Boorgaten behandelen of niet?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Dries125
Berichten: 14
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 18:31

Boorgaten behandelen of niet?



Bericht door Dries125 »

We zijn inmiddels begonnen met het verbouwen van onze Peugeot Boxer uit 2013. Inmiddels hebben we alle kleine roestplekjes behandeld, dat was gelukkig niet veel. Afgelopen weekend vooral heel veel nagedacht, getekend, uitgemeten en nu kan de actie beginnen.

Ik wil alle electra links achterin de bus maken, rondom de wielkas. Ik wil daar een CEE doos maken, dat zal het eerste gat zijn wat ik in de bus moet maken. Het is een CEE doos met vier schroefgaten. Ik wil aan de binnenkant een klein houten frame maken zodat de doos wat meer 'vlees' heeft om de boel in te schroeven, deze lijm ik vast aan de binnenkant. Ik maak me wat zorgen om die vier schroefgaten.

In hoeverre is het belangrijk dat je dit soort voorgeboorde gaten ook behandeld met spul zoals hammerite. Ik kan me zo voorstellen dat ieder gat in de wand wat ook maar enigszins in contact kan komen met vocht zoveel mogelijk behandeld moet worden. Uiteraard kit ik de doos aan de buitenkant nog goed af, maar betekent dit dan ook dat ik die gaten niet hoef te behandelen? Of moet ik eigenlijk alle gaten die ik in de bus maak behandelen met anti-roest? Balken of platen die ik aan de binnenkant vast maak zullen niet veel last hebben van vocht, dus ik kan me zo voorstellen dat ik die niet per se hoef te behandelen.

Of... Is het voldoende om de doos vast te lijmen met polymax bijvoorbeeld?

Wat is jullie ervaring met het monteren van een CEE doos (of de watervuldop). Ik heb op het forum ook een aantal keren gelezen dat mensen de kabel via de deur laten lopen om te voorkomen dat er een gat in de wand komt, maar ik vind het opzich wel fijn om die doos aan de zijwand te hebben.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Boorgaten behandelen of niet?



Bericht door Kroppie »

als je gaten boort, eerst boren dan voor enige andere handeling eerst zinkspray erop laten drogen, en dan pas verder met wat je wilt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Boorgaten behandelen of niet?



Bericht door DJSmiley »

Alles wat aan de buitenkant zit zou ik zeker behandelen. Baat het niet dan schaad het niet.

Water komt snel ergens tussen en kit verouderd.

Overigens: wil je een cee doos? Een defa of powercon in de bumper scheelt een groot gat en kan ook prima werken. Zeker als je walstroomaansluiting een backup is (ik heb m zelf bv nog nooit gebruikt)

Elk gat scheelt potentiele ellende. Daarom zitten mijn zonnepanelen bv ook gelijmd en niet geschroefd (idem voor dakluik en maxxfan)

De gaten voor de ramen en dakdoorvoer voor zonnepaneel heb ik na t zagen met hammerite ingesmeerd. Daarnaast voldoende kit (en mijn dakdoorvoer zit op het hoge deel van de ribben, zonnepaneel valt eroverheen dus daar komt zoiezo geen water op/in)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Dries125
Berichten: 14
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 18:31

Re: Boorgaten behandelen of niet?



Bericht door Dries125 »

Ik hoor eerlijk gezegd de termen defa en powercon nu voor het eerst :)
Ik ken powercon van audio speakerkabels, is dat hetzelfde? Ik zal eens wat research doen. Mijn plan was om vanaf de CEE aansluiting naar een zekeringkast te gaan, dan naar een stopcontact, en vanuit daar naar oplader om mijn 12 volt accu's op te laden.

En waarom deze in de bumper monteren? Je moet uiteindelijk alsnog door het metaal heen toch? Of bedoel je dat je dan alleen met de kabel door het metaal heen moet?

Walstroom is in die zin een backup dat ik ook zonnepanelen op het dak ga plaatsen
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Boorgaten behandelen of niet?



Bericht door marjasjaak »

Als je boort of zaagt, gebruik dan nieuwe boren en zaagjes. Met boren en zagen breng je ook warmte in het ijzer. Waardoor de verf rondom het te maken gat ook loslaat. (op den duur).
Met nieuw gereedschap verkort je de boor en zaagtijd, en daardoor ook minder wrijvingswarmte.
Uiteraard ijzer wat blank is behandelen.
Sjaak.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Boorgaten behandelen of niet?



Bericht door rijschoollucassen »

Slijpsel en boorgruis opvangen. Is een bron van toekomstige roest. Tip van een ander forumlid, boor door een ronde magneet van een luidspreker.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Boorgaten behandelen of niet?



Bericht door JMD »

Ik heb een powercon-aansluiting net onder het achterlicht. Daar kon ik via bestaand gat naar binnen.
Dus enkel klein gat in bumper...

Grt JMD
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Boorgaten behandelen of niet?



Bericht door bus21 »

Heeft Powercon ook aarde?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Boorgaten behandelen of niet?



Bericht door JTG »

@Bus21: Ja (google op Neutrik Powercon True1 Top)
edit: vooruit dan maar: https://www.neutrik.com/en/products/pow ... -true1-top
Plaats reactie