Basisinrichting en verandering in gewicht

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Dries125
Berichten: 14
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 18:31

Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door Dries125 »

Sinds vorige week hebben we een peugeot Boxer uit 2013, L3H2 om om te bouwen naar camper. Omdat we verwachten er wel even over te doen willen we de bus tussentijds laten schorsen. Ik twijfel echter nog even over de volgorde van de keuring.

Stel; ik bouw nu een basisinrichting er in. Keukenblokje met de nodige voorzieningen en afmetingen, bed, tafel etc. Vervolgens laat ik ‘m omkeuren bij de RDW als camper. Die geven akkoord, en ik vraag het kwarttarief aan bij de belastingdienst. Ook zij geven akkoord. Nu kan ik de bus schorsen.

Vervolgens ga ik rustig de boel ombouwen zoals ik wil en haal ik de bus uit de schorsing. Dit betekent dat de bus nu zwaarder is dan ten tijde van de rdw keuring vanwege meer isolatie, meubels, plankjes etc.

Nu de vraag; loop ik hiermee een risico? Wordt je wel eens op de weegbrug gezet bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door Rob A2 »

Dat is een werkwijze die meerdere zelfbouwers, maar ook officiële dealers, volgen. Er wordt veel naderhand in-, aan-,onder- of opgebouwd. Je loopt weliswaar een kans dat je op een weegbrug terecht komt (is mij in 20 jaar echter nog nooit overkomen). Maar dat is altijd een controle mbt eventuele overbelading. Men kan immers nooit constateren wat er aan lading dan wel aan extra aangebrachte onderdelen in zit. Wel kan worden gecontroleerd of de camper nog steeds voldoet aan de fiscale inrichtingseisen voor het toepassen van het kwart tarief.
CorneBrabant
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 apr 2021, 22:11

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door CorneBrabant »

Maar als ze wegen en hij blijft onder het maximale gewicht is er toch geen probleem? Het is immers logisch (zoals je zegt) dat hij na de verbouwing zwaarder is geworden.

Ik lees mee omdat ik aan het begin sta van het zelfbouw avontuur. :)
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door marjasjaak »

Als je onderweg gewogen zou worden in het kader van de houderschapsbelasting, dan zou je eerst alle losse vakantiespullen die als lading in je camper liggen moeten lossen. En je dieseltank op het gewenste niveau moeten brengen.
Er wordt meer gekeken of je het toegestane gewicht niet overschrijdt, als je in een controle fuik terecht komt.
Sjaak.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door DucatoDolf »

Je tilt de maatschappij door op deze manier belasting te ontduiken. Maar dat is iets met moraal. In theorie zou je ook gewogen kunnen worden met een lege camper en bekeurd kunnen worden als je meer dan 10-20% boven je leeggewicht zit wat op het kenteken staat. Maar volgens dit forum gebeurd dat nooit.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door MarceldeHoog »

Indien je toch de mogelijkheid tot schorsing hebt, waarom zou je dan met een tijdelijke ombouw werken?

Geloof dat per 100 kilo er 8 euro per kwartaal bij komt aan wegenbelasting: dat is 48 euro voor 600 kilo inbouw. 16 euro per maand, is het dat waard om de boel eigenlijk te flessen?

Geen idee of ik roomser ben dan de paus, maar ik heb op grijs gewoon 6 maanden ingebouwd alvorens naar de keuring te gaan. Daarbij gaat er natuurlijk wel iedere maand een stukje BPM af, wat de pijn iets minder maakt. En hoewel mijn bus nog niet helemaal af is, kan ik wel met een goed gevoel naar de keuring maandag. En dat is me ook wat waard.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Uitgeschreven

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door Uitgeschreven »

Ik vind dat we als burgers van dit land niet al te moraliserend tegen elkaar moeten doen. Grote bedrijven spreken met ons ministerie van financiën af hoeveel belasting ze moeten betalen en de bakker op de hoek betaalt gewoon het volle pond. Wat die inbouwers doen is feitelijk hetzelfde, op een formeel juiste manier de belastingdruk beperken.
Maar daar mag iedereen anders over denken zoals dat in dit vrije land betaamt.

Bouw ze,
Martin
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door Hymerferry »

Net voor de corona een mede camperaar gesproken tijdens de APK keuring. Die was even daarvoor in een controle terecht gekomen op zijn eerste ritje direct uit de winterstalling. Die zelfbouwcamper was toen uit de winterslaap echt leeg, geen water, geen voorraad en kleding, nagenoeg lege kasten en ook de huishoud accu’s stonden nog thuis aan de druppelaar. Bij wegen toch ruim 400 kg meer dan op zijn papieren stond. Kenteken kreeg WOK status in afwachting van een officiële weging. Het kan dus wel problemen opleveren.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door DucatoDolf »

10-20% wordt volgens mij 'gedoogd'. Daarom is dat met een 'lege' bus keuren voor definitieve ombouw ook niet slim dus.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door ducati 900 »

Dus niet met een lege camper op pad dan.
Je hoeft hem bij een controle echt niet uit te pakken.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Uitgeschreven

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door Uitgeschreven »

Elke later opgetuigde fabriekscamper is te zwaar. Heeft iemand van zijn camper ooit het gewicht door de RDW laten aanpassen omdat er zonnepanelen en een luifel op kwamen?
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door MarceldeHoog »

Zie de reacties hierboven, waarbij kennelijk zelfs een WOK is uitgedeeld.

De motivatie: je laat ook niet herwegen na plaatsen luifel is een beetje een dooddoener. Zoals Dolf al zegt: er is een stukje wat gedoogd wordt, de belastigdienst is ook niet gek.

Als voorbeeld:

Mijn bus weegt leeg rond de 2000 kilo. Met een goedkoop licht 'ombouwinterieurtje' zou ik heb zeg op 2100 kg als camper laten keuren (geval 1).

Mijn bus is grotendeels ingebouwd intussen, en weegt nu 2600 kilo. Daar laat ik heb dan op keuren (geval 2).

Wordt ik in de toekomst aangehouden, en ik weeg 3000 kilo met mijn geladen bus (dus tuinstoelen, kleding, boodschappen, etc) is er in het tweede geval niets aan de hand. Echter iedereen snapt dat een camper die op 2100 is gekeurd geen 3000 met bagage weegt, dus dan ben je gewoon het haasje. En zoals ik al eerder zei: is die laar tientjes per kwartaal verschil, je dat risico waard?
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door Johan de Jongh »

Moraliserend of niet is niet de vraag.
Loop je risico als je de zaak flest: Ja !!

Afgelopen week werd de mijne gekeurd en gewogen.
De keurmeester gaf aan dat hij het wijs vond dat alles aanwezig was, zoals accu, watertank en zelfs de niet aangesloten omvormer.

"Wij zien hier regelmatig van die uitgeklede, kale dingen voor de keuring en weging en dan maar gek vinden als er daardoor in de toekomst een maatregel op komt, wij zijn niet gek !!)

Tja, bangmakerij of niet, ik heb ervoor gekozen mn nagenoeg afgebouwde camper aan te bieden.
En zoals Marcel al aangaf, waar hebben we het over.
€ 8,-- per 100 kg...
Mijn inbouwgewicht was 470 kg...
Dan had ik misschien wel € 30,- per jaar kunnen besparen, een kwart tank diesel.... :think:
Dries125
Berichten: 14
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 18:31

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door Dries125 »

Thanks voor jullie reacties. Inmiddels hebben we besloten om gewoon maar te bouwen en daarna te keuren. Niet alleen vanwege moraal, maar omdat het maandbedrag ook weer niet zo mega veel scheelt. Helemaal omdat we het met een aantal mensen samen kunnen delen.
Plaats reactie