandstoftank mag je niet maken. Die is bovendien gekeurd. Aan de binnenkant is de tank ruw en oneffen. Als je het toch doet gaat het op termijn zweten of lekken.
In de vlotter pot kan je wel aansluiten maar dan enkel op de manier en met de montagemiddelen die daar voor bestemd zijn.
In BE vragen ze tegenwoordig de attesten EU R122 bij iedere nieuwe camper homologatie/RDW
Groeten Kampo