Kennis zonnepaneel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door veetee »

veetee schreef:
do 17 jun 2021, 10:59
@Metor, met jouw gegevens van het paneel kan ik die analyse wel onderschrijven: het verbruik van de CR-80 is gemiddeld 48W, dus 4A = 96 Ah per etmaal: dat is al bijna 60% van je accucapaciteit. Vuistregeltje voor de zonnepanelen zegt: gemiddelde opbrengst 4 x Wp per etmaal = 360W = 30 Ah bijgeladen per etmaal. Je komt dus fors te kort...
Correctie: het juiste verbruik van de CR-80 is 1.8 Ah per uur, dus 43 Ah per etmaal. Dat is fors minder dan de 96 Ah die ik noemde, maar nog steeds veel meer dan dat je paneel gemiddeld bijlaadt.
pwhooftman schreef:
do 17 jun 2021, 11:12
Knutselsmurf zegt dat de accu na terugkomst van een dag fietsen niet meer helemaal vol is. Ik neem aan dat knutselsmurf niet bij het donker terugkomt, dus dan moet de accu nog helemaal vol zijn. Het huidige paneel levert immers twee keer zoveel vermogen als de koelkast nodig heeft!
Dat is een beetje kort door de bocht! Het paneel levert geen 24 h zijn maximale vermogen (Wp), een veel gebruikt vuistregeltje is een gemiddelde opbrengst per etmaal van 4 x Wp, in dit geval dus 360 Wh = 30 Ah per etmaal.
Dat is nog steeds te weinig, bovendien zijn er behalve de kk nog meer verbruikers die de hh accu leegtrekken, dus beste oplossing is denk ik investeren in meer/grotere panelen op het dak, de accucapaciteit op zich is wel voldoende, maar wat er uit verdwijnt moet er natuurlijk ook weer bijgeladen kunnen worden.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door leenjose »

Leon ik heb nog een regelaar liggen die is overgebleven toen bij mij er panelen zijn bijgelegd.
DA781962-81FA-4437-A518-1AC693F279B9.jpeg
DA781962-81FA-4437-A518-1AC693F279B9.jpeg (274.26 KiB) 375 keer bekeken
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door pwhooftman »

veetee schreef:
do 17 jun 2021, 13:51

Dat is een beetje kort door de bocht! Het paneel levert geen 24 h zijn maximale vermogen (Wp), een veel gebruikt vuistregeltje is een gemiddelde opbrengst per etmaal van 4 x Wp, in dit geval dus 360 Wh = 30 Ah per etmaal.
Dat is nog steeds te weinig, bovendien zijn er behalve de kk nog meer verbruikers die de hh accu leegtrekken, dus beste oplossing is denk ik investeren in meer/grotere panelen op het dak, de accucapaciteit op zich is wel voldoende, maar wat er uit verdwijnt moet er natuurlijk ook weer bijgeladen kunnen worden.
Ja maar, knutselsmurf zegt dat als hij terug komt van een dagje fietsen de accu al leeg is (SOC 57%). Ik neem aan dat hij niet 's morgens om 7:30 uur terug komt van een dagje fietsen, maar aan het van de (mid)dag. Dan kán het niet zo zijn dat de accu al zo ver leeg is. Het zonnepaneel staat overdag immers de hele tijd twee keer zoveel vermogen te leveren als de koelkast nodig heeft. Oke oke als de zon lager gaat niet, maar met schuine zon nog steeds 1x zo veel. En stel dat die koelkast de hele nacht aan staat (21Ah voor een half etmaal), dan nog is dat 15% van zijn accucapaciteit en had de SOC 85% moeten zijn. Er is dus iets anders aan de hand, dat zonnepaneel of die regelaar laden niet. Kun je er wel een tweede naast leggen die ook niet laadt, maar eerst de oorzaak vinden.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door veetee »

Knutselsmurf meet men volle zon een laadstroom van de regelaar van 3.7A. Om het 24 uurs verbruik van de koelkast (43 Ah) te compenseren zou er dus 43/3.7=11.7 uur met volle zon door de panelen geladen moeten worden. Lukt in de praktijk vrijwel nooit, bewolkt, schaduw, niet de optimale hoek, etc.etc.
Meten is weten, helemaal mee eens, maar een 90 Wp paneeltje voor die CR-80 is gewoon te weinig.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door Knutselsmurf »

Even ter info/aanvulling. Omdat ik met die vraagtekens zit zet ik s'nachts, zo vanaf 23.30 de koelkast uit en die gaat omstreeks 08.30 weer aan. In zo'n nacht klimt het percentage dan weer, zonder verbruikers en met de huidige ochtendzon weer naar zo'n 83%.
Met mijn logische redenatie snap ik er niet veel van.
De fietsdagen lopen van 10.00 tot 1600. De koelkast staat dan op half vermogen, de camper blijft aardig koel.
En ik heb dus geen nadere info over het paneel.
Het feit dat de plus uitgang van de regelaar naar de aansluiting B2 van de distributie-box gaat is ook geen probleem? Ik zie bij de diverse regelaar lay-outs deze aansluiting rechtstreeks naar de accu gaan.🤔
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door Knutselsmurf »

Nou, ik ben op zoek naar een nieuw zonnepaneel. Denk zelf aan een 220WP, die ik qua afmetingen, 158x81 wel kwijt zou kunnen op de (aangepaste) plaats van het oude paneel. Die panelen worden in de volksmond "kleine panelen" genoemd, vooral in de wereld van thuis op je dak. Maar dan komen meteen de offertes voor het volleggen van je dak.
Nu zit er hier natuurlijk een hoop ervaring. Vraag is dan meteen waar koop ik het beste een enkel zonnepaneel? Installeren doe ik zelf. Kan van een vriend een regelaar overnemen, foto van het type hier in het topic, want ik denk dat de Solara regelaar dat vermogen niet aankan. Plan is om hem rechtstreeks op de accu aan te sluiten.
Dus alle info/tips zijn welkom.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door veetee »

Knutselsmurf schreef:
do 17 jun 2021, 21:11
Dus alle info/tips zijn welkom.
Zo heb ik het gedaan. :wink:
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door Knutselsmurf »

Duidelijk en mooi verslag. 285Wp is ruim voldoende als ik kijk naar mijn verbruikers, zou ook met 220Wp uit de voeten kunnen. Maar die hebben dus niet de meest gebruikte afmetingen en zijn dus wat moeilijker te vinden. Heb jij de regelaar direct naar de accu geleid en daarna naar de verdeelkast?
Langzaam krijgt de definitieve, nieuwe installatie vorm. Ik gebruik nu dus een wat oudere installatie van een ander, mis dus ook wat inzichten die ik mogelijk wel gehad zou hebben als ik het van begin af aan had voorbereid en aangelegd.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door Willem 310 »

ik heb mijn panelen hier gekocht https://solarv.de/en/

en ook even opletten of je een AGM 1 of een AGM 2 accu hebt, de meeste AGM accu's zijn AGM 1 en laden gewoon vol met 14.4 volt, de iets hogere AGM 2 spanning kunnen ze wel aan maar wordt gezien als snellading en kort de levensduur van je accu in.
( bovenstaande foto van de lader geeft ook keurig een AGM 1 en AGM 2 stand)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door veetee »

Knutselsmurf schreef:
do 17 jun 2021, 22:07
Heb jij de regelaar direct naar de accu geleid en daarna naar de verdeelkast?
Ja, ik heb de regelaar direct op de accus aangesloten. En ja, meervoud :wink: , want de Votronic Duo heeft ook een uitgang om de startaccu een onderhoudslading te geven. En hij is bovendien instelbaar voor zowel gewoon lood, AGM (2 standen) en LiFPO4 (diverse standen).
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Kennis zonnepaneel



Bericht door Knutselsmurf »

Ik was gestopt met rekenen en had een ei gelegd. Afmeting was wel deels leidend in de keuze, de Panasonic N250 kwam als voorkeur uit de bus. Maar die is weer nergens te koop, althans ik kan hem niet vinden. Zie alleen maar "uitverkocht" staan. :bang: :bang:
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Plaats reactie