Legaal onderbouw LPG tank (huishouding) vullen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door amigob2 »

jammer dat we geen thumps up/ likes kunnen geven , dan maar zo :thumbup:
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door veetee »

Maar goed, wij willen graag voldoen aan de regelgeving in Nederland. Vandaar de vraag ‘Is het mogelijk je vaste (onderbouw)LPG installatie ook legaal te laten vullen bij een gasvulstation?’
"Grappig" dat eenieder antwoord wat ie heeft en waar ie tankt, maar niemand geeft het juiste antwoord....
Nee, het is niet mogelijk legaal (in NL) LPG te tanken (anders dan voor de voortstuwing gebruikt).

Maar dat wist de vragensteller zelf ook wel denk ik. Er is genoeg over geschreven inmiddels, en de wet is sinds de laatste wijziging in 2016 ook niet meer aangepast. Dus... :angel: :wink:
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door Camperic »

veetee schreef:
wo 26 mei 2021, 19:55
"Grappig" dat eenieder antwoord wat ie heeft en waar ie tankt, maar niemand geeft het juiste antwoord....
Nee, het is niet mogelijk legaal (in NL) LPG te tanken (anders dan voor de voortstuwing gebruikt).
Dat antwoord was al in de eerste reactie gegeven :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
HansdD
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 9:45
Locatie: Alkmaar

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door HansdD »

Nou ja, het is mogelijk om legaal flessen met propaan te laten vullen bij een gasvulstion. Mijn vraag is dus of je daar ook een onderbouw gasinstallatie mag laten vullen. En daar kwam een bevestigend antwoord op.
Het is inderdaad nu wel genoegzaam bekend dat je geen lpg mag tanken bij een regulier tankstation anders dan voor tractie.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door veetee »

@Camperic, deels/niet helemaal juist. Je mag het dan niet gebruiken om te koken, alleen verwarmen (naast voortstuwing).
Artikel 1.9
1. Er mogen geen andere apparaten op de LPG-installatie worden aangesloten dan strikt noodzakelijk voor het goed functioneren van de motor van het voertuig.

2. In afwijking van het eerste lid, mogen voertuigen met de voertuigclassificatie M1 met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg, M2, M3, N2 of N3 worden uitgerust met een verwarmingssysteem voor de passagiersruimte dat is aangesloten op de LPG-installatie. Link: Voertuigclassificaties op RDW.

3. Het verwarmingssysteem, bedoeld in het tweede lid, is toegestaan, indien dit verwarmingssysteem volgens de Dienst Wegverkeer voldoende is beschermd en de voorgeschreven werking van de normale LPG-installatie niet wordt beïnvloed.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door myway »

Een officieel vulstation zal alleen flessen vullen die binnen de keuringsdatum zitten.
Dat is bij een onderbouw tank vaak niet waarneembaar of je moet onder de wagen gaan liggen.
Denk je dat men dat gaat doen?
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door Snarfsel »

Voor zover ik weet is een dampgastank niet keuringsplichtig en is een "houdbaarheidsdatum" ook niet van toepassing.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door myway »

Waarom zit er dan een datum op.
Alle gastank/flessen zijn keuringplichtig.
Dat kun je natuurlijk negeren maar een vulstation gaat niet vullen als zij niet zeker weten dat de fles/tank binnen de keuringstermijn zit.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door Snarfsel »

Dit zegt Lloyd's register:

Screenshot_20210527-075245_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20210527-075245_Samsung Internet.jpg (32.85 KiB) 212 keer bekeken
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door marjasjaak »

Heb je ook een ´link´ waar dit staat beschreven door Lloyd´s?
Deze tekst kom ik alleen tegen in een reactie op het forum viewtopic.php?p=1564593#p1564593
Sjaak.
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door Will »

Dat klopt Luc maar toch veel respect voor diegene die zegt als het niet mag dan doe ik het niet! Dat vindt ik eigenlijk wel heel erg stoer

Gr. Aad
Daar is toch niets stoer aan dat is je aan de wet houden raar eigenlijk dat je dat vind.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door AadenAnke »

Nou om in een omgeving waar (bijna) iedereen zegt aan die regel schijt te hebben om dat ze het toch wel makkelijk vinden dan gewoon hardop te zeggen maar ik niet! Dat vindt ik best wel stoer ja de meeste mensen zeggen dan niets en dat is ook prima :lolno:

Gr. Aad
HansdD
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 9:45
Locatie: Alkmaar

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door HansdD »

Even voor de duidelijkheid, voorop staat onze en andermans veiligheid. (Wij staan voor een keuze mbt de gasinstallatie) Verder vind ik het niet juist om anderen (de pomphouder) op te zadelen met mijn probleem vandaar mijn vraag waar ik legaal een vaste onderbouw dampgastank kan laten vullen. (Legaal, want ik hou mij het liefst gewoon aan de regels)
Dit omdat ik denk dat zo een installatie mits goed onderhouden en regelmatig ‘gekeurd’ het veiligst is voor een zelfbouw camperbus zonder aparte ruimte (gasbun) Ik zelf kan bijvoorbeeld op zien tegen het aansluiten en loskoppelen van losse tanks en het idee dat wij daar vlak boven slapen met een plaatje hout ertussen. (Waar een zo veilig mogelijke gasbun aan moet voldoen is een ander topic)
Het lijkt erop dat in ieder geval een aantal gasvulstations bereid zijn die onderbouw tank te vullen met bijv propaan. Dat komt dan wellicht het dichtst bij legaal vullen.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Legaal onderbouw LPG tank (huishoud)vullen?



Bericht door Snarfsel »

marjasjaak schreef:
do 27 mei 2021, 8:18
Heb je ook een ´link´ waar dit staat beschreven door Lloyd´s?
Deze tekst kom ik alleen tegen in een reactie op het forum viewtopic.php?p=1564593#p1564593
Sjaak.
Kan ik zo snel niet vinden, het enige wat ik vind is dat lpg tanks tbv tractie keuringsplichtig zijn.
Er wordt dus wel onderscheid gemaakt tussen lpg voor aandrijving van een voertuig en voor verwarming/koken
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Plaats reactie