Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door Snarfsel »

De keuring geldt bij mijn weten alleen voor tanks die voor tractie bedoeld zijn, niet voor koken/verwarming
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door gjvonk »

Ook als om de 10 jaar keuren voor een dampgastank niet wettelijk verplicht zou zijn, zou ik het wel doen: in een dampgastank gaat eenzelfde hoeveelheid LPG onder dezelfde druk als in een tank die voor aandrijving gebruikt wordt...is dus even veilig /gevaarlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Laatst gewijzigd door gjvonk op vr 04 jun 2021, 3:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door tdj »

@snarfsel, klopt, er zijn dan ook geen uitgebreide regels omdat je ze in Nederland niet mag vullen met LPG en dat bij vullen wordt gecontroleerd of aan de wet wordt voldaan. Zou dus ook vreemd zijn dat er een uitgebreid Nederlands wetsartikel is waarin het een en ander is geregeld voor een situatie die niet is toegestaan, zou net zo krom zijn als onze coffeehop gedooghandel. Formeel mag je die tank in Nederland niet met LPG vullen aan de pomp, en waar het wel mag moet je (aantoonbaar) voldoen aan de wetgeving die in het land van vullen van toepassing is. In Belgie is bijvoorbeeld een keurtermijn die bij mijn weten (er zijn hier ook gebruikers uit Belgie, duie kunnen daar vast iets over zeggen) afhankelijk is van of de tank binnen of buiten zit, 10 of 6 jaar.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1740
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door marjasjaak »

Snarfsel schreef:
do 03 jun 2021, 22:40
De keuring geldt bij mijn weten alleen voor tanks die voor tractie bedoeld zijn, niet voor koken/verwarming
Waarom stampen ze dan een jaartal in de dampgasfles?

Bij onze laatste camperkeuring door een Bovag caravan/camper bedrijf werd geconstateerd dat de dampgasfles 9 jaar oud was.
Die zou bij een volgende keer niet meer worden goedgekeurd.
Sjaak.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?



Bericht door gjvonk »

Keuringseisen voor lpg tanks zijn er niet voor niets, het is in mijn optiek naïef om te denken dat iets niet nodig is omdat het niet wettelijk verplicht zou zijn...

Verantwoordelijkheid nemen voor veiligheid voor jezelf en je omgeving kan toch nooit kwaad?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie