Eisen gasinstallatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Eisen gasinstallatie



Bericht door iltrunco »

Bepaalde verzekeraars stellen eisen aan de gasinstallatie. Mij is bekend dat je een opening in de vloer moet hebben van 10 cm2. Hoor nu ook berichten dat je een opening moet hebben van 20 cm2 in de zijwand. Kan iemand mij verder helpen?
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Eis gas instalatie



Bericht door dedruivenplukker »

Ik weet niet waar je dat hoort?
Kan je dat niet beter aan je verzekeraar vragen?
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Eis gas instalatie



Bericht door rijschoollucassen »

Als een verzekeraar eisen stelt, zal dat zijn in de geest van deugdelijk. Kan hooguit een keuringseis stellen. Houdt je aan de voorschriften van de fabrikant. Lijkt mij dat die er meer verstand van heeft dan de verzekeraar. Of gaat die verzekeraar een gloednieuwe fabriekscamper ook nog nameten......

Iets met schoenmakers of zo?

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eisen gas instalatie



Bericht door Aloys »

Jaap, een zelfbouwer is zijn eigen fabrikant, dus is het wel een goede vraag.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Eisen gas instalatie



Bericht door gjvonk »

Alle fabriekscampers waar wij de afgelopen jaren mee op reis geweest zijn en ook onze huidige fabriekscamper hebben een ventilatiegat door de bodem van de gaskast heen. Zo op het oog een rond gat van zo'n 10 cm diameter met fijn horregaas om te voorkomen dat er ongedierte binnenkomt. Buiten aan de onderkant zit daar een soort schuin geplaatst spatscherm voor om te voorkomen dat modder en water van het ervoor zittende achterwiel naar binnen slaat. Volgens de wiskunderegels is de oppervlakte van dit rooster zelfs ruim 78 vierkante cm...

Zowel butaan- als propaangas is zwaarder dan lucht, daarom moet de ventilatie in (of op?) de bodem zitten.

Fabrikanten voeren over het algemeen geen werkzaamheden uit die niet nodig zijn, tenzij de consument er extra voor betaald. Zal dus een inrichtingseis zijn.

Ik zal het eens nameten met de schuifmaat als de camper weer uit de stalling is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gjvonk op ma 24 mei 2021, 8:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Eisen gas instalatie



Bericht door myway »

Dus gewoon ff aan de verzekeraar vragen wat hun eisen zijn.
Zo zijn er ook die geen slang accepteren.
Is er met koperleiding gewerkt moeten er steunbusjes in de leiding bij de uiteinden.
Om de juiste afstand een beugel ter bevestiging van de leiding.
Afsluitkranen bij meerdere gastoestellen.
Tja zeg het maar.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Eisen gas instalatie



Bericht door rijschoollucassen »

@Aloys, ik begon mijn bijdrage ook dat je de inbouwvoorschriften van de fabrikant in acht moet nemen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eisen gas installatie



Bericht door Aloys »

Van welke fabrikant?
Toen ik mijn Peugeot Boxer bestelbus zelf inbouwde, van welke fabrikant had ik dan advies kunnen krijgen?

Ik begrijp je nog steeds niet... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Eisen gas installatie



Bericht door CaradoT135 »

De Nederlandse wet zegt voldoende geventileerd. De Duitse G607 gaskeuring norm is 100 cm2.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Eisen gas installatie



Bericht door Wim Corduwener »

Naast de regels voor gasinstallaties is er ook zoiets als in een camper willen rijden waar alles gewoon 100% klopt. Toch?
Om een voorbeeld te noemen: hoe vaak je een gasslang moet vervangen is nergens in wetgeving of besluit vastgelegd. Zo adviseert de BOVAG om gasslangen met vaste koppelingen na drie of vier jaar sowieso te vervangen. En wat kost nou zo’n gasslang; een tientje?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Eisen gas installatie



Bericht door Atoz »

Vervangen van de slangen is zelfs door de fabrikanten opgelegd
https://www.campingtrend.nl/gasslang-wanneer-vervangen/

Opening onderaan de gesloten gaskast is verplicht.
Verder moet je vooral doen waar je je goed bij voelt.
Desnoods een gasloze camper
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Eisen gas installatie



Bericht door gjvonk »

Ik schreef ook al over de ventilatie in onze gasbun: op het oog een gat met een diameter van 10 cm, zal dus iets meer zijn om aan de in Duitsland verplichte 100 cm2 te komen. Verder heeft onze camper 4 weken terug de Bovag opbouwkeuring gehad. Toen zijn ook de gasslang en gasdrukregelaar vervangen. In het 6e jaar moet dat weer vervangen worden, dat is voor ons dus ergens tussen april 2026 en april 2027...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Eisen gas installatie



Bericht door Camperic »

Wim Corduwener schreef:
ma 24 mei 2021, 12:27
Naast de regels voor gasinstallaties is er ook zoiets als in een camper willen rijden waar alles gewoon 100% klopt. Toch?
Zeker ..... maar aan de regels (welke kies je?) houden hoeft niet te zeggen dat het 100% klopt.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Eisen gas installatie



Bericht door Wim Corduwener »

Als je de ‘regels’ ruim interpreteert dan speel je volgens mij op zeker. En met “ruim interpeteren” bedoel ik dan; maak die ventilatie-opening gewoon wat groter.
In Nederland geldt er (nog) geen gaskeurplicht op de installatie, maar in bijvoorbeeld Duitsland bestaat er wél een keuringsplicht. Elke twee jaar moet je die laten keuren, dat is de zogenoemde G607 keuring.
Steeds meer campingbeheerders in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland stellen het hebben van het logboek met goedkeuringssticker volgens de G607 gaskeuring verplicht. Omdat beheerders van de camping aansprakelijk zijn voor calamiteiten die gerelateerd zijn aan gas. Bij het ontbreken van zo’n logboek heeft de eigenaar de mogelijkheid de standplaats te weigeren.
Het zou zomaar kunnen dat als ze deze gaskeuring in Europa gelijk gaan trekken en dat Nederlandse caravans en campers ook een keer aan de beurt zijn.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Plaats reactie