Eisen gasinstallatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Eisen gas installatie



Bericht door rijschoollucassen »

@Aloys. Nog nooit zelf een camper ingebouwd, wel diverse keukenapparatuur etc geplaatst. Ik neem aan dat wanneer je een apparaat koopt om in de camper in te bouwen, daar ook documentatie bij zit. Boormallen, aansluitschema etc. Als je die hanteert, moet alles toch kloppen lijkt me. De gasbun is natuurlijk een iets ander verhaal, omdat je die veelal zelf bouwt.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Eisen gas installatie



Bericht door Atoz »

@ Jaap
Jouw idee over die documentatie klopt maar gedeeltelijk.
Elke camper is anders, dus het echte detail IVM het volledige veiligheidsplaatje zag ik nergens in de docu.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Eisen gas installatie



Bericht door AadenAnke »

Wim Corduwener schreef:
ma 24 mei 2021, 14:55
Als je de ‘regels’ ruim interpreteert dan speel je volgens mij op zeker. En met “ruim interpeteren” bedoel ik dan; maak die ventilatie-opening gewoon wat groter.
In Nederland geldt er (nog) geen gaskeurplicht op de installatie, maar in bijvoorbeeld Duitsland bestaat er wél een keuringsplicht. Elke twee jaar moet je die laten keuren, dat is de zogenoemde G607 keuring.
Steeds meer campingbeheerders in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland stellen het hebben van het logboek met goedkeuringssticker volgens de G607 gaskeuring verplicht. Omdat beheerders van de camping aansprakelijk zijn voor calamiteiten die gerelateerd zijn aan gas. Bij het ontbreken van zo’n logboek heeft de eigenaar de mogelijkheid de standplaats te weigeren.
Het zou zomaar kunnen dat als ze deze gaskeuring in Europa gelijk gaan trekken en dat Nederlandse caravans en campers ook een keer aan de beurt zijn.
En tegen die tijd wordt er oeverloos van alle kanten overheen geplast en komt er een Europese richtlijn die elk land zelf mag invullen maar die van andere landen wel moet accepteren maar dan zijn we wel weer 10 jaar verder en dan komt er nog een overgangstermijn tegen die tijd ben ik waarschijnlijk al 25 jaar ouder

Gr. Aad
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Eisen gas installatie



Bericht door PE1OPQ Theo »

Nu heb ik het gevoel dat onderstaande reactie in het verkeerde topic staat :mrgreen:
Deze had natuurlijk niet hier over gas eisen geplaatst moeten worden.

ja zo gaat het wel Aad in de EU waar de afspraak is gemaakt dat elk lid zelf over de invulling van zijn gezondheidszorg gaat.
Dit is 1 v/d weinige zaken waar 'Brussel' geen bemoeienis over en mee heeft.
Deze pandemie toont aan dat dit ook centraal afgesproken moet worden, om willekeur en tig uitzonderingen te voorkomen.

Theo
Laatst gewijzigd door PE1OPQ Theo op di 25 mei 2021, 8:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Eisen gas installatie



Bericht door travelscout »

een opening van 20cm in het vierkant?

Gas is zwaarder dan lucht.
Dat gas komt altijd een beetje uit een reduceer.
In een gaskast dient dit naar buiten te kunnen verdwijnen via een opening onder in de gaskast.
Paul.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Eisen gas installatie



Bericht door Rob A2 »

Als dat zo is, waarom reageert mijn 3Gas+ alarm daar dan niet op? Dat alarm reageert al als ik een beetje gas uit een aansteker laat ontsnappen.
#dtv
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Eisen gas installatie



Bericht door travelscout »

Wellicht komt dat omdat je geen gasverbruiker aan hebt staan.
Dan valt er ook niet veel te reduceren.
Of is de hoeveelheid zo klein dat je gasalarm daar niet op reageert.
TS heeft het over verzekeringseisen, gaat helemaal niet over meetbaarheid daarvan (in ppm) of niet.

Overigens ga ik er vanuit dat TS bedoelt met de gaten, die in een gaskast horen te zitten.
Maar zelfs dat wordt weer eens niet opgegeven.
Wellicht heeft ts een LPG onderbouwtank :crazy:
Paul.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Eisen gas installatie



Bericht door walda »

Dat gas komt altijd een beetje uit een reduceer.
In een gaskast dient dit naar buiten te kunnen verdwijnen via een opening onder in de gaskast.
Wat een onzin. Het reduceer lekt geen gas, als dit wel zo is moet je die nodig vervangen.

Walter
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Eisen gas installatie



Bericht door travelscout »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Reduceerventiel
Zie ook de opening in het huis tpv de veer.

Reden voor eisen aan "de" gaskast.
Paul.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Eisen gas installatie



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

FWIW, met wat zoeken kun je die G607 norm nog wel als PDF op internet vinden, ik heb hem ooit ergens gedownload.
Daar staat e.e.a. precies in beschreven, wat wel en niet mag, ik meen als er andere uitlaten of hittbronnen onder bus zitten je een zij-uitgang moet hebben ipv bodemdoorontluchting.
Ook om de hoeveel cm je een beugel moet hebben etc.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Eisen gas installatie



Bericht door myway »

travelscout schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/Reduceerventiel
Zie ook de opening in het huis tpv de veer.

Reden voor eisen aan "de" gaskast.
Bedenk dat blauw gas is, hoe moet dat uit dat gaatje komen?
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Eisen gas installatie



Bericht door GeMa »

Wellicht ten overvloede, Nederland kent GEEN keuring van de GEHELE gasinstallatie van een camper (of caravan). In
Duitsland wel (G607), en die kun je bij een aantal bedrijven in NL ook laten uitvoeren (maar is dus niet verplicht hier).

NL stelt dat de installatie veilig en deugdelijk moet zijn. Onderdelen van de installatie kunnen wel een (type)goedkeuring hebben. Gasslangen hebben een productiedatum en moet uiterlijk na 10 jaar (5 is beter) vervangen worden. Gasflessen hebben wel een verplichte keuring (Stoomwezen) en moeten iedere 10 jaar gekeurd worden.

Apparatuur (kachel, koelkast, gasstel) hebben vaak een E nummer als toelating tot de EU.

Kortom, gebruik goede spullen, (laat ze) dan goed installeren, gebruik je gezonde verstand, denk/roep niet "ik ben niet zo bang aangelegd" (want gas kan dodelijk zijn bij brokken) en overweeg om vrijwillig (zeker bij zelfbouw) een G607 keuring te laten uitvoeren.
Laatst gewijzigd door GeMa op di 25 mei 2021, 9:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Eisen gas installatie



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vandaar de tip die G607 norm te downloaden, dan sorteer je alvast voor en voorkom je dat je halve installatie weer moet slopen bij b.v. een door de verzekering geeiste keuring.
Ik moet hem nog ergens hebben, misschien anders iets voor de kennisbank, dit soort vragen is al vaker voorbij gekomen?

Dat keuren heb ik trouwens niet gedaan, maar dit soort normen bestaan niet voor niets dus ik heb mijn installatie op deze manier gebouwd.
Als laatste wel afgeperst met een apparaat geleend van een camperbouwer. Daarmee zag ik, ondanks nieuwe spullen, toch drukval.
Er zat dus een lekje -bleek na zoeken met spray dat 1 van de hoekfittingen in de keuken een fabricagefout had.

[edit]
iets andere versie (lijkt tekstherkend), ik het een scan een "orgineel" document) maar lijkt me bruikbaar:
http://www.brandschutzdomjahn.de/DVGW%20g607.pdf
Succes ermee :)
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Eisen gas installatie



Bericht door amigob2 »

Ik dacht dat ik redelijk duits kon lezen, maar dit is toch echt te moeilijk voor mij om het te snappen.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 25 mei 2021, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Plaats reactie