Eisen gasinstallatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Eisen gas installatie



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

staat gewoon in de norm?
G607 norm uit mijn link schreef:
3.2 Sicherheitsventil

3.2.1 Um einen unzulässigen Druckanstieg in der Verbrauchsanlage zu vermelden, muß in der Zuleitung ein Sicherheitsventil vorhanden sein, daß bei Ansteigen des Druckes zwischen 100 mbar und 120 mbar öffnet und abbläst. Dieses Sicherheitsventil kann im Druckregelgerät integriert sein.


3.2.2 Sicherheitsventile sind so unterzubringen, daß eventuell ausströmendes Gas ins Freie abgeleitet wird. Diese Anforderung ist durch die Lüftungsöffnungen der Flaschenkästen oder -schränke sichergestellt.

TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Eisen gas installatie



Bericht door TeamLotz »

Rob A2 schreef:
di 25 mei 2021, 10:38
De G607 norm is tegenwoordig opgenomen in de NPR 2577. De is gratis te vinden op https://docplayer.nl/129059523-Nederlan ... 77-nl.html
Laat je niet van de wijs brengen dat het over LPG gaat. Dat is ook gewoon propaangas :-B

O ja, in Duitsland zijn alle keuringsregels streng. Echter als je een gasfles alleen maar aansluit op een kookplaat dan vervalt daar de strenge TÜV-eis en de eis voor periodieke controle.
Ik probeer deze eisen te begrijpen, maar ik snap dit niet helemaal: bij punt 5.2 staat:
Voor campers en andere voertuigen waar het doorboren van de carrosserie om een toegang van buiten
mogelijk te maken, een aanpassing van de typegoedkeuring vereist, is toegang van binnen uit toegelaten
mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
a) het compartiment kan ten hoogste twee flessen bevatten, waarvan de capaciteit van elk niet groter dan
16 kg is;
Maar dan staat verderop bij 5.5:
Voor flessencompartimenten die voldoen aan de eisen van 5.2 mag de ventilatie plaatsvinden via één
ventilatiekanaal, mits aan de volgende aanvullende eisen wordt voldaan:
a) er mag slechts één fles zijn geïnstalleerd met een maximumcapaciteit van 7 kg;
b) het ventilatiekanaal behoort een minimale interne middellijn te hebben van 20 mm;
c) de maximumlengte van het ventilatiekanaal behoort kleiner te zijn dan 5 maal de interne middellijn. Om
verstoringen door zich onder de vloer bevindende uitlaten te vermijden mag de lengte tot maximaal
10 maal de interne middellijn worden vergroot;
d) het ventilatiekanaal behoort laag in de vloer te zijn aangebracht en bestand zijn tegen propaan;
e) het ventilatiekanaal behoort op afschot te liggen over de gehele lengte tot buiten het voertuig.
Betekent dit nu dat, als je een gasbun maakt die alleen van binnenuit bereikbaar is (dus niet via een luik dat zich aan de buitenkant van de camper bevindt), je alleen maar 2 flessen van 16 kg mag plaatsen als je meer dan één ventilatiekanaal hebt en dat het anders maximaal één fles van 7 kg mag zijn? Maar hoe moet je dit in de praktijk dan doen? Want wij waren van plan om iets te maken waar we 2 Benegas Light flessen van 5 kg in zouden kunnen plaatsen, met een deurtje die van binnenuit bereikbaar is, maar dan wel maar met één gat in de bodem naar buiten.
En ik snap ook niet helemaal wat bedoeld wordt met 'het ventilatiekanaal behoort op afschot te liggen over de gehele lengte tot buiten het voertuig.'.

Overigens willen we de gasflessen alleen maar gebruiken voor een kookplaat en ik zie hierboven Rob A2 zeggen dat in ieder geval in Duitsland dan de keuring al veel minder streng is. Is dat inderdaad zo?
Laatst gewijzigd door TeamLotz op vr 16 jul 2021, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Eisen gasinstallatie



Bericht door TestCase »

Op afschot betekend hier dat de ventilatiepijp niet weer omhoog mag buigen.
Een gat van 20mm is wel erg klein, bij mij is dat gat denk ik 100mm.
Je gaskastdeurtje moet dan gas/luchtdicht zijn wanneer van binnen bereikbaar.
Dat van die fles van 7 kilo weet ik niet.



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Eisen gasinstallatie



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dit betekent dat als je een kleine gasfles gebruikt (b.v. een Campingaz) dat je ook een 20mm ontluchting met slang mag gebruiken.
Wil je grotere flessen moet je grote (directe) bodem- of zijkant ontluchting gebruiken.

dus:
<7kg mag een 20mm gat/pijp/slang
>7 en <2x16 kg/stuk een gat van minimaal xxx mmm (dat grote gat, idd 100 dacht ik)

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Eisen gasinstallatie



Bericht door MarceldeHoog »

Toevalllig heb ik gisteren een gas kast geplaatst, en heb een 53mm rooster geplaatst. Bij mij komt er slechts 1 gasfles in te staan, dus dat zou wel goed zitten. De reserve fles hoeft van mij niet in de kast: die staat sowieso standaard dicht :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Eisen gasinstallatie



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

:roll:
Plaats reactie