Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ArjenOnTour
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 10:51

Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door ArjenOnTour »

Hallo!

Ik ben op dit moment een Mercedes Sprinter L2H2 uit 2007 aan het ombouwen. Ik heb bij de RDW een formulier ingevuld om een afpsraak voor de keuring te maken. Een paar dagen later werd ik door hen gebeld met een paar vragen.

Een daarvan ging over de zittingen. Ik gaf aan dat ik de 2-persoons bank heb vervangen door een eenpersoons stoel. Meneer vertelde mij dat ik van de voertuig-fabrikant of -importeur een verklaring moet hebben dat de betreffende stoel geplaatst mag worden.

Ook moet ik hiervoor een ander type keuring ondergaan die me ook nog eens grofweg 500euro gaat kosten en bij mij thuis gedaan wordt.
Ik heb over de tijd redelijk wat uitzoekwerk gedaan maar ben nog nergens online tegengekomen dat iemand zulke uitgebreide eisen heeft gehad voor het ruilen van een bank voor een stoel (Zonder draaiplateau overigens)

Dus op een rijtje:
- Mercedes Sprinter L2H2 2007
- Bank in cabine is vervangen door een stoel
- De stoel is een standaard/orginele sprinter/crafter stoel en is bevestigd met de bouten aan de orginele gaten in de vloer.
- De stoelen zijn beide NIET voorzien van een draaiplateau

Hebben meer van jullie hier mee te maken gehad, of zou het kunnen zijn dat er wat anders aan de hand is?
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door DiffRental »

Misschien is de keurmeester in war en denkt ie dat het gaat om een bankje voor passagiers.

Maar misschien zijn de regels wel aangescherpt, vroeger hiermee nooit problemen gehad.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door Rob A2 »

Ik heb de keuring gedaan met de tweezitsbank. Na goedkeuring de bank omgewisseld voor een enkele originele stoel. De RDW wil tegenwoordig bij veranderingen van zitplaatsen dit alleen goedkeuren als de verandering door een, - door hen -, gecertificeerd bedrijf is gedaan.
Ik schat in dat meer camperbouwers mijn werkwijze gehanteerd hebben. Dat geldt trouwens ook voor het draaibaar maken van de voorstoelen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben de keuring ook met de 2 zitsbank gedaan. Op kenteken staan nu 3 zitplaatsen. Na de keuring bank eruit en een stoel erin.
Voor de APK en wetgeving maakt dit niet uit, je mag nl. het aantal goedgekeurde zitplaatsen verminderen. Zouden wij nu 4 zitplaatsen willen maken of 1 op een andere plek dan moeten we de camper laten keuren. De locatie van de 3 gordel zitplaatsen werden genoteerd.

Denk ook dat ze je stoel opmerking verwarren met keuring van gordelblok achterin.

Ik zou de camper voor de keuring aanbieden met 3 zitplaatsen, bankje terugzetten, en na de keuring de stoel plaatsen.
Je weet nooit of je ooit eens 3 personen voorin wilt vervoeren.
Sjaak.
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

Ben benieuwd moet op 3 juni voor de keuring. Heb ook vragen lijst ingevuld en geen reactie gehad.
Had dubbele cabine en 7 zitplaatsen. Nu maar twee.
Denk dat ik voor de keuring maar even ga bellen met RDW.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

En langs de Mercedes dealer met losse stoel met bak en het verzoek deze te plaatsen .
Neem aan dat een Mercedes dealer bevoegd is deze handeling te verrichten
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door tonic »

Dit laatste zal je niet helpen.

Wat er aan de hand kan zijn? waarschijnlijk is er op je bus een typegoedkeuring afgegeven met 3 zitplaatsen (dus met een bankje voorin).
Je zal nu een typegoedkeuring moeten overleggen voor je bus met 2 zitplaatsen. daarvoor moet je even contact opnemen met de importeur. Deze kunnen misschien een ander typegoedkeuring leveren.
Wat veel mensen vergeten bij dat bankje/stoeltje wisselen is dat er een enkele of dubbele airbag in je dashboard kan zitten. Het is wel fijn dat er ook 2 airbags in zitten als er een dubbel bankje geplaats is. En het zou wel fijn en veilig zijn als er een enkele zit bij een 1 persoonsstoel.

Dus hier mijn tip:
Neem even contact op met de RDW en leg je probleem voor.
Als er een ander typegoedkeuring moet komen (voor een 2 zitter) neem dan contact op met de importeur (kan via de dealer).
Misschien moet er wat gewijzigd worden aan je airbags en dat moet dan de dealer weer doen.

Ik heb dezelfde weg moeten bewandelen toen ik van een enkele stoel naar een bankje ging.
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

Tonic dank je wel ga ik doen
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

Mijn mercedes sprinter bus is van 2009 ben even gaan kijken maar zie geen verschijnselen in het dashboard waar een airback kan zitten
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door AadenAnke »

Grote kans dat er geen airbag voor de passagiers kant inzit. Is vaak meerprijs en dan een bedrijfswagen waar voor het bedrijf nooit een 2e of 3e man/vrouw inzit centen kwestie hè

Gr. Aad
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

Denk het ook Aad. Morgen toch de Mercedes dealer bellen en om bevestiging vragen op basis van kenteken. Ook RDW wordt gebeld heb geen zin om 3 juni wanneer de keuring is voor verrassing te komen staan.

MVG
Wim
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door DiffRental »

Zelfs in het land België waarin alles moeilijk moet en attesten vereist is het heel simpel om van 3 zitplaatsen naar 2 te gaan.

4 weken geleden bij het inschrijven van mijn Vito met 2 stoelen werd de vermelding 3 zitplaatsen gewoon administratief aangepast. Een keuring bij verkoop (of inschrijving in mijn geval) kun je vergelijken met een RDW keuring in Nederland.
Mijn Vito van 2014 heeft ook geen 3 airbags of gehad, dat zal toch echt iets zijn van de laatste nieuwe bestel bussen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

Beste Arjan,

In aansluiting op jouw bericht vandaag contact gehad met mijn mercedes dealer en de RDW.

Bij de mercedes dealer heb ik navraag gedaan op basis van mijn kenteken of er een airbag aan de berijders zijde gemonteerd is.

In eerste instantie werd mij medegedeeld dat in elke Mercedes Sprinter twee airbags aanwezig zijn. Mercedes heeft veiligheid hoog in het vaandel staan werd mij medegedeeld.

Na enig doorvragen kom ik er achter dat elke mercedes auto op basis van het chasis nummer over een wagen kaart beschikt. Deze is door de fabrikant opgesteld en bij de importeur en dealer bekend. Ook de RDW KAN DEZE KAART OPVRAGEN.

Resultaat mijn Sprinter heeft geen airback dus het probleem van een airback is bij mij niet aanwezig.

Met deze informatie de RDW gebeld en gekozen voor het telefoonmenu vragen over keuring afspraak.

De meneer wiens naam ik om privacy redenen niet zal noemen (naam bij mij bekend) deelde mij het volgende mede:

1. Mijn bus heeft nu 7 zitplaatsen ivm de dubbele cabine. MIINDER zitplaatsen is bij een omkeuring van bestelbus naar camper geen enkel probleem.
2. De keurmeester zal wel de deugdelijkheid van de aanwezige zitplaatsen controleren. In mijn geval geen probleem omdat ik mijn bank heb omgewisseld voor een officiele mercedes stoel met dito onderbak.
3. Vervolgens wordt het aantal zitplaatsen aangepast op het nieuwe kentekenbewijs dus in mijn geval van 7 naar 2.
4. Mijn bus is van voor 2012 en wanneer ik zitplaatsen achter in monteer zonder gordel dan worden deze ook meegenomen.

De medewerker benadrukte uitdrukkelijk dat uitbreiding van het aantal zitplaatsen op kenteken, wordt gezien als wijziging aan een voertuig en deze mogen alleen door een daartoe bevoegde en door RDW erkende organisatie worden uitgevoerd.

Ik adviseer je dezelfde route te doorlopen. De importeur/dealer en de RDW zijn de aangewezen instanties.

Daar alle telefoongesprekken bij de RDW worden opgenomen heb ik een screendump van mijn telefoongesprek met datum en tijd plus de naam van de medewerker genoteerd voor het geval er op 3 juni onduidelijkheid mocht ontstaan.

MVG
Wim
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door Peter LMC »

Die wagenkaart kun je ook zelf halen van het internet.
Plaats reactie