Advies en feedback van experts gevraagd

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door DJSmiley »

Dat 2.2 verhaal… daar lopen ellenlange discussies over. Ene zegt t is wel de puma motor, andere zegt het is niet de probleemmotor.

Er zullen ongetwijfeld ook zat mensen zijn met een 2.2 zonder problemen. Maar met de diversiteit aan meningen..:

De 2.3 en 3.0 staan goed bekend, zonder de verscillende meningen. Dus ik ben op safe gegaan en heb dus gewoon de 2.2 overgeslagen.

Overigens maakt boxer/jumper niets uit, behalve dat de iveco 2.3 alleen in de ducato geleverd is. De 3l is volgens mij in alle bussen leverbaar
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door PaulBng »

Je kunt ook vragen of je bij forum genoten even in de bus mag kijken... Lijkt me sterk dat dat niet lukt.

Ik heb een L4 (dus daar heb je niets aan) met lengte bedden en douche ruimte (ik douche daar regelmatig. Heeft ook met Covid te maken).

L3= dwarsbed
L4= lengte bedden kan.


Paul
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door DiffRental »

Verschillende fabrikanten leveren ook de L3 met lengte bedden.
De douche en of de zithoek is dan erg krap.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door evdoetelaar+larana »

@Corné.
Ik lees dat je in Brabant woont. Wij ook. Onze camperbus is een L3 (6 m) met een dwarsbed van 1,96m. Stuur een PB als je wil komen kijken.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door JoopBrekken »

Ducato...L3: 6mtr, ...L2: 5,41mtr.
Sprinter L3: 7mtr, ...L2: 6mtr.
Master..L3: 6,2mtr, L2: 5,55mtr.
Ik bedoel maar: het is makkelijker om de echte lengte te vermelden.
CorneBrabant
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 apr 2021, 22:11

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door CorneBrabant »

@bus21, dat was een particuliere aankoop dan? Ik begreep dat er bedrijven zijn die specifiek in bedrijfswagens handelen. Kleyn Vans, BasVans en zo zullen er nog meer zijn denk ik. Dus wanneer er goede tips zijn om te gaan kijken, hoor ik die graag.

@JoopBrekken, Dat is een goed advies. Blijkt nl nu dat ik al een paar indelingen heb getekend voor een L3 ipv L2 :D Dus ben ik vanaf nu op zoek naar een Ducato 6 mrt lang

@DjSmiley, wat bedoel je precies met: Overigens maakt boxer/jumper niets uit, behalve dat de iveco 2.3 alleen in de ducato geleverd is. De 3l is volgens mij in alle bussen leverbaar Worden in de Ducato IVECO motoren gebruikt?
Heeft een 2.3 motor voldoende kracht om comfortabel de bergen door te gaan, of dan voor een 3.0 motor gaan?

@PaulBNG, het wordt een dwarsbed dus is voor mij de 6mtr lang genoeg.

@Diffrental, ik ga dan toch liever voor een dwars bed en iets meer ruimte voor de overige componenten.

@evdoetelaar+larana, heb je ook een douche gebouwd? Want dan is dat wel heel erg leuk en interessant. Heb je ook je ombouw gedeeld via dit forum?


Concreet: na al jullie feedback heb ik nu de voorkeur voor een buscamper van 6mtr lang, graag nog jullie visie op een 2.3 of 3l motor.

Hebben alledrie de merken Fiat, Peugeot en Citroen een 2.3l en een 3l versie?

- Wat rijdt zuiniger 2.3 of 3l?
- Wanneer heb je voldoende trekkracht?
- Zijn er zaken die nog meer specifiek zijn mbt de 2.3l en 3l waarop ik misschien mijn keuze zou moeten maken?

O ja, ik laat de 2.2l dan ook even gaan zoals DJSmiley dat ook deed.


Groet Corné
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door henk en lila »

Citaat: Bus: L2H2, mijn idee is dat je dan makkelijk kan parkeren in vakken mocht je een dorp of stad bezoeken en het gewicht is lager en dat is belangrijk gezien mijn rijbewijs. Het tussenschot wil ik uit veiligheidsoverwegingen laten zitten, mede ook omdat ik de drie zitplaatsen voorin (toch) wil behouden.

Niet doen. Je geeft juist in een L2 Ducato zoals wij hebben zoveel leefruimte weg als je de draaibare voorstoelen niet bij de binnenruimte betrekt. Even binnen ontbijten of lunchen? Waar ga je dan zitten met drie personen? Het is niet constant mooi weer hè.
En ja, dan zit je bij een jongere bus vast aan een goedgekeurde en dure gordelbok.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door bus21 »

Corné, onze bus komt gewoon van een garage, gekeurd, garantie, alles. Hij had m al een tijd staan. Sloeg zichzelf voor de kop dat hij niet gedacht had aan de optie om er een camper van te maken...
Wij hebben 'm als particulier gekocht.
CorneBrabant
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 apr 2021, 22:11

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door CorneBrabant »

Hoi Henk, inmiddels bedacht een 6mtr lange bus te willen kopen omdat ik anders te weinig ruimte ga hebben. Heb jij een L2 met een douche en vast bed weten te creëren door te werken met draaibare stoelen?
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door evdoetelaar+larana »

CorneBrabant schreef:
ma 17 mei 2021, 15:58

@evdoetelaar+larana, heb je ook een douche gebouwd? Want dan is dat wel heel erg leuk en interessant. Heb je ook je ombouw gedeeld via dit forum?
Is geen zelfbouw, maar een fabriekscamper (Adria Twin 600), met douche/toilet.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door DiffRental »

En het is wel zo gemakkelijk om vanuit de bestuurdersplaats tussen de stoelen door te lopen naar het camper gedeelte.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door evdoetelaar+larana »

Youtube kan je ook helpen aan een beeld van de mogelijkheden. Google "kastenwagen" op youtube, veel video's met een roomtour van buscampers. In alle lengtematen L2, L3 en L4. Ook de L2 met douche.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door henk en lila »

CorneBrabant schreef:
ma 17 mei 2021, 16:05
Hoi Henk, inmiddels bedacht een 6mtr lange bus te willen kopen omdat ik anders te weinig ruimte ga hebben. Heb jij een L2 met een douche en vast bed weten te creëren door te werken met draaibare stoelen?
Wij hebben geen douche. Wel twee lengtebedden van resp 1,90 m en 1,80 m. Die laatste is dan ook nog opklapbaar, zeg maar net onder de bovenkasten zodat we een soort inloop kledingkast hebben, haha.
We zijn ook maar met zijn tweeën en vaak buiten het seizoen op lange avonden zit je toch binnen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door DJSmiley »

CorneBrabant schreef:
ma 17 mei 2021, 15:58


@DjSmiley, wat bedoel je precies met: Overigens maakt boxer/jumper niets uit, behalve dat de iveco 2.3 alleen in de ducato geleverd is. De 3l is volgens mij in alle bussen leverbaar Worden in de Ducato IVECO motoren gebruikt?
Heeft een 2.3 motor voldoende kracht om comfortabel de bergen door te gaan, of dan voor een 3.0 motor gaan?


Hebben alledrie de merken Fiat, Peugeot en Citroen een 2.3l en een 3l versie?

- Wat rijdt zuiniger 2.3 of 3l?
- Wanneer heb je voldoende trekkracht?
- Zijn er zaken die nog meer specifiek zijn mbt de 2.3l en 3l waarop ik misschien mijn keuze zou moeten maken?

O ja, ik laat de 2.2l dan ook even gaan zoals DJSmiley dat ook deed.

Ik bedoelde: de Boxer, Jumper en Ducato zijn dezelfde bussen kwa carrosserie.
De 2.2 motor (van PSA) is in de Boxer en Jumper geleverd (De Ducato weet ik niet zeker)
De 2.3 motor (van Iveco) is alleen in de Ducato geleverd
De 3.0 motor (Volgens mij ook een Iveco) is in alle modellen geleverd

De 3.0 staat goed bekend, is lekker vlot en heeft een ketting ipv een distributieriem.
De 2.3 staat ook goed bekend, naar mijn mening vlot genoeg om mee te komen in het verkeer, zeker als je geen hele grote bus hebt (een L4H3 met een >3.5T MTM is een ander verhaal)
De 2.2, zoals gezegd, ik kon daar geen eenduidig verhaal over vinden mbt betrouwbaarheid. Niet gezegd dat die slecht is, maar de verhalen waren wisselend, dus gewoon overgeslagen (en het geluk dat ik een 2.3 tegen het lijf liep)

Kwa zuinigheid: volgens mij maakt dat allemaal weinig verschil. Je rechtervoet en de hoogte (H2/H3) en eindgewicht zullen meer uitmaken op een 'normale' snelheid

en wat noem je voldoende trekkracht? Jaren lang reed men met 60pk door de alpen op z'n dooie gemak. Zo'n 2.3 is nog altijd 120-130pk en 300+nm koppel en mag ook 2+ ton trekken. Dan heb je naar mijn mening meer dan voldoende om gewoon met het verkeer mee te gaan, ook op een helling. 160pk is gewoon lekker om *nog* comfortabeler te cruisen, maar naar mijn mening in de meeste gevallen niet perse nodig.

Voor mij is de rit ook onderdeel van de vakantie. Ik hoef geen rondetijden te verbeteren op weg van A naar B.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie