Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door myway »

HansdD schreef:Even voor de duidelijkheid, voorop staat onze en andermans veiligheid. (Wij staan voor een keuze mbt de gasinstallatie) Verder vind ik het niet juist om anderen (de pomphouder) op te zadelen met mijn probleem vandaar mijn vraag waar ik legaal een vaste onderbouw dampgastank kan laten vullen. (Legaal, want ik hou mij het liefst gewoon aan de regels)
Dit omdat ik denk dat zo een installatie mits goed onderhouden en regelmatig ‘gekeurd’ het veiligst is voor een zelfbouw camperbus zonder aparte ruimte (gasbun) Ik zelf kan bijvoorbeeld op zien tegen het aansluiten en loskoppelen van losse tanks en het idee dat wij daar vlak boven slapen met een plaatje hout ertussen. (Waar een zo veilig mogelijke gasbun aan moet voldoen is een ander topic)
Het lijkt erop dat in ieder geval een aantal gasvulstations bereid zijn die onderbouw tank te vullen met bijv propaan. Dat komt dan wellicht het dichtst bij legaal vullen.
Dan zou ik maar eens vragen of ze het wel willen vullen.
In tegenstelling tot vullen bij de pomp kreeg ik op verschillende adressen van officiële vulstation te horen, helaas doen we niet omdat ze niet simpel konden zien of de tank binnen zijn keurjaren zat.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2482
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door rob2 »

Er is mij in 15 jaar tijd nog nooit gevraagd wat voor tank of flessen ik heb, en óf ze wel gekeurd zijn....
Uiteraard zorg ik (/de dealer )voor een veilige installatie, goede (hogedruk) slangen etc.

en er zijn redelijk wat adressen waar je dus legaal propaan kan tanken,
o.a. bij Vos Olie in Purmerend, gasservice Oss, Pietgas Eindhoven, Grensgas in Well, Rubo Kleve...
Groet,
Rob
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door myway »

Toch grappig er staat een adres tussen die het bij mij niet wilde doen omdat hij de tank niet kon zien.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1741
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door marjasjaak »

Tijdens de laatste Bovag keuring kregen we de opmerking dat onze LPG dampgasfles 9 jaar oud was. En dat deze na 10 jaar moest worden gekeurd.
Inmiddels hebben we een grotere en nieuwe LPG dampgasfles gekocht.
Het Internet al afgestruind, maar nog niet gevonden wat de officiële regelgeving is. Heeft iemand die wel gevonden?

Heb wel gevonden dat LPG tanks voor tractie doeleinden in goede kwaliteit moeten zijn.
Als er roest op zit, dan mag dit alleen oppervlakkig zijn, zitten er putjes in dan is het afkeur.

De kosten van een keuring komt al snel in de buurt van een nieuwe fles.
Sjaak.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door bupozaanstad »

Ik tank mijn onderbouw tank gewoon vol aan de pomp en er nog nooit een probleem mee gehad. Niet in Nederland en ook niet er buiten. Wat ik niet doe is bij dezelfde pomp eerst LPG tanken en dan diesel. Is mijn LPG tank leeg dan gaat er 30 liter in en dat kost me nog geen 20 euro, neem dan eens een Euro gasfles van 5 kilo dan betaal je gemiddeld 15 euro voor een vulling. Flesje vullen is gewoon veel te duur en wil je het niet in NL vullen dan doe je het toch net over de grens.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door AadenAnke »

Zo dat zijn prijzen om een fles te vullen zeg. Ik betaal voor een 6kg fles 4 euro voor het vullen plus de liter prijs van propaan. Laat ik 2 flessen tegelijk vullen betaal ik de 4 euro maar 1 keer :lol: bijvullen doen ze ook en ook omwisselen. Dat laatste doe ik dan weer niet. Laatste keer vorig jaar 2 flessen tegelijk laten vullen iets van 16 euro betaald

Gr. Aad
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door bupozaanstad »

Kijk dit dan Aad, dit is alleen de vulling. Lijkt wel of ze hem vullen met vloeibaar goud :bang: :bang:

https://www.vrijbuiter.nl/vos-primagaz- ... _cecb0062/
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door myway »

marjasjaak schreef:Tijdens de laatste Bovag keuring kregen we de opmerking dat onze LPG dampgasfles 9 jaar oud was. En dat deze na 10 jaar moest worden gekeurd.
Inmiddels hebben we een grotere en nieuwe LPG dampgasfles gekocht.
Het Internet al afgestruind, maar nog niet gevonden wat de officiële regelgeving is. Heeft iemand die wel gevonden?

Heb wel gevonden dat LPG tanks voor tractie doeleinden in goede kwaliteit moeten zijn.
Als er roest op zit, dan mag dit alleen oppervlakkig zijn, zitten er putjes in dan is het afkeur.

De kosten van een keuring komt al snel in de buurt van een nieuwe fles.
Sjaak.
Bij Verhaaf in Veghel kost dat iets van 60 euro.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1741
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door marjasjaak »

Voor de keuring komen ook nog wat reiskosten bij.
Je kan er n.l. niet op wachten, in ons geval is dat 120 kilometer en dat 4x.
Of je moet er gelijk een vakantie aanknopen.
Verzenden kan ook, maar dan zit je ook wel op 15 euro verzendkosten.(enkele reis)
En niet iedere pakketdienst zit te wachten op een lege gasfles in zijn bus.
Sjaak.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op vr 28 mei 2021, 8:14, 2 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door AadenAnke »

bupozaanstad schreef:
do 27 mei 2021, 14:36
Kijk dit dan Aad, dit is alleen de vulling. Lijkt wel of ze hem vullen met vloeibaar goud :bang: :bang:

https://www.vrijbuiter.nl/vos-primagaz- ... _cecb0062/
Dan rij ik wel ff via Rotterdam zuid langs de Turk zeg. Belachelijk wat een prijs. 10kg zeg 21 liter a 0.60 =12.60 dus dik 20euro om de slang er aan te koppelen :bang: :bang:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door de Jonckheer »

Wat vaak gebeurt (en wat ontzettend stom is) is dat een tank onbeschermd onder de wagen wordt gehangen en ja, dan is ie na een paar jaar bruin van de roest. Altijd goed beschermen met ondercoating dan gaat ie heel lang mee. Herkeuring is onzin en niet verplicht, die datum zegt niks. De datum is dan ook geen apk eis dus een oude tank is niet gevaarlijk (apk is een veiligheidskeuring). Gasflessen zijn veel gevaarlijker dan lPG tanks en flessen om reden dat die geen overdrukventiel hebben wat elke LPG fles/tank wél heeft. Angst voor LPG is dan ook volkomen onnodig.
HansdD
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 9:45
Locatie: Alkmaar

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door HansdD »

Wat ik begrijp is dat losse gasdampflessen een jaartal of datum in de kraag hebben staan en er in principe een intervalkeuring van 10 jaar geldt. Bij een gasvulstation wordt daar naar gekeken.
Voor een dampgastank (onderbouw) zou dat ook gelden, er hoort dus een jaartal op te staan. Na 10 jaar vervangen of laten keuren.
Een probleem bij het laten vullen kan dan zijn dat als ze het bij het gasvulstation niet vertrouwen niet onder de bus willen/gaan kijken en je dus niet helpen.
Ik kan het ze wel zo makkelijk mogelijk maken door in ieder geval alle papieren (aankoop/installatie) op orde te hebben en regelmatig laten keuren met een rapportje.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door travelscout »

Bij onze damptank hebben we behalve de aanschaffactuur ook een attest van de fabrikant ontvangen.
In een dergelijk geval als TS (dus bij een overijverige gasvullert), kunnen we vrij eenvoudig aantonen wat de keuringstermijn is.

Daar hoeft die dan toch niet voor onder de auto te kruipen?


P.s. Wie wil er kopietjes (graag per PM).
Paul.
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door tdj »

Snarfsel schreef:
do 27 mei 2021, 7:54
Dit zegt Lloyd's register:
Zonder in een welles/nietes discussie te willen komen, Lloyds heeft hier niet zoveel over over te zeggen hoor, zij moet alleen maar de wet uitvoeren en helaas doen ook zij blijkbaar wel eens iets wat niet mag. Een poosje geleden zijn ze namelijk hun accreditatie voor het toezicht houden bij het keuren van drukapparatuur (als nl-cbi) een paar maanden kwijt geweest.

Verder ben ik wel benieuwd naar welke regel/wetgeving ze darabij verwijzen, want ik lees op indernet ook genoeg dat ze elke 10 jaar een druktest moeten ondergaan (en dat klinkt me op basis van meer dan 20 jaar ervaring met drukhoudend apparatuur in de industrie niet vreemd).
Plaats reactie