Laadregelaar afwijking

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Vincent284
Berichten: 26
Lid geworden op: do 26 nov 2020, 14:30

Laadregelaar afwijking



Bericht door Vincent284 »

Hoi! Ik heb een victron bluesolar 75/15 laadregelaar. Deze laadregelaar is tweedehands en dus al een keer op een ander paneel aangesloten. Verder heb ik nog 2x 100W zonnepanelen 36 cellen in serie en een 165ah victron agm accu.

Probleem: ik heb laatst de boel aangesloten (volgorde: eerst laadregelaar op accu, dan zonnepanelen op regelaar). Nu gaat de accu licht borrelen (zacht geluid). Kort opgezocht wat het is: waarschijnlijk een te hoog voltage wat van de regelaar naar de accu wordt gestuurd. Heb meteen alles uitgezet om schade aan de accu te voorkomen.

Hebben jullie een oplossing om de accu goed te laten presteren? Ik vermoed dat het probleem is ontstaan doordat de laadregelaar door de vorige eigenaar op andere panelen is aangesloten waardoor hij nu een te hoog voltage doorgeeft. Er schijnt namelijk een detectie in de regelaar te zitten die ziet welk soort accu eraan gekoppeld zit, daar stemt ie dan de doorvoer op af, kan dat kloppen? Ik ben er nu aan het denken om een Victron Bluetooth Dongle te kopen om zo de instellingen van de regelaar te wijzigen. Heeft iemand ervaring met dit probleem en hoe heb je dit opgelost? Ben benieuwd! 🙂
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Laadregelaar afwijking



Bericht door PaulBng »

Bij mijn weten (maar als dat niet zo is wordt ik vast gecorrigeerd) stelt een Victron laadregelaar zich alleen automatisch in naar de accu spanning, vanuit de fabrieks instellingen.
Daarna onthoudt hij dat.

Dus dan wordt het in het manual opzoeken hoe je dat instelt...

De spanning vanuit de panelen zoekt ie zelf wel uit.

Misschien heeft het ding in een 24v systeem gezeten, of aan een accu die een veel hogere laadspanning vraagt


Paul
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Laadregelaar afwijking



Bericht door Nugget1 »

Met de bluetooth dongle en de app kun je de victron regelen zoals je wilt, bijv vast op 12V en maximum laadstroom op bijv. 14.5V.
Als je verbinding hebt met de Victron kun je de instellingen zien en weet je of ze verkeerd stonden. Succes.
Vincent284
Berichten: 26
Lid geworden op: do 26 nov 2020, 14:30

Re: Laadregelaar afwijking



Bericht door Vincent284 »

Paul en Nugget,

Dank voor jullie reacties. Ik heb contact opgenomen met de verkoper van de regelaar en hij zegt dat ‘ie hem inderdaad heeft aangesloten op een 24V systeem. Ik ga het eerst met de dongle proberen in te stellen en als ik dan nog iets hoor in de accu schaf ik een spanningsmeter aan :-)
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Laadregelaar afwijking



Bericht door marjasjaak »

Een spannings- of multimeter is eigenlijk een onmisbaar stuk gereedschap voor in de camper.
Heb vorige week op een camperplaats nog een mede camperaar kunnen helpen met een electrisch defect. Anders had hij zijn vakantie moeten afbreken. Dus kopen zo'n meter. :-B
Sjaak.
En als je niet weet hoe zoiets werkt, op youtube staan een heleboel uitleg filmpjes.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Laadregelaar afwijking



Bericht door PaulBng »

Uit het manual:
1.8 Automatische herkenning van de accuspanning
De controller past zich slechts een keer automatisch aan aan een 12V- of een 24V- systeem.
Als op een later moment een andere systeemspanning is vereist, moet deze handmatig worden gewijzigd, bijvoorbeeld met de Bluetooth-app , zie paragraaf 1.9.
manual

En je hebt geen dingle nodig. Kan met je telefoon.
Paul
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Laadregelaar afwijking



Bericht door Atoz »

Als ik mijn accu HOOR.....
Sluit ik ze onmiddelijk af, ga plat op mijn buik liggen en hoop dat de boel niet ontploft.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laadregelaar afwijking



Bericht door DJSmiley »

Hoe lang heeft die accu geborreld?

De laadregelaar stond dus op 24V en is zonder controleren aangesloten op een 12V systeem. Dat betekend dat de panelen de 12V accu hebben geladen met 24V en de accu's aan de kook geraakt zijn.

Feit is: dat heeft de accu beschadigd. Hoeveel? Dat hangt van meerdere factoren af. Je zou een goede accutest kunnen doen (bij een tent die daar verstand van heeft - en niet met een dom metertje in 1min even meten).
Als je een batterijprotect hebt, of een omvormer met een BMV, dan zou je eens kunnen testen hoeveel capaciteit je nog haalt.
accu volledig opladen, shunt checken of die op 0Ah staat, een kleine belasting erop (100-150W ofzo) en kijken wanneer de omvormer uitschakelt en zien hoeveel je er uitgehaald hebt)

Je kan ook gewoon kijken hoe het in de praktijk gaat, maar houd er rekening mee dat je minder capaciteit hebt of je accu gewoon stuk is.

Overigens: Borrelen: Dat kan alleen bij een natte loodaccu zo hoorbaar zijn. Als ze langere tijd gekookt hebben moet je misschien ze iets bijvullen, als dat nog kan.

Maar je hebt wel geluk gehad, want borrelen is wel een vrij ernstig stadium. Knalgas is niet heel fijn. Iig goed ventileren nu!

en uiteraard als eerste dat ding afkoppelen (of goed instellen)
Tip voor de volgende keer: eerst controleren of alles goed is en ingesteld staat. Zonder nadenken iets aansluiten is niet de meest slimme route. Nu kost het je accucapaciteit, als je pech hebt de accu, maar als dat knalgas was geploft dan had je wel een grotere uitdaging gehad

Overigens: volgens mij heeft de Smartsolar bluetooth, de Bluesolar is wat ouder en heeft dat niet (optionele dongle)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 20 jun 2021, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Laadregelaar afwijking



Bericht door Nugget1 »

@PaulBng: niet elke Victron heeft een ingebouwde bluetooth"zender".
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Laadregelaar afwijking



Bericht door marjasjaak »

Het is zowiezo handig om een vaste voltmeter permanent op je accu te hebben. Zo kan je het een beetje controleren.
En inderdaad, wat DJ ook schrijft altijd meten.
Weet niet of die accu ook was gekoppeld aan de startaccu, anders heb je nog veel meer electrische schade.
Sjaak.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Laadregelaar afwijking



Bericht door PaulBng »

Ah. Dan wordt het toch met een dongel.

In ieder geval, wanneer je er mee aan de gang gaat:

Panelen loskoppelen en los laten totdat je de zaak op orde hebt.
Dan het ding aan de accu en met de instellingen aan de gang.
Ik kon zo snel niet vinden of je het ding eenvoudig terug kunt zetten naar de fabrieks instellingen. Mss weet iemand dat?


Paul
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laadregelaar afwijking



Bericht door DJSmiley »

Ik zie het niet staan in de handleiding.

volgens mij is de bluetooth dongle, usb dongle of de mppt bedienpaneel de enige opties dan.

Voor wat het waard is, ik heb een MK3 USB, en menig mede-forumbezoeker ook wel denk ik. Als TS even aangeeft waar ie ergens zit, dan is er misschien wel iemand die 'm even wil instellen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Laadregelaar afwijking



Bericht door Premiumliner »

Ik hoop maar dat je geen gebruikers had aanstaan die rechtstreeks aan de accu zijn gekoppeld, want de meeste 12v apparaten kunnen slecht tegen een 2x zo hoge spanning.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laadregelaar afwijking



Bericht door DJSmiley »

Verbruikers die defect zijn valt denk ik wel mee.

Met 24V een 12V accu opladen is niet slim, en de accuspanning zal 15-16V geweest zijn, maar ik verwacht niet dat die 12V accu zover overladen is geweest dat de spanning 24V was. Hoe hoog die wel geworden is is de vraag, maar mijn eerste gevoel is dat alleen de accu het niet overleefd heeft.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie