Basisinrichting en verandering in gewicht

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door marjasjaak »

En je bespaart wat BPM uit. Als je een jaar klust, betaal je een X bedrag minder BPM.
Sjaak
Gietje28
Berichten: 47
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 12:26

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door Gietje28 »

Ik las even mee... ik zit namelijk met hetzelfde dilemma. Onlangs een Opel Movano gekocht uit 2008 dus rest BPM is sowieso al nihil. Ik zit echter met het een ander punt; ik wil hem met een basis inrichting laten keuren omdat ik er later draai stoelen in wil. Ik heb vernomen dat dit per definitie al wordt afgekeurd? Daarnaast wil ik uiteindelijk een dwars bed (we zijn niet langer dan 1,70) maar moet bij de keuring en aanvraag 1/4 tarief het bed 1,80 zijn minimaal. Geen idee of dat lukt in de Movano op het breedste punt.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door EasyBee »

De inrichtingseisen van de RDW zijn 1 ding, die van de Benlastigdienst een ander. RDW kijkt naar veilige inrichting en de Benlastigdienst kijkt of het wel echt een kampeerauto (met bedoeling recreatievoertuig) is.
Als je (ik schrijf bewust als) gecontroleerd wordt door de Douane of de Benlastigdienst en als ze kijken of je voldoet aan de inrichtingseisen dan neem je een risico (als je een Pietje precies tegenkomt).
Bedmaat voor 1 en 2 persoonsbed is lengte 180 cm.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door Dafluc »

Een Pietje onprecies kan ook op een meetlat kijken. Ik zou het risico niet nemen. Als je pech hebt kost het klauwen geld. Zo onnodig.
Afbeelding
Koerier
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 27 apr 2020, 20:05

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door Koerier »

Ik denk dat de belasting precies weet welke auto’s wel of niet een dwarsbed kunnen hebben.
Mijn Ford en de Opel kunnen geen dwarsbed hebben. Daarom zijn Peugeot en Fiat populairder bij zelf bouwers.
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door tonic »

In een movano kan gewoon een dwarsbed van 180 alleen er kan bijna geen isolatie tussen. Dus de belastingdienst kan dat niet vooraf weten.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Basisinrichting en verandering in gewicht



Bericht door pele »

In een Master/Movano kan met isolatie 2x20 mm en afwerking 2x5 mm een matras met een lengte van +/- 184 cm!
Wel haal je de verticale verstevigingsstijl weg. Als je de isolatie en de afwerking strak aanbrengt, vervangt deze "sandwich" structuur de stijl die voor stabiliteit van de buitenbeplating (carrosserie) moet zorgen. Dit doet geen afbreuk aan de stevigheid van de wagen en is toegelaten.
(Heb dit reeds 10 maal gedaan bij Ducato's en dergelijke. Dat zal bij de Movano niet anders zijn. Als je nog twijfelt: meet en zie!
Plaats reactie