LED 3e remlicht geeft dashboard melding

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ArjenOnTour
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 10:51

LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door ArjenOnTour »

Dag mede-bouwers,

Ik heb recent zelf een 3e remlicht geplaatst op mijn mercedes sprinter (2007). Hij had namelijk nog geen 3e remlicht vanaf de fabriek.
Nou heb ik gebruik gemaakt van led verlichting maar hierdoor wordt de boordcomputer getriggered. Dat komt natuurlijk omdat het verbruik niet is wat hij verwacht tijdens het remmen en dus springt het 'verlichting'-lampje aan op het dashboard

Ik weet dat je dit kan oplossen middels een weerstandje, maar heb geen idee welke ik precies zou moeten hebben.
Weet iemand welke weerstand/verbruik de auto verwacht van het 3e remlicht of waar ik dat eventueel kan vinden?

Ik wil dit proberen voor de keuring op te lossen omdat ik niet weet of dit afkeur kan betekenen.

Met vriendelijke groet,
Arjen
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door veetee »

Een weerstandje van 6 of 8 ohm voldoet, wel van voldoende wattage, 25 of 50W, parallel aansluiten aansluiten aan het lampje.

Afbeelding

Zoiets, ik zou alleen die lullige verbindertjes niet gebruiken maar iets beters (kabelschoentjes/knelverbinding oid).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door Kroppie »

meestal word een weerstand va +- 6 ohm gebruikt, maar vreemd geen melding zonder 3e remlicht en met wel?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door veetee »

@jos, misschien andere twee remlichten ook tegelijkertijd door led vervangen?
ArjenOnTour
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 10:51

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door ArjenOnTour »

ik zal proberen er een van 6 ohm tussen te zetten!
veetee schreef:
zo 20 jun 2021, 19:57
@jos, misschien andere twee remlichten ook tegelijkertijd door led vervangen?
Nee, het gaat echt alleen om een nieuw geplaatst remlicht. Ik heb zelf een opbouwframe voor een camera met daarin leds gemaakt omdat ik deze nergens kon vinden en ik geen groot gat wilde zagen in de carosserie.
Kroppie schreef:
zo 20 jun 2021, 19:52
meestal word een weerstand va +- 6 ohm gebruikt, maar vreemd geen melding zonder 3e remlicht en met wel?
Het is inderdaad zo sinds het plaatsen van het remlicht en verder werkt alle verlichting ook gewoon naar behoren.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door Kroppie »

dan word de totale weerstand nog minder, terwijl er met 2 gewone lampjes geen melding kwam en met een led erbij wel, vreemd, maar misschien reageerd de melding ook op een lichte stijging van de belasting, maar ik ben die ouderwetse zooi zonder meldingen gewend dus miss denk ik verkeerd, ik zeg altijd bij dat spul :geef mij maar een kromme klep vind ik veel leuker

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ArjenOnTour
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 10:51

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door ArjenOnTour »

bedoel je dat het toevoegen van led zo weinig verschil maakt dat het geen foutmelding zou moeten geven?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door Kroppie »

nee ik bedoel dat met de 2 gewone lampjes er geen melding is en met het toevoegen van een kleine extra belasting er wel een melding is, terwijl het systeen volgens mij pas reageert als de belasting minder word[een lamp stuk gaat]

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door seth_space »

Met een derde lamp parallel daalt de weerstand. Dat zal het systeem als storing zien.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door veetee »

seth_space schreef:
ma 21 jun 2021, 9:52
Met een derde lamp parallel daalt de weerstand. Dat zal het systeem als storing zien.
Ook als dat een led lampje is (en de andere twee normale)?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door seth_space »

Een ledlamp werkt/is een diode. Dat zijn afhankelijk van toepassing laagohmige weerstanden
.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door Atoz »

seth_space schreef:
ma 21 jun 2021, 9:52
Met een derde lamp parallel daalt de weerstand. Dat zal het systeem als storing zien.
Ik stel dezelfde vraag als Veetee.?!?

Waar een gloeilamp 60W verbruikt, verbruikt de LED variant slechts 5 tot 7 Watt

En bij een dalend vermogen, bij dezelfde spanning krijg je dus een kleinere stroom door een hogere weerstand.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door Atoz »

ArjenOnTour schreef:
zo 20 jun 2021, 21:05
bedoel je dat het toevoegen van led zo weinig verschil maakt dat het geen foutmelding zou moeten geven?
Welke LED lamp heb je gebruikt?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
ArjenOnTour
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 10:51

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door ArjenOnTour »

Atoz schreef:
ma 21 jun 2021, 15:44
ArjenOnTour schreef:
zo 20 jun 2021, 21:05
bedoel je dat het toevoegen van led zo weinig verschil maakt dat het geen foutmelding zou moeten geven?
Welke LED lamp heb je gebruikt?
2 kleine stukjes helder witte led-strips. beide stukjes zouden volgens de specificatie 1,5W vragen, dus 3W totaal.
Ik heb de strips echter wel paralel geschakeld omdat dat beter uit kwam met de bedrading. Dit verergert het probleem waarschijnlijk.
Plaats reactie