Ventilatie inbouwen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Ventilatie inbouwen



Bericht door Jooster »

Ik ben net begonnen met verbouwen en vooral veel kennis vergaren. Dat ik ventilator nodig heb om condens af te voeren, of koele lucht binnen te halen is duidelijk. Die heb ik in huis. Ik zit alleen nog te dubben hoe ik die ondersteun. Je moet lijkt me ook lucht invoer hebben, anders trek je je bus vacuüm bij wijze van spreken. Ik kan me voorstellen dat twee ventilatoren fraai is daarvoor, maar dat vindt ik te prijzig.
Ik vraag me af wat mijn opties zijn: een extra gewoon dakluik, misschien een ventilatie rooster in wand ( nog geen voorbeeld van tegen gekomen), of wellicht je portier raam op een kiertje zetten ? Advies welkom ! :thumbup:
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Ventilatie



Bericht door rijschoollucassen »

Bij veel bussen is de carrosserie ook al voorzien van ventilatie openingen. Opletten dat je die niet dicht stopt. Of dat voldoende is, is een tweede. Windgeleiders bij de portierramen is een mogelijkheid.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Ventilatie



Bericht door Johan de Jongh »

Als de ventilatie van de auto niet in de recirculatie stand staat ( en er geen tussenschot inzit) zal er voldoende lucht via die kant binnenkomen.
En dat wordt ook nog gefilterd door je pollenfilter, indien aanwezig.
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Ventilatie



Bericht door Marzel »

Ventilatierooster maken zoals deze

Afbeelding

(of voor veel geld kant en klare kopen)
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Ventilatie



Bericht door Jooster »

rijschoollucassen schreef:
do 03 jun 2021, 23:15
Bij veel bussen is de carrosserie ook al voorzien van ventilatie openingen. Opletten dat je die niet dicht stopt. Of dat voldoende is, is een tweede. Windgeleiders bij de portierramen is een mogelijkheid.

Jaap
Oei, ik had wel het idee dat je de zoveel mogelijk moest isoleren, ik was van plan Armaflex te gebruiken.
Ik heb een Jumper L3H2, ik ben dan wel erg benieuwd waar die openingen in het carrosserie zitten
!
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Ventilatie



Bericht door Jooster »

Marzel schreef:
do 03 jun 2021, 23:21
Ventilatierooster maken zoals deze

Afbeelding

(of voor veel geld kant en klare kopen)
Vind ik een leuke oplossing! Zullen vast ook wel voor een Citroen Jumper te vinden zijn. Moeten wel mosquito-proof zijn, lijkt me.
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Ventilatie



Bericht door Jooster »

Johan de Jongh schreef:
do 03 jun 2021, 23:16
Als de ventilatie van de auto niet in de recirculatie stand staat ( en er geen tussenschot inzit) zal er voldoende lucht via die kant binnenkomen.
En dat wordt ook nog gefilterd door je pollenfilter, indien aanwezig.
Interessant! De bus zelf heeft natuurlijk ook zijn ventilatie systeem. Maar dat zal wel snel je accu leeg trekken gok ik. Die re-circulatie stand is volledig nieuw voor mij, zal ik eens in mijn Citroen Jumper handleiding kijken wat dat inhoudt, of dat er überhaupt in zit.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6774
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Ventilatie



Bericht door evdoetelaar+larana »

Het gaat om de bedieningsknop voor buitenlucht/recirculatie.

In de recirculatiestand kan er geen buitenlucht naar binnen komen. Dus om toevoer van buitenlucht te hebben (ook als de motor niet looopt en de ventilator niet is ingeschakeld), de knop op buitenlucht zetten.
Bijlagen
buitenluch-recirculatie.jpg
buitenluch-recirculatie.jpg (35.02 KiB) 471 keer bekeken
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ventilatie



Bericht door gjvonk »

Elke auto heeft een recirculatie stand in het ventilatie systeem om het binnenstromen van buitenlucht te voorkomen. Een prettige optie om in lange tunnels uitlaatgassen wat langer buiten te houden. Als ie te lang dicht staat tijdens een rit, gaan je ramen beslaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ventilatie



Bericht door Aloys »

Wij hebben een afzuigkapje, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand een ventilator inbouwde in een camperbus.
Tja, een Maxxfan voor warme nachten, of een kleintje achter de koelkast. Heb ik overigens geen van beide.

Hoe ben je op dit idee gekomen?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ventilatie inbouwen



Bericht door marjasjaak »

Naast de achterdeuren zitten roosters, en onderin zitten 2 membraam flappen.
Dat is om de luchtdruk bij dichtdoen deuren aftevoeren.
Wij ventileren met 2 dakluiken, en we kunnen 3 camper ramen open zetten.
Er zit wel 1 heel groot ventilatie gat, van circa 1,80 bij bij 1,80, dat is de schuifdeur.

Neem aan dat je ook nog ramen en dakluik(en) gaat plaatsen, dan heb je ventilatie genoeg.
Ga eens kijken bij een buscamper dealer, je zal daar geen bus aantreffen met extra ventilatie openingen.
Sjaak.
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Ventilatie



Bericht door Jooster »

Aloys schreef:
vr 04 jun 2021, 7:27
Wij hebben een afzuigkapje, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand een ventilator inbouwde in een camperbus.
Tja, een Maxxfan voor warme nachten, of een kleintje achter de koelkast. Heb ik overigens geen van beide.

Hoe ben je op dit idee gekomen?
Ik noem mijn Maxxfan wellicht onterecht ventilator.
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Ventilatie inbouwen



Bericht door Jooster »

marjasjaak schreef:
vr 04 jun 2021, 7:54
Naast de achterdeuren zitten roosters, en onderin zitten 2 membraam flappen.
Dat is om de luchtdruk bij dichtdoen deuren aftevoeren.
Wij ventileren met 2 dakluiken, en we kunnen 3 camper ramen open zetten.
Er zit wel 1 heel groot ventilatie gat, van circa 1,80 bij bij 1,80, dat is de schuifdeur.

Neem aan dat je ook nog ramen en dakluik(en) gaat plaatsen, dan heb je ventilatie genoeg.
Ga eens kijken bij een buscamper dealer, je zal daar geen bus aantreffen met extra ventilatie openingen.
Sjaak.
Dank!
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Ventilatie



Bericht door Jooster »

gjvonk schreef:
vr 04 jun 2021, 7:18
Elke auto heeft een recirculatie stand in het ventilatie systeem om het binnenstromen van buitenlucht te voorkomen. Een prettige optie om in lange tunnels uitlaatgassen wat langer buiten te houden. Als ie te lang dicht staat tijdens een rit, gaan je ramen beslaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Dank :cheers:
Plaats reactie