Basic ombouw MB Sprinter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Vervolgens heb ik een houten bedombouw gemaakt waar het stalen bedframe in past.

Op de plekken waar het gordelband langs het bedrand loopt heb ik twee hoekijzers met een as geplaatst. Hier zitten rolschoen lagers op.

De buis met een eindlager en het draaimechanisme heb ik bij een leverancier van rolluiken gekocht.

Let wel op de juiste hef verhouding in relatie tot het aantal kilo's wat het bed weegt.

Ik heb gekozen voor een draaimechanisme met een spindel. Maar er zijn ook elektrische buismotoren te koop voor rolluiken. Die werken op 220 volt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Doordat een sprinter bovenin aan de achterkant sterk naar binnenkomt moet het twee meter lange bed verder naar voren geplaatst worden.

30 centimeter is veel. Daarom komt er een uitschuifbaar hefbed. Omdat we in september weggaan heb ik dat na volgend jaar verschoven.
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

De laatste loodjes wegen het zwaarst Afbeelding.

De laatste dagen bezig geweest om alles wat we normaliter meenemen op onze overwinter reis op een nette en ordentelijke manier in de Mercedes een plekje te geven.

TERUG NAAR DE BASIS HET IS GELUKT. In onze oude camper een Hymer Tramp uit 2017, half integraal op basis van een heavy Alko chassis van 4500 kg was dat nooit een probleem.

Met het inleveren 1,5 meter lengte en 2,35 meter breedte was dit een hele puzzel. Ook de grote van de opblaasbare bustent is een dingetje....
We hebben zelfs overwogen om onze twee Shinga Scamper elektrische vouwfietsen buiten op de trekhaak te monteren op een fietsendrager. Nadeel is dat je dan moeilijk bij je stoelen en de oprijblokken kunt komen.

Morgen vertrekken we..... We gaan kris kras door Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Zuid Frankrijk om uiteindelijk uit te komen in Zuid Spanje in de buurt van Malaga.

Daar hebben we een plek gereserveerd voor de wintermaanden. Ergens eind februari begin maart gaan we dan weer rijden richting NL.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door iltrunco op di 07 sep 2021, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door Johan de Jongh »

Goeie reis en geniet van het lekkere weer daar !!
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Dank je Jan gaan we zeker doen
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Toeval of niet......tijdens het begin van onze reis reden we langs Zwolle.

Ik was wel benieuwd hoeveel de camper weegt inclusief een volle belading voor een reis van een half jaar.
Het was niet druk bij de RDW en het was mogelijk om de camper direkt de weegbrug op te rijden.

3080 kg inclusief Partner Afbeelding Marian en onze golden retrieverAfbeelding Beer.

Ik ben dik tevreden

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Om privacy reden heb ik de link naar polarsteps van mijn blog over mijn reis helaas moeten verwijderen.

Tot volgend jaar, want er zal best het nodige aangepast gaan worden.

Met vriendelijke groet,

Wim Stam





Laatst gewijzigd door iltrunco op zo 12 sep 2021, 22:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door DucatoDolf »

:thumbup: Goede reis!
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

We zijn weer terug van onze overwintering. Van september tot en met half maart in Duitsland, Oostenrijk, Italië, Frankrijk en Spanje genoten van onze Mercedes Sprinter.

Onderstaand de aanpassingen aan de hand van onze ervaringen het afgelopen half jaar en 12408 kilometer verder.

1. De Mercedes camper is bedoeld voor reizen.
2. Voor langdurig verblijf op 1 plek is ook een Kabe wintervaste caravan aangekocht. Dit is onze homebase in het land of regio waar we langer dan een maand willen verblijven. Met de Merceds camper kunnen we dan mooi de regio verkennen.
3. De motorscooter en 2 ebikes zijn voor lokaal vervoer.
4. De inbouw van de dieselkachel heeft de hoogste prioriteit. Ook in Spanje kan het aardig koud zijn. En een elektrisch kacheltje wanneer je aan de paal staat is geen oplossing voor de lange termijn.
2. Er wordt een mogelijkheid gemaakt om de motorscooter en de fietsen achterop de camper mee te nemen zodat er binnen meer leefruimte ontstaat voor de kortere reizen.
3. Het hefbed wordt omgebouwd naar twee opklapbare bedden naar de zijkanten en beken wordt of we twee langs banken kunnen maken.
4. De instap hoogte van de bedden gaan lager zodat je geen krukjes of opstapje nodig hebt.
5. Het keukenblok achter de bestuurderszijde verdwijnt en er komen twee kubussen voor terug. Aan de kant van de schuifdeur komt de gootsteen plus watertank en douchel lade Waarin ook de pot a potti staat.
6. Achter de bestuurdersstoel komt het kookgedeelte plus een bankje voor onze hond met daaronder een schuif la voor de compressor koelbox.

Om niet constant met de bouw bezig te zijn worden de werkzaamheden verdeeld over twee jaar. We willen namelijk in juni naar Schotland. Dit jaar de planar diesel en het motor en fietsen rek, volgend jaar de interieur zijde. Tot zover onze evaluatie pfffffffffAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Ik wilde de dieselkachel onder de bijrijder stoel plaatsen. In de bak is voldoende ruimte maar onder de bak is een opslagruimte voor de compressor voor de reparatie bandenset gemaakt.

SUGGESTIES

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik iets gepost heb daarom even een update.
Zeven maanden onderweg geweest geeft weer veel nieuwe inzichten.

Wat is er aangepast:
1. De BMW motor was te groot om hem veilig in de bus te krijgen. Er is nu een Piaggio Beverly motorscooter voor tripjes in de directe omgeving. De motorscooter weegt 150 kg en is goed en veilig in de bus te krijgen. Samen met de 2 vouwfietsen van shinga. Dit is nodig wanneer we de bus ook als trekauto voor de caravan gebruiken en gaan overwinteren.
2. Ook is er een motorrek aangeschaft wanneer we de bus voor korte trips gebruiken en de motor mee gaat.
3. Boven het motorrek is ook een fietsenrek geplaats voor onze vouwfietsen.
4. Er is een planar dieselkachel geplaatst van 2 kw.
5. De 100 amp Lpf accu is vervangen voor een accu van 280 ampere.
6. Er is een omvormer geplaatst van 2 kw met een ingebouwde lader van 20 amp voor het geval we aan de paal staan.
7. de spirituskookunit is vervangen voor twee inductie kookplaat jes. De eerste ervaringen zijn positief. Voor buiten koken is een kleine cadac beschikbaar
8. Omdat de bus geen airco heeft en het ook in de winter warm kan zijn in het zuiden is besloten een plein 12 volt airco te plaatsen.

Ga bij gelegenheid mijn ervaring delen m.b.t elektrisch koken en het gebruik van een 12 volt airco. In de reeds bestaande onderwerpen

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door DucatoDolf »

Tof om weer iets te horen. Leuk, het inductiekoken krijgt steeds meer aanhangers 8-) .
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door ducati 900 »

Je hebt wat het gewicht betreft nog wel wat speling dus wat zwaardere accu s kan en dan kan inductie ook.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door fostar82 »

Kijk lekker bezig geweest. Inductie koken gaat je vast bevallen!

Wat voor fietsenrek is dat? Schroef je die verticale regels door de deur heen?
Plaats reactie