Kennis zonnepaneel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Kennis zonnepaneel



Bericht door Knutselsmurf »

Hallo, ben ik weer. Gebruik de camper nu inmiddels een paar maanden en heb er wat kleine wijzigingen in aangebracht. Dit om zoveel mogelijk vrij te kunnen staan. Hoeft niet altijd natuurlijk, maar als we onszelf straks weer maximaal kunnen bewegen in binnen en buitenland is dat toch wel handig. Daarvoor heb je wel een goed functionerend en ruim bemeten elektrische installatie nodig.
En dan kom je al gauw bij de zonnepanelen terecht. En daar heb ik ( nog) niet zoveel kaas van gegeten.

Bij aanschaf was er in/op de camper het volgende aanwezig:
1. Zonnepaneel, 17 jaar oud, 104 x 52. Heb daar verder geen gegevens/waardes van. Zie foto.
2 Solara laadregelaar, type SR170cx.1, volgens mj geen MPPT regelaar, worden nog wel verkocht.
3 Waeco koelkast, type Coolmatic, CR-80, gemiddeld opgenomen vermogen 48 watt.
4 Webasto Air Top 2000 ST die een bepalde inschakelspanning nodig heeft.
4 Thetford cassettetoilet. Spoelpomp gebruikt stroom.
5 Kraanpomp flowking.
6 huishoudaccu, nieuw, 165 Ah
7 Lampjes 5 watt.
Ik heb deze week, vol zon, wat waardes kunnen aflezen van het remote display van de Solara laadregeleaar. De gebruikte termen/afkortingen/symbolen zeggen mij nog lang niet alles.
(foto bijgevoegd, actuele waardes hieronder.)

Afbeelding

SOC 57%
Vbat 12,6
Iin 3,7A
Iout 0,0A
Ahin 18Ah
Ahout0,0Ah

Ik heb er geen problemen mee om te investeren, maar moet dan wel nut en belang hebben.
Ik heb de huishoudaccu bij vertrek vol, dus 100% opgeladen. De camper overdag geblindeerd om de binnenkant zo koel mogelijk te houden. Dus om de koelkast niet op volle toeren te laten draaien.
De uitgaande plus van de laadregelaar zit aangesloten op de centrale distributie box, DS-300 met eenPC-200 controle paneel.
Na een dag fietsen op een volzonnige dag is bij terugkeer de huishoudaccu nog 85%, lees dan 12,6 volt.
Ik twijfel dus aan de capaciteit van het zonnepaneel/laadregelaar. De Webasto wilde al niet meer starten.( test)
Is deze twijfel met deze gegevens juist.??
Ik sprak nog en collega camperaar, die zijn camper net had dat hij alles deed op een accu van 85Ah, inclusief het laden met een omvormer van twee fietsaccus.
Waar zoek ik de oplossing??
🤔🤔

Afbeelding
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door pwhooftman »

Het zonnepaneel zal zo'n 100 watt leveren bij 18 volt, schat ik in (ca. 6 ampere), dus die zou je huishoudaccu met gemak vol moeten houden als de zon schijnt, zelfs als de koelkast continu aan is.
Dat Iout en Ahout op 0 staat zal wel komen omdat er niets aan de 'Load' uitgang is aangesloten, en dat is ook niet gebruikelijk.

Het is moeilijk te zeggen wat er mis is, maar ik vind het vreemd dat je huishoudaccu niet op 100% blijft bij zon. Zou niet aan de regelaar moeten liggen, ook al is dat geen Mppt. Staan er nog andere grote verbruikers aan overdag?
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door Knutselsmurf »

Er staat verder niets aan. Ik schakel met het paneel alles uit. De koelkast zit apart aangesloten en schakel ik met de koelkast schakelaar.
Ik dacht dat er aan de gegeven waardes iets van de kwaliteit van het paneel gezegd kon worden. Als die onder normaal zou presteren zou ik die wel kunnen vervangen.
Zou de aansluiting van de regelaar rechtstreeks naar de accu nog verschil maken??🤔
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door pwhooftman »

Misschien wel. Maar ik bedenk me nu dat 18Ahin betekent dat er met een hele dag zon slechts 18Ahx14V=252 watt opgewekt zou zijn. 2,5 uur zon dus op een 100 watt paneel. Dat paneel ziet er prima uit. Waar ik eerder aan denk is dat de weergave van de regelaar niet klopt. Die 252 watt komt aardig overeen met een koelkast van 48 watt die een uurtje of 6 heeft aangestaan...... Dus het kan best zo zijn dat er gewoon niet meer vermogen nodig was omdat de huishoudaccu eigenlijk gewoon al vol was.

Wat je kunt doen: één of twee dagen het zonnepaneel afdekken om bewust de huishoudaccu leger te trekken, en dan (als er een hele dag zon verwacht wordt) de afdekking weer weghalen. Best kans dat er dan ineens 30-50-50 Ahin opgewekt wordt.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door Knutselsmurf »

Dank je voor het meedenken. Het is wel zo dat mijn display van de regelaar en het display van de accu-controle beide nagenoeg dezelfde melding geven van de toestand, waarin de huishoud accu zich bevind. De accu-controle zit wat ver van de accu af, mogelijke verschillen misschien door weerstand in de kabel. Na zo'n dag start de Webasto niet op, omdat de inschakelspanning dan 12,1 volt is. Dat lijkt dan niet op een "volle", nagenoeg nieuwe huishoudaccu van 165 Ah.
Ik ga de bekabeling nog nakijken, die zit niet zoals ik dat graag zie. Kan ik met een universeel-meter op de uitgaande bekabeling mogelijk nog aanvullende metingen doen?
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door zuk4wd »

Als ik dit zo lees dan zou ik me in eerste instantie focussen op de solarregelaar.
Controleer de waardes die het toestel aangeeft met behulp van een multimeter.
komt de afgegeven spanning wel op de juiste hoogte aan bij de accu ?
(Spanningsverlies, slechte verbindingen, onvoldoende kabel diameter voor zijn lengte)
Wellicht heb je een multimeter die ook stroom kan meten (Ampere) dan zou je de laadstroom kunnen controleren die de regelaar aangeeft.

Als de huidige regelaar je laad twijfelen dan zou ik je adviseren om deze te vervangen voor een MMPT model.
deze lever meer rendement op voor je 165Ah accu. mocht dit een AGM accu zijn hou er dan rekening mee dat deze een hogere laadspanning nodig
heeft om je accu echt 100% vol te krijgen. (maar goed, eerst meten, dan weten :-)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door veetee »

Ik hoor in de antwoorden hierboven niemand iets zeggen over SOC (State of Charge) van 57%. Als dat echt klopt, dan is dat dus echt niet goed, en komt overeen met de te lage accuspanning waardoor de Webasto niet meer wil starten. Of er wordt niet goed bijgeladen (paneel of regelaar defect), of de hh accu is al te ver heen waardoor de capaciteit erg terug is gelopen (hij lijkt snel vol, maar is ook snel leeg). Nader onderzoek dus nodig op de ze punten.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door Knutselsmurf »

Genoeg te doen dus. Even over de huishoud-AGM accu. Deze wordt voorafgaand aan elk vertrek geladen met een Ctec accu-lader, op de stand AGM. Dan heeft hij zijn tijd wel nodig om op 100% te komen. Accu is nog geen twee jaar oud en wekt de indruk dat hij in goede staat is.
Als ik de uitgaande kabels van de laadregelaar rechtstreeks naar de accu leid in plaats van via de DS-300 zou dat verschil maken? Nu zit de uitgaande plus op de B2 aansluiting op de verdeelbox. De zit uiteindelijk ook op de plus van de accu.
Maar meten is weten.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door Metor »

Paneel is precies hetzelfde dan bij ons op de camper ligt, onze 2 panelen zijn 13j oud en doen het prima.
Het betreft een 32 cel paneel van 90W die ontworpen is voor een PWM regelaar.
De PWM haalt er max. zo'n 80Wp uit (5,5A per paneel is het max. wat ik ooit gezien heb) . Een mppt regelaar heeft hier weinig zin en veel mppt regelaars kunnen hier niet mee overweg omdat de paneel spanning te laag is.
Mijn analyse: Bij dit warme weer slurpt de compressor koelkast veel energie en het paneel is te klein om dit overdag weer aan te vullen.
Paneel bijleggen om de balans weer in orde te krijgen. Bij een zelfde extra paneel zou je die in serie kunnen zetten op een mppt regelaar.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door veetee »

@Metor, met jouw gegevens van het paneel kan ik die analyse wel onderschrijven: het verbruik van de CR-80 is gemiddeld 48W, dus 4A = 96 Ah per etmaal: dat is al bijna 60% van je accucapaciteit. Vuistregeltje voor de zonnepanelen zegt: gemiddelde opbrengst 4 x Wp per etmaal = 360W = 30 Ah bijgeladen per etmaal. Je komt dus fors te kort...
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door pwhooftman »

Knutselsmurf zegt dat de accu na terugkomst van een dag fietsen niet meer helemaal vol is. Ik neem aan dat knutselsmurf niet bij het donker terugkomt, dus dan moet de accu nog helemaal vol zijn. Het huidige paneel levert immers twee keer zoveel vermogen als de koelkast nodig heeft! En die koelkast staat ook nog eens niet continu aan, dus zal veel minder dan 96ah per dag verbruiken. Het lijkt er op dat de solarregelaar helemaal niet laadt, omdat hij kapot is of omdat de aansluiting naar de accu niet deugt. Een opstartspanning van 12.1 volt duidt daar ook op, zo aan het einde van de dag met nog een flauw zonnetje op het paneel verwacht ik eerder dat die nog steeds richting 13 volt is, bomvolle accu dus.

Er is niets op tegen om de solarregelaar direct op de hh accu aan te sluiten; dan sluit je tenminste eventuele bekabelingsproblemen uit.

Edit, overigens is een mppt regelaar ook bij één paneel nog steeds nuttig, zie mijn voorbeeld waarin de 16.9V en 2.9A omgezet wordt naar 13.36V en 3.68A zodat het vermogen hetzelfde blijft (49 watt). Een PWM regelaar had er 13.36Vx 2.9A van gemaakt, 38,7 watt. Toch zo'n 20% minder...
mppt.png
mppt.png (92.06 KiB) 393 keer bekeken
Laatst gewijzigd door pwhooftman op do 17 jun 2021, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door jansloos »

Begin nou eens bij de bron:

de panelen.

Kijk of daar en hoeveel spanning op staat. Maak ze wel los van de regelaar.
Zet je mm op de hoogste amp stand. Dek de panelen af en belicht ze langzaam. Kijk of de panelen STROOM genereren en of ze dat beiden evenveel doen.
Is dat in orde, zak dan langzaam verder het systeem af.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door rhomodel »

En als je toch aan het meten bent, wat is de uitgangspanning van de solar regelaar?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door Pilha »

Tevens eens kijken of schaduwwerking op het paneel van betekenis is. Een cel of string (gedeeltelijk) afgedekt en de hele opbrengst duikelt naar beneden.
Plaats reactie