Stadsbus te koop

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stadsbus te koop



Bericht door AadenAnke »

Technisch doet CXX het best redelijk onderhouden in eigen beheer dus strak gepland. De laatste 2 jaar dat ze rond hobbelen wel wat minder. Wat betreft de afstand en het tanken meestal zit een bus niet de hele dag op de zelfde lijn b.v. Van A naar B van B naar D via E en dan terug naar A via C tussen door ergens 2 keer een netto pauze van minimaal 17 of 18 minuten ligt aan welke vervoerder het is tanken kan dan weer op de vestiging tussen 2 diensten in soms wel 2 of 3 keer per dag is ook met een diesel geen uitzondering dat er tijdens de dienst getankt of gewisseld moet worden van bus. Er zijn vestigingen met omlopen van meer dan 450 km met 23tot 28liter op de 100 km kan je dan wel eens stilvallen tijdens de laatste rit :bang: (wat er dan gevloekt en getierd wordt wil je echt niet horen :lol: ) vergeet niet dat een OV bus wel 2 tot soms 6 chauffeurs per dag heeft. Dus stoelen zijn altijd versleten bij die bussen altijd een Savas zit en rug kussens kan je zo vervangen maar alle verstelmogelijkheid heeft het intussen wel gehad. Bij CXX de hele stoel rond de 450.000 km geheel vervangen door een gereviseerd exemplaar alle deur scharnieren en lucht cilinders voor de bediening hebben het ook wel gehad. Bij de meeste concessies is er voor geschreven een maximale leeftijd van 12 jaar en een gemiddelde leeftijd van maximaal 6a8 jaar dus die bus is echt op. Ik zal van de week voor de leut is een maatje van me bij de TD vragen of hij ff de historie voor me kan en wil opzoeken :shh:

Gr. Aad

p.s. de lengte van de meeste stad en streekbussen is 11.40 en 11.70 meter
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stadsbus te koop



Bericht door de Jonckheer »

Een stadsbus moet je sowieso niet willen en dit al helemaal niet. Laten ze hem maar slopen, beter voor iedereen, zeker voor de stakker die er intrapt.
Met zo'n lage vloer bus heb je weinig veerweg en dus weinig comfort, bovendien zit je met zo'n bus snel aan de grond. Geen bagageruimtes dus alle voorzieningen moeten binnen, daarnaast enorme wielbakken. En dus heb je effectief misschien 8 meter over, áls je het haalt. Weinig versnellingen en dito vermogen, absoluut ongeschikt voor in de bergen. Nee, als je een bus wilt koop dan een touringcar of semi touringcar, dan ben je 100% beter af. Beter onderhouden, de meeste tijd slechts één chauffeur en dat is belangrijker dan je denkt.
€800 voor een band is niet waar, je kunt nieuwe banden voor honderden minder kopen, heb ik ook gedaan en bovendien gaan ze veel langer mee dan andere banden, zomaar een paar ton. Daardoor zijn 22,5 inch bus banden per kilometer niet duur.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stadsbus te koop



Bericht door AadenAnke »

Dus omdat ze die banden zo goedkoop zijn doen ze gebruikte banden opkopen via röntgenfoto's het karkas controleren op breuken dan het loopvlak en de wangen vernieuwen en ze dan weer verkopen aan de markt? Dat onder de noemer vernieuwde banden die zo rond de 450/500euro kosten. CXX heeft zijn eigen banden vernieuwing bedrijf een 2 jaar geleden verkocht (roline) bij dit soort banden kwam 2tot 3 maal zo vaak een klapper voor of het los laten van het vernieuwde loopvlak In OV land (streek) voorbanden gaan dan +/_ 100.000km mee achter iets meer. In de tourwereld is dacht ik 200.000km niet ongebruikelijk. Lijkt me ook logisch gezien het parcours verschil.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stadsbus te koop



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb €350 per stuk betaald voor 295/80/22,5 Chinese bus banden, op beide assen dezelfde dus alle 6 lijnprofiel. Prima banden, je voelt en hoort ze niet. Er zijn transportbedrijven die niets anders meer monteren dan Chinees en waarom niet, in China rijden ze er ook mee dus troep zal het niet zijn. Na 25000 km niets van slijtage te zien. Mijn vader zei altijd: "je kunt prima dansen al dans je niet met de bruid" en zo is het precies. Laat anderen maar de hoofdprijs betalen voor covers, ik doe niet mee.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Stadsbus te koop



Bericht door iSonic »

DucatoDolf schreef:
zo 23 mei 2021, 13:41
Is ombouwen naar LPG niet handiger? Kan LPG niet gewoon in dezelfde tanks? Heb hier net te weinig kaas van gegeten, maar mij lijkt die aanpassing een stuk eenvoudiger en handiger ook ivm literprijs LPG. Belangrijkste, mag dat ding op camperkenteken? Korter dan 12 meter? En hoe zit dat met vrachtwagen kenteken? Je kunt hier toch ook een laadruimte in maken? Zomaar wat gedachten. Ik snap dat dit ding onverkoopbaar is aan bedrijven, om redenen hier genoemd. Maar dat hoeft toch niets te zeggen over de technische staat?
Lpg zou misschien ook kunnen. Meestal zijn cng bussen in de basis diesels die zijn aangepast. Maar dan moet je wel gaan slopen en andere onderdelen zien te vinden zal nog best een werk zijn. Wat er voor lpg ombouw nodig is weet ik niet.

Maar wat dat betreft heeft Jonckheere gelijk. De basis moet wel een goede start zijn en volgens mij is een stadsbus ver van ideaal.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Stadsbus te koop



Bericht door gjvonk »

CNG naar LPG?

Ik ben geen deskundige, maar als leek zie ik de volgende issues die opgelost moeten worden:

LPG heeft een hogere calorische waarde als Aardgas.

De afkorting betekent overigens Liquefied Petroleum Gas en wordt onder druk als vloeistof getransporteerd, opgeslagen en getankt.

CNG staat voor Compressed Natural Gas en wordt opgeslagen en getankt als gecomprimeerd gas.

Er bestaat ook LNG; dan is het Liquefied Natural Gas. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lng

Sommige vrachtwagen fabrikanten bieden een LNG aandrijving aan. Er zijn echter ook beduidend minder LNG pompen dan CNG.



Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Stadsbus te koop



Bericht door Meine »

Twee punten:

- Een gasbus biedt geen voordelen boven een dieselbus.

- Een streekbus is veel minder geschikt als camper dan een touringcar.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stadsbus te koop



Bericht door AadenAnke »

Daar ben ik het helemaal mee eensmet die toevoeging zoek er een zonder loopgoot

Gr. Aad
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 24 mei 2021, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Stadsbus te koop



Bericht door Wim Corduwener »

De meeste touringcars die ik gereden heb hebben een loopgoot (verlaagd gangpad); de semi-touringcars vaak minder vaak. Nadeel van een semi-touringcar is dan weer dat er minder bagageruimte in zit en geen toilet.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stadsbus te koop



Bericht door AadenAnke »

Als je gaat ombouwen wil je niet een zeik en kots hok dat er al 12 of meer jaren in zit hebben

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stadsbus te koop



Bericht door de Jonckheer »

Het eerste wat ik eruit sloopte was het toilet. Een modern vacuüm bus toilet is een totaal ander verhaal dan die oude toiletten die de rotzooi rondpompen als je op het knopje drukt. Zijn ook snel vol dus waardeloos. Het enige goede is een (vermaler) toilet met een behoorlijke tank zodat je niet elke dag hoeft af te tappen. Dus bij een stadsbus moet die zwartwater tank ook in je leefruimte komen, te samen met de grijs- en schoonwater tank. Gewoon niet aan beginnen is mijn advies.
Dat de meeste touringcars een loopgoot hebben klopt maar niet allemaal. Zo heb ik er bv een met een vlakke vloer en ook zonder (voor een camper nutteloze) middendeur. Ze zijn er dus wel al zal het zoeken worden.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stadsbus te koop



Bericht door AadenAnke »

Nico heeft de bijna ideale bus eerlijk is eerlijk :shh:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Stadsbus te koop



Bericht door de Jonckheer »

Hijs leuk! :lol3: :cheers:
Perfect? Bijna, met 10 cm meer stahoogte was ie dat wel zo'n beetje geweest, althans wat mij betreft. :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stadsbus te koop



Bericht door kampo »

nou niet gaan overdrijven...
Er zijn veel voorbeelden van campers op basis van stadsbussen en skooly's.
Die hebben ook voordelen zoals de lage instap en binnen hoogte.
De wielkasten kan je perfect wegwerken.
Niet iedere camper doet veel kilometers per dag. Slow travel.
De lijst van nadelen bestaat ook voor een touringcar.
Een goed compromis tussen stadsbus en touringcar is de intercity.

Je kan maar beter een vrachtwagen als camper hebben :-B :-B :-B
Groeten Kampo
Plaats reactie