LED 3e remlicht geeft dashboard melding

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door Atoz »

Ik veronderstel dat je dan ook 12 volt ledstrips gebruikt met ''ingebouwde'' voorschakel weerstanden.

Wat gebeurd er als je die led strips vervangt door .... Een lampje?
Zelfde rode lampje?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door seth_space »

Atoz schreef:
ma 21 jun 2021, 15:43
seth_space schreef:
ma 21 jun 2021, 9:52
Met een derde lamp parallel daalt de weerstand. Dat zal het systeem als storing zien.
En bij een dalend vermogen, bij dezelfde spanning krijg je dus een kleinere stroom door een hogere weerstand.
Dat zal helemaal afhankelijk zijn van de daadwerkelijke spanning waarop de led werkt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door Atoz »

seth_space schreef:
ma 21 jun 2021, 23:37
Dat zal helemaal afhankelijk zijn van de daadwerkelijke spanning waarop de led werkt.
Beetje verwarrend verhaal he!
Die LED is aangesloten op 12 volt
En ja je kan natuurlijk liggen neuzelen dat die LED niet rechtstreeks op de 12 volt hangt,
Maar voor gewone mensen, zoals vraagsteller, gaan we niet alle componenten van de LED schakeling ontleden.
Dus herhaal ik gewoon wat ik hierboven schreef.

Nar boven scrollen jongens ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door seth_space »

Je mist het probleem.
Wanneer je meerdere verbruikers parallel zet zal de stroomsterkte en de weerstand veranderen. Het can bus systeem ziet dit en geeft een melding.
Dat is het probleem dat opgelost moet worden..
En ja even kijken wat het systeem doet bij een normale lamp is idee. Maar blijft staan dat parallel schakelen de te monitoren parameters voor can systeem aanpast
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door Atoz »

seth_space schreef:
di 22 jun 2021, 12:30
.... Het can bus systeem ziet dit en geeft een melding.
Wat ik echt mis is de reden waarom lieden met veel klaroengeschatter allerlei antwoorden neerschrijven en als je hen dan wijst op het ''foute'' in hun reactie, ze toch blijven volhouden dat hun schrijfsel correct was. Ondanks dat het internet hun vorige schrijfsels niet vergeten is/was

Het nare is dat er eerst sprake is van een dalende weerstand, vervolgens twijfelen we aan de spanning waarop de LED werkt om te eindigen bij het can-bus systeem.

Maar laat ons wachten op de gewone lampen test dan zijn we zeker(der) waar het fout loopt.
Over naar vraagsteller, wij wachten wel ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door seth_space »

Ik had niet door dat jij twijfelde aan de spanning waarop die led werkte :wave:
Meer to the point.
Wanneer je gloeilampen in een canbus systeem vervangt plaats je een extra weerstand parallel om het canbus systeem voor de gek te houden.
Het voorbeeld is in het begin al gegeven.
In dit geval echter voeg je een parallel geschakelde verbruiker toe. Daar is een oplossing voor nodig.
(en die zit niet in je ego strijd)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
ArjenOnTour
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 10:51

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door ArjenOnTour »

Oke als ik het goed begrijp moet ik even een gloeilampje aansluiten en kijken of mijn dashboard weer begint te klagen.

Dus 2 scenario's

1: Lampje op dashboard blijft uit, dan wat?
2: Lampje op dashboard gaat branden, dan wat?

Ik zal 't vanavond even gaan testen.


Wat betreft de spanning, de verbruiker (leds) is 12v, wat het interne circuit is is niet echt relevant. Gelukkig maar want moet er niet aan denken dat ik het interne circuit met spanningen van apparatuur zoals m'n koelkast zou moeten kennen om het aan te kunnen sluiten :P
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door hathi »

Je geeft aan Led strip als 3eremlicht gebruikt,maar waar en hoe je deze aangesloten hebt,is nog een raadsel? Voor mij tenminste :-B
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door Atoz »

Schrijf hier liever het resultaat, anders blijven ook wij hier schrijven.

Edit: heb je toevallig nog andere gloeilampen vervangen door LED exemplaren?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door Atoz »

ArjenOnTour schreef:
wo 23 jun 2021, 9:15
Ik zal 't vanavond even gaan testen.
Waarschuwing!
Wij wachten nog op jouw antwoord.

Maar toevallig zag ik hier vanmorgen iets verschijnen op het forum dat jouw probleem kan oplossen.
viewtopic.php?f=3&t=8444744&p=2065151#p2065151


En zoals steeds.... Een gewaarschuwd man is er twee waard :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
ArjenOnTour
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 10:51

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door ArjenOnTour »

Als eerst, excuus voor het uitblijven van mijn reactie.
Naast deze issue ben ik erg druk geweest met andere zaken omdat ik a.s. week de keuring onderga.

Verduidelijking opzet
N.a.v. een paar vragen hier boven.
Het derde remlicht zelf is de enige wijziging aan het circuit.
- De bestaande lampen zijn niet vervangen door LED
- De led strips werken net als de andere verlichting op 12V
- De led strips hebben intern uiteraard de benodigede weerstandjes zodat de leds niet doorbranden, wat de exacte waarde daarvan is is mij niet bekend.
- De led strips staan in Paralel met de bestaande remlichten

Ik heb een getekend schema, ik zal proberen deze te uploaden en aan deze post toe te voegen.

Gloeilamp test
Allereerst de test met het normale gloeilampje. Ik heb dit geprobeert maar het gekke was dat bij het intrappen van de rem het gloeilampje maar kort oplichtte terwijl de rem werd ingehouden. Ik gebruikte een 21W lampje, wellicht was dit niet de juiste? Ben vergeten te controleren of op hetzelfde moment de andere lichten hetzelfde deden. (was een 2-man job). Er veranderde op dat moment niets aan het waarschuwings lampje.

Waarschuwings licht ging aan bij inscakelen stadsverlichting
Nu ik wat meer tijd heb besteed aan het probleem merkte ik op dat het waarschuwingslampje al aan ging bij het inschakelen van de stadsverlichting en weer verdween op het moment dat ik deze uitschakelde. Ik heb toen de auto verzet en de motor 3 min draaiende gehad en weer even uit. Toen weg gereden het lampje was weer verdwenen ook al zette ik de stadslichten aan.

Uitlezen foutcodes
In de tussentijd heb ik een 6ohm weerstandje zoals gesuggereerd er tussen gezet in de hoop dat dit misschien wat veranderde, toch ging het lampje op den duur weer branden. Erg verwarrend, dus ik ben langs de garage gegaan met het brandende lampje om foutcodes uit te lezen. Daar kwamen de volgende codes uit:

- 901D Zijmarkeerlicht, links voor: kortsluting of open circuit (intermitterend)
- 9036 Klem 15R: kortsluiting naar aarde of open circuit (intermitterend)

De eerste zou volgens de garagist gaan om het knipperlicht op de spiegel, was niets aan te zien (functioneert goed). Ik zal daar eens een nieuw lampje in gaan zetten, of wellicht een vocht probleem.
De 2e zou een algemene fout zijn, wellicht dat deze was veroorzaakt door het remlicht. Tijdens de gloeilamp-test zei m'n hulpje dat er een keer een vonkje was, wellicht dat ze per ongeluk de kabels tegen elkaar tikte en dat deze storing daar van is.

De garagist heeft de codes gereset, (dat was gisteren) Tot nog toe is het lampje niet weer gaan branden, bij het resetten zat de 6ohm weerstand vóór de 2 stukjes led strip die in paralel staan.

En nu verder
Omdat ik a.s. de week de keuring onderga en de garagist me wist te vertellen dat het waarschuwingslampje voor de keuring geen probleem hoeft te zijn zoldang de verlcihting gewoon functioneert. Ik kijk het voor nu even aan of het lampje weg blijft na de reset en focus me op het afronden van andere klusjes. Het idee van een relais is inderdaad een goede suggestie, mocht het probleem terugkomen zal ik daar eens naar kijken!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door seth_space »

Een CAN systeem is snel van slag door een verkeerde aansluiting of sluiting.
Meestal is een reset voldoende om weer normaal te werken. Accupolen loshalen voor minstens 30 secondenbijv. , of reset zoals je dealer reeds gedaan heeft.
Ik zou dus eerst even afwachten of die foutmelding terugkomt voordat je actie gaat ondernemen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
ArjenOnTour
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 10:51

Re: LED 3e remlicht geeft dashboard melding



Bericht door ArjenOnTour »

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.

Het slechte nieuws is dat het lampje niet geheel onverwacht gewoon weer met regelmaat aan springt.

Het goede nieuws is dat ik deze (vrijdag)middag de keuring ben ondergaan en alles in orde is bevonden.
Ik moet zeggen dat het me heeft verrast hoe snel de keurmeester er doorheen ging. Volgens mij was de beste man ook gewoon toe aan weekend ;)

Ik ga dus maar eens kijken naar de relais-achtige constructie of dat er weerstanden bestaan die de totale weerstand weer op het oude niveau kan krijgen. Dat moet een flinke weerstand zijn dus ben benieuwd of die er uberhaupt zijn. We gaan het zien.

Bedankt allen voor jullie reacties en het meedenken!
Plaats reactie