Keuring gordelbok

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Keuring gordelbok



Bericht door JMD »

Goedemorgen,

Ik heb onlangs een VSR-gordelbok geïnstalleerd en daarvoor een bijrijdersbankje gemonteerd.
Wil binnenkort dit laten keuren, echter wat zijn de punten waar ze bij het RDW op letten?
Gordelbok is geïnstalleerd volgens handleiding, maar in hoeverre kijken ze naar het bankje zelf?
Wellicht kan iemand tips geven die onlangs heeft gekeurd...

Grt JMD
Gebruikersavatar
Ben25
Berichten: 62
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 22:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Keuring gordelbok



Bericht door Ben25 »

Ik begrijp dat niet alle keuringsstations dit keuren. Om gedoe te voorkomen heb ik een 'individuele keuring op locatie' laten uitvoeren. Een rondrijdende keurmeester die dit soort wijzigingen mag keuren heeft er even naar gekeken en 'zag dat het goed was', ofwel geïnstalleerd volgens de handleiding en voorzien van de juiste papieren. Wel een stuk duurder (458 euries).
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Keuring gordelbok



Bericht door JTG »

De keurmeester moet de bevestiging kunnen zien en controleren, dat is voor de gordelbevestigingspunten. Daarnaast worden de zitplaatsen zelf gekeurd (hoofdsteun, geen scherpe kanten binnen bereik (afrondfrees 2-3).Een en ander moet veilig zijn. Zou je er zelf willen zitten tijdens een botsing met 130 km/u als het moest....
Een draaischijf voor de de stoelen voorin kan direct meegekeurd worden (mits voorzien van de juiste documenten) en de ombouw naar personenauto met kampeerinrichting kan ook in diezelfde keuring worden gedaan indien de vereiste zaken aanwezig zijn. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je het gewicht moet laten controleren, eventueel op dezelfde dag, vooraf bij een RDW station. Het gewicht moet namelijk ingevuld worden op het formulier door de keurmeester. Thuis, op locatie is meestal geen goedgekeurde weeginstallatie beschikbaar :wink:
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Keuring gordelbok



Bericht door twillemsen »

Klopt zo heb ik het ook gedaan (keuring op locatie). Belangrijk is dat uit de papieren blijkt dat deze bank + bevestiging is goedgekeurd voor dit type auto.
Wegen heb ik bij een weegbrug gedaan 's ochtends voorafgaand aan de keuring. Bewijs meegenomen.

Draaiplateaus zou ik geen risico mee nemen en na de keuring installeren, maar als je de juiste papieren hebt kan je het wel doen. Bij een keuringsstation mag dit niet, begreep ik.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Keuring gordelbok



Bericht door JTG »

Inderdaad, ook draaiplateau's mogen alleen bij een keuring op locatie, maar het kost (haast...uurtarief) niets extra (mits juiste papieren) :thumbup:
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Keuring gordelbok



Bericht door JMD »

Bedankt heren, ga ik binnenkort de individuele keuring aanvragen!

Zit alleen nog beetje met gordelloop onderin. Wil gordels door bestaand gat leiden, alleen komen ze best laag uit tov gordelbok. Zal straks eens paar foto's maken.

Grt JMD
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Keuring gordelbok



Bericht door JMD »

Hier enkele foto's zoals ik het nu heb gebouwd!
20210526_104038.jpg
20210526_104038.jpg (156.28 KiB) 739 keer bekeken
20210526_104133.jpg
20210526_104133.jpg (206.75 KiB) 739 keer bekeken
20210526_104116.jpg
20210526_104116.jpg (194.23 KiB) 739 keer bekeken
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Keuring gordelbok



Bericht door WoutvanAken »

JMD, de bank kan toch nog wel zo'n 8 cm omhoog? Dan wordt het zowel onder als boven bij de gordel gunstiger en kun je een diepere bak onder je tafel maken.
Wout SunnyVan.nl
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Keuring gordelbok



Bericht door annoh »

@TS,
Je vraagt wat tips.

Er zijn keurmeesters die willen dat je ten tijde van de keuring een brief overhandigt waaruit blijkt dat jij toestemming van de leverancier van de bok hebt gekregen om te mogen plaatsen.

Er zijn keurmeesters die letten op scherpe randen waar je tegen aan zou kunnen komen tijdens ongeval. Straal dient minimaal 2,5 mm te zijn. Dit komt uit het Voertuigen Reglement.

Succes.
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Keuring gordelbok



Bericht door JMD »

Ondertussen heb ik al 5 zitplaatsen op kenteken staan. :wink:
Ging voor de 'normale' camper keuring (ombouw). De gordelbok was toen al geïnstalleerd en de keurmeester keurde de zitplaatsen direct goed... Ik uiteraard extra blij. :D
Gebruikersavatar
JMD
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 apr 2017, 21:13
Locatie: Westkapelle

Re: Keuring gordelbok



Bericht door JMD »

WoutvanAken schreef:
zo 22 aug 2021, 19:51
JMD, de bank kan toch nog wel zo'n 8 cm omhoog? Dan wordt het zowel onder als boven bij de gordel gunstiger en kun je een diepere bak onder je tafel maken.
Wout SunnyVan.nl
Dat zou inderdaad ook kunnen, maar aan gezien we de vloer gelijke hoogte willen met cabine en mn vrouw niet zolang is, was dit de ideale zit voor haar/ons!

Dat vak vind ik minder belangrijk dan de juiste zit. Wordt bij ons opbergruimte voor de schoenen.

Maar bedankt voor het meedenken en de tips.

Grt JMD
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Keuring gordelbok



Bericht door B12M_Ferry »

Even een vraagje over de RDW.
(Net iets te onbelangrijk om hiervoor een nwe topic te openen...)
Hoelang is tegenwoordig de wachttijd voor een RDW camper-ombouw keuring?
En/of kan je zelf een datum aangeven?
Kon/kan je bij de RDW wegen zonder afspraak?
Groet, Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Keuring gordelbok



Bericht door John lamers »

Ik heb 4 week moeten wachten, maar als je het op de site invult dan komen de beschikbare data op het scherm.

Gr john
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Keuring gordelbok



Bericht door DucatoDolf »

JMD schreef:
za 28 aug 2021, 13:10
Ondertussen heb ik al 5 zitplaatsen op kenteken staan. :wink:
Ging voor de 'normale' camper keuring (ombouw). De gordelbok was toen al geïnstalleerd en de keurmeester keurde de zitplaatsen direct goed... Ik uiteraard extra blij. :D
Gefeliciteerd! :thumbup:
Plaats reactie