Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

Hoi Peter,

Wist ik niet....heb gegoogled en kom dan uit bij de mercedes benz site
Heb jij een link. Bij voorbaat dank.

MVG
wim
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door AadenAnke »

Ja bedrijfswagens besparen ze dus ook bij de sterrencultus op veiligheid :lol3: kan je jezelf dus wel afvragen of je niet alsnog een airbag voor de passagier zou willen

Gr. Aad
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

Goede vraag Aad,

Leerpunt voor de volgende aankoop van een bus. Helaas had ik dit punt niet op de checklist staan.

Foutje bedankt alleen .......helaas niet te herstellen.

Onderzoek wijst uit dat dit niet mogelijk is. Mercedes staat niet toe dat er geprogrammeerd kan worden in de software door de techneut.

Wel is het mogelijk de twee persoons airbag op de bijrijdersbank om te zetten wanneer je de bank om wisselt voor een stoel. Alleen de meest rechtse aan de deur kant komt in werking bij een crash. Weghalen of uitzetten mag maar toevoegen helaas. Het is niet anders.


MVG
Wim

Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1041
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door amigob2 »

toch raar want ik heb net even gekeken bij mijn bus ( met bank)
Maar de bus kan niet detecteren dat er iemand in middenpositie zit er gaan maar twee draden de rug leuning in en naar de rugleuning ( uitklap tafeltje ) gaan geen draden. Dat betekent dat er dus alleen draden voor de gordel spanner zijn. en dus geen manier om te detecteren dat de passagiers Airbag of moet gaan of niet.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door Peter LMC »

Linkie.
https://www.lastvin.com/
Niet verder vertellen. :shh:
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

Beste Amigo,

Ben er ook mee bezig. Op deze link wordt de suggestie gewekt dat het kan.

https://www.mercedesforum.nl/forum/view ... hp?t=89965

Alleen er is veel onduidelijkheid op dit forum. Zal later eens via de importeur proberen info te krijgen. Mijn prio ligt u ergens anders.

MVG
Wim
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

Beste Peter.

Bedankt voor de link.

MVG
Wim
ArjenOnTour
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 10:51

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door ArjenOnTour »

Dank voor alle reacties. Ik heb zojuist de RDW gebeld om de vraag voor te leggen waarbij de persoon aan de telefoon mij nogmaals bevestigde dat het wel om een wijziging voertuig ging in mijn geval.
iltrunco schreef:
di 25 mei 2021, 18:16
Beste Arjan,

In aansluiting op jouw bericht vandaag contact gehad met mijn mercedes dealer en de RDW.

Bij de mercedes dealer heb ik navraag gedaan op basis van mijn kenteken of er een airbag aan de berijders zijde gemonteerd is.

In eerste instantie werd mij medegedeeld dat in elke Mercedes Sprinter twee airbags aanwezig zijn. Mercedes heeft veiligheid hoog in het vaandel staan werd mij medegedeeld.

Na enig doorvragen kom ik er achter dat elke mercedes auto op basis van het chasis nummer over een wagen kaart beschikt. Deze is door de fabrikant opgesteld en bij de importeur en dealer bekend. Ook de RDW KAN DEZE KAART OPVRAGEN.

Resultaat mijn Sprinter heeft geen airback dus het probleem van een airback is bij mij niet aanwezig.

Met deze informatie de RDW gebeld en gekozen voor het telefoonmenu vragen over keuring afspraak.

De meneer wiens naam ik om privacy redenen niet zal noemen (naam bij mij bekend) deelde mij het volgende mede:

1. Mijn bus heeft nu 7 zitplaatsen ivm de dubbele cabine. MIINDER zitplaatsen is bij een omkeuring van bestelbus naar camper geen enkel probleem.
2. De keurmeester zal wel de deugdelijkheid van de aanwezige zitplaatsen controleren. In mijn geval geen probleem omdat ik mijn bank heb omgewisseld voor een officiele mercedes stoel met dito onderbak.
3. Vervolgens wordt het aantal zitplaatsen aangepast op het nieuwe kentekenbewijs dus in mijn geval van 7 naar 2.
4. Mijn bus is van voor 2012 en wanneer ik zitplaatsen achter in monteer zonder gordel dan worden deze ook meegenomen.

De medewerker benadrukte uitdrukkelijk dat uitbreiding van het aantal zitplaatsen op kenteken, wordt gezien als wijziging aan een voertuig en deze mogen alleen door een daartoe bevoegde en door RDW erkende organisatie worden uitgevoerd.

Ik adviseer je dezelfde route te doorlopen. De importeur/dealer en de RDW zijn de aangewezen instanties.

Daar alle telefoongesprekken bij de RDW worden opgenomen heb ik een screendump van mijn telefoongesprek met datum en tijd plus de naam van de medewerker genoteerd voor het geval er op 3 juni onduidelijkheid mocht ontstaan.

MVG
Wim
Ik vind het maar verwarrend, ik hoop dat het werkt! Dit is inderdaad wel de gang van zaken zoals ik hem zou verwachten, dat een orginele stoel+onderbak even wordt gecontroleerd op degelijke bevestinging en voila. Laat me weten hoe het afloop 3 juni!
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

Vervelend voor je. Ik houd je op de hoogte.
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

Beste Arjan,

Had je beloofd melding te maken van mijn sprinter keuring bij de RDW en het omwisselen van bank naar een bijrijdersstoel.

Geen enkel opmerking. Controleerde wel of er draaiplateaus tussen zaten want dan was het moeilijk geweest. Alleen plateaus met goedgekeurde certificaten en crash tests worden geaccepteerd masr dat wist ik al.

Mocht je geïnteresseerd zijn in de naam van de RDW keurmeester die mij vooraf telefonisch geïnformeerd heeft over de ombouw van twee zo te bank naar bijrijdersstoel stuur me dan een persoonlijk bericht.

Veel succes met jouw keuring medio juni.

MVG
Wim
ArjenOnTour
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 mei 2021, 10:51

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door ArjenOnTour »

Super dat je het zo snel laat weten! En een mooie uitkomst, gefeliciteerd met je camper :)

Ik zal je persoonlijk berichten!

Ook heb ik intussen Mercedes gecontacteerd over de stoelen, daar helaas nog geen reactie op gehad.
Heb ook naar m'n wagenkaart gekeken en zie daar geen referenties naar airbags aan de bijrijders kant, waar ik uit opmaak dat deze er niet zijn (?)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door Aloys »

iltrunco schreef:
di 25 mei 2021, 18:16
4. Mijn bus is van voor 2012 en wanneer ik zitplaatsen achter in monteer zonder gordel dan worden deze ook meegenomen.
Let op: dit geldt volgens mij alleen voor zitplaatsen die niet in de rijrichting staan!
Zitplaatsen in de rijrichting zonder gordel worden niet vermeld op kenteken. Daar mag niemand zitten tijdens het rijden.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1041
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door amigob2 »

Mooi om te horen dat het allemaal goed gegaan is.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Camper keuring en omgewisselde bank naar stoel



Bericht door iltrunco »

Aloys,

Dank voor de aanvulling dat had ik inderdaad moeten vermelden.

MVG
Wim
Plaats reactie