Basic ombouw MB Sprinter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door PaulBng »

Ik ben nu bijna 4 weken op stap en gebruik de Nespresso dagelijks. Of ik nou aan de paal sta of niet. Ik ben er erg blij mee.

(Victron omvormer 800/1600, 180Ah semi en 370Wp)


Paul
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Hoi Paul,

Dank voor je reactie. Ik zou niets liever willen dan elke ochtend te beginnen met een expresso uit onze nespresso. Het is een luxe ik weet het....

Ik heb een lithium accu en volgens de kenners zit daar een BMS in en die beperkt de afgifte bij 100 ampere en dat is 1200 watt.

De nespresso zit op 1250 watt met zelfs een hoger piekbelasting bij het begin, de BMS schakelt dan de afgifte uit.

Jij hebt een AGM accu. Ik ben geen kenner, maar dat is een lood accu volgens mijn beperkte kennis. En wanneer ik de draadjes op dit platform lees en aan de hand van jouw ervaring kan het daar dus wel.

De Nespresso gaat zeker mee maar kan in deze opzet van de installatie dus alleen gebruikt worden wanneer we aan de paal staan.

Vriendelijke groet,
Wim
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Hoi Paul,

Zie dat je een accu hebt met 180 ampere. Semi zegt mij als leek weinig. En waarschijnlijk twee zonnepanelen gezien de wattage. Voor mij is het belangrijk te weten dat de victron 800 met een piekbelasting van 1600 watt in staat is jouw nespresso machine te bedienen.

Welk merk nespresso machine heb je want daar zit volgens mij ook verschil in.

Met vriendelijke groet,
Wim
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door PaulBng »

Nee Wim, geen AGM accu. Een gewone (semi-tractie) natte loodaccu.

De Nespresso is wel de kleinste versie. Nespresso Essenza. 7 tientjes. Tijdens het zetten van een kopje koffie varieert de stroom uit de accu tussen de 4 en 80A.

Hij stottert soms iets meer dan aan de paal. Verder geen problemen, en de koffie smaakt prima.

Edit: merk is Krups. Bij coolblue gehaald.
Paul
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door JoopBrekken »

Deze Essenza is 1260W en kan dus 126A ( inkl. o.a. de omvormerverliezen ) uit de accu trekken en dat kan de LFP accu van Wim niet aan.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door PaulBng »

Het is de Krups Nespresso Essenza mini.

Ik kan de sticker niet meer lezen, want daar zit nu de Velcro op.

Volgens de specs idd 1200w.

Maar ik heb 'm nooit meer dan 82A zien verbruiken, en steeds maar een paar seconden.


Paul
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Hoi Paul,

Dank voor de info. In ieder geval stof tot nadenken en nieuwe afwegingen te maken. Heb nog een lood accu in de boot staan en kan dus wisselen.

Met vriendelijke groet,
Wim
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Nog zes weken te gaan tot vertrek voor een half jaar richting het zuiden.
De druk neemt toe. Het is een hoby en moet leuk zijn en blijven.

Daarom besloten een weekje er tussen uit te gaan, naar de Zeeuwse kust waar we familie hebben wonen die een verhuurbedrijf voor vakantiewoningen runt. Lekker genoten van strandwandelingen en de vele terrasjes.

Afstand nemen en relativeren geeft nieuwe inzichten. In de praktijk betekent dat ik kies voor simpele oplossingen.

Vorige week de 220 en 12 volt installatie af gemaakt. In plaats een grote 50 liter water installatie met dito afvoer gekozen voor twee maal 10 liter vaatjes en een grijs water tank die normaliter als overloop onder de camper fungeert. Basic wordt nu echt basic.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door Atoz »

Hoe ga je je vuilwatertank uit dat kastje halen, zonder morsen, als ze vol is?
(Verder ben je goed bezig!)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

De wand en plafondafwerking is nu aan de beurt. Mijn partner heeft de lamellen voorzien van 3 lagen white wash vloerlak. Een hele klus waar ik haar dankbaar voor ben.

Bij het bevestigen van de lamellen aan het chassis heb je twee Afbeelding paar Afbeelding handjes nodig. Gelukkig is mijn partner ook handig. Het wegwerken van de witte draadjes van de led verlichting is nog wel een dingetje tegen de zwarte achtergrond van armaflex.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Beste Atos,

Hij is afsluitbaar. Slang er uit en dop erop. Omdat hij wieltjes heeft gaat dat prima. Water tankje zijn twee maal 10 liter. Grijs is 30 liter. Genoeg capaciteit dus.

MVG
WIM

veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door veetee »

Heerlijk, zo lekker basic. Niks mis mee.
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

De ruwe afbouw fase nadert zijn einde.

Tijd om ervaring op te doen in de praktijk.

De navolgende werkzaamheden staan nog voor half september gepland.
1. Achter deuren voorzien van panelen en kasten voor tafels en stoelen.
2. Kast voor compressor koelkast en pot a porto.
3. Keuken kastje voorzien van twee grote laden
4. Bovenkastje boven keuken.

Een van de drie uitgangspunten bij de bouw is een goed bed met uitstekende matrassen en topper.

Het hefbed in zijn huidige vorm komt teveel in de leefruimte. De sprinter heeft teveel ronde vorm bij de achterdeur waardoor het bed in bovenste stand verder naar voren komt dan wenselijk is.

Afmeting boven inclusief ombouw is 150 cm bij 210 cm. Wanneer het bed op de kasten rust is deze 170 cm breed. Een eerste idee was het hefbed in te korten. In onze ogen lever je dan aan kwaliteit in.

De oplossing is een uitschuifbaar hefbed. Dat is de volgende uitdaging. Voor de aankomende reis heb ik het stalen bed vast gemonteerd op de kasten met een extra borging aan het chassis.

Afbeelding
Gebruikersavatar
iltrunco
Berichten: 191
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 15:33

Re: Basic ombouw MB Sprinter



Bericht door iltrunco »

Het weer houd niet over maar leent zich uitstekend om ervaring op te doen. Drie dagen geboekt op het erkemeder strand in Zeewolde.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie