Advies en feedback van experts gevraagd

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
CorneBrabant
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 apr 2021, 22:11

Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door CorneBrabant »

Hallo camperbouwers,

Ik ben Corné en heb samen met mijn vrouw Daan besloten een camper te gaan bouwen. Beiden werkzaam in de zorg, helaas geen technisch beroep, maar super enthousiast en bekend met verbouwen. Het huis heeft al een aantal verbouwingen gekend en daar heb ik wat ervaringen op mogen doen met electra, timmerwerk, stoffering en natuurlijk de schilderskwast.
We zijn echte kampeerders en gaan al jaren naar campings in Nederland, Frankrijk, Spanje, Italië en Istrië (of Kroatië). Daar zagen we de campers met grote regelmaat voorbij komen en dat werd een steeds grotere wens. Nu de kinderen ouder zijn en de jongste 13 jaar is willen we in eerste instantie met z'n drieën en daarna uiteraard met z'n tweeën Europa rond.
De camper krijgt echter maar 2 slaapplaatsen en zolang er een derde mee gaat mag die in een tentje buiten de camper of in de garage van de camper op een matje (dat zag ik ook al voorbij komen op youtube :))

Ons doel met de camper is dus Europa, zowel het koudere noorden als het hete zuiden willen we kunnen bezoeken en dan vervolgens heerlijk rondreizen. 2 tot max 4 dagen op een plaats is zo we nu denken we de max.
We vinden het leuk om niet standaard op de camping terecht te komen, maar ook alternatieven te (be)zoeken, echter wel veilig en dat hoeft dan ook niet per se gratis te zijn. Ik begreep dat camperaars nogal eens bij bijvoorbeeld (wijn)boeren welkom zijn en dat lijkt ons heel leuk.
Dat is dan ook de reden dat we niet afhankelijk willen zijn van de faciliteiten die worden aangeboden van de plaats waar we staan.

De zaken die voor ons dan ook zeer belangrijk zijn, zijn een goed bed (ik ben 1.85m), douche, voldoende energie/accucapaciteit en water.

Ik heb veel youtube-fimpjes bekeken, heb nu het volgende plan in gedachten en daarop wil ik graag feedback.

Bus: L2H2, mijn idee is dat je dan makkelijk kan parkeren in vakken mocht je een dorp of stad bezoeken en het gewicht is lager en dat is belangrijk gezien mijn rijbewijs. Het tussenschot wil ik uit veiligheidsoverwegingen laten zitten, mede ook omdat ik de drie zitplaatsen voorin (toch) wil behouden.
Bed: vast bed, in de breedte slapen zodat ik een garage kan creëren en niet teveel ruimte verlies.
Douche: Vaste douche met warm water, daarin een los toilet (porta potti).
Energiebalans: nog niet echt over nagedacht, ik denk dat dit ook niet de keuze van de bus bepaald?

Belangrijk te vermelden! Ik ben van plan de bus pas te kopen aan het einde van het jaar (november, december) en dan te gaan bouwen gedurende de winter- en lentemaanden omdat ik het nu nog te druk heb. Maar ik ben superenthousiast en wil goed voorbereid aan de koop van de bus en bouw ervan beginnen daarom meld ik me al vroeg op het forum en heb ik al een paar vragen.

Vraag 1, wat is jullie ervaring m.b.t. L2H2? Is dat voldoende met mijn wensen of toch beter naar een L3H2.

Vraag 2 , wat is jullie ervaring mbt 1.85m en slapen in de breedte? Ik begrijp dat er bussen zijn die deze breedte halen met een uitsparing of raam aan beide zijden kan ik de volledige breedte van de bus benutten, klopt dat? Of slapen we toch beter in de lengte?

Vraag 3, welke bussen komen in aanmerking voor het slapen in de breedte? Ik begreep van het forum de Citroën Jumper, Fiat Ducato en Renault Master. Is de een beter dan de ander?
Zijn er betere alternatieven als ik in de lengte slaap?

Vraag 3, hoe kan ik me het beste laten inspireren m.b.t. de indeling van de camper? Youtube heb ik inmiddels gevonden :)

Vraag 4, ben ik iets belangrijks vergeten in de oriëntatiefase?

Dankjulliewel voor het advies en feedback!


Groet Corné
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door macfocus »

Over de bedlengte:
Ik ben 1,86 en heb een gewone camper.
Het bed is 200cm. Ik heb een kort kussen (40x70) gekocht (de bovenste 20 cm lig je meestal toch niet op) en nu slaap ik in dat bed wel zonder dat mijn voeten tegen het eindschot aankomen.

Ergo, voor mij zou dwars slapen als ik geen 200cm bad kan maken, hem niet worden.
Zonder uitbouw kan dat bij mijn weten niet, zelfs niet in een Ducato, maar de echte zelfbouwers weten dat zeker.

En voor dat 3e bed, dat zou ik er op zeker wel in maken. Al is het maar iets simpels voor een enkele nacht. Het maakt je mogelijkheden zoveel groter (overal kunnen staan omdat je geen tentje op moet zetten)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door bus21 »

Wij zijn net begonnen en hebben een enigszins vergelijkbaar wensenlijstje.
Wij hebben een Citroen Jumper L2H2. Ons bed wordt 195x140.
Wij plannen geen douche (ook geen warm water) maar gaan voor het vrijkamperen zo'n zwarte zak voor in de zon proberen.
We maken wel een dinettebankje met gordelbok, want bij ons moeten er 2 tieners mee. Tussen dinette en bed is ongeveer 58 cm, daar komt bij ons de koelkast en een porta potti (uitschuifbaar). Die ruimte lijkt me voor een douche wat krap.

Overigens is de Peugeot Boxer een broertje van Ducato en Jumper, de Renault Master niet. Die schijnt smaller te zijn.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door DJSmiley »

De Ducato (/Jumper/Boxer) is de breedste bus intern die er is. Boven de spanten is de beschikbare breedte 2m.

Ga je op die plek minimale isolatie toepassen dan kun je dus een bed van 195-198 kwijt in de breedte. (Dat heb ik zelf ook)
Bij mijn weten zijn alle andere bussen 180-190 breed

Wil je een langer bed dan moet je of naar een lengtebed, of kijken naar een andere carroserie (bv een bakwagen-achtig iets oid)

Een vast 2-persoons bed EN een douche wordt in een L2 allemaal wel een hele krappe bedoeling. Het zou kunnen maar dan ontkom je haast niet aan 'dubbel' gebruik van dingen (bv een douche in het looppad met een douchegordijn of een douche in een hoek die je 'in ongebruikte stand' onderdeel kan maken van een keuken/tafel oid.

Energiebalans: Dat staat idd onafhankelijk van de bus. Enige indirect hieraan gerelateerd is het aantal zonnepanelen, bij een grote bus kun je meer kwijt. Anno 2021 zou ik wel de elektra zo maken dat je of meteen Lithium plaatst, of makkelijk tzt kan upgraden, maar verder is er weinig spannends aan.

Zelf heb ik geen douche, bewust voor gekozen. Enerzijds omdat dit in de beschikbare ruimte (L2H2) erg krap is, anderzijds omdat dit toch een krap hok wordt, onnodig ruimte inneemt en ook kwa gewicht een aardige impact heeft (Liters water meeslepen). Tenslotte wil ik de bodemvrijheid zoveel mogelijk behouden, gevoelsmatig is dat met een watertank toch wat minder. En tenslotte heb ik voor de L2 gekozen, want de L3 heeft een grotere wielbasis -> Dus meer kans om aan de grond te komen. Zeker op een wat minder vlak bosweggetje.

Bij een L2 zou ik, als je toch die douche wilt, eerder kijken naar een douche die je maakt tussen de achterdeuren oid. Dan houd je de binnenruimte beschikbaar.

Een vast 2-persoons bed in een L2, met behoud van het tussenschot... Ook niet mijn voorkeur. Waar ga je dan zitten als het kloteweer is? Je hebt dan geen ruimte voor een zitgelegenheid.
Ik heb om die reden mijn bus voorzien van een uitschuifbaar bed. 1-persoons voor overdag, reizen in mn eentje, of als iemand wil relaxen, 2persoons voor als je toch een hele dag buiten de deur bent.

Mijn bouwverslag: viewtopic.php?f=7&t=8471150
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 14 mei 2021, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door bus21 »

Qua derde bed plannen wij de mogelijkheid (voor noodgevallen) om een luchtbed te kunnen neerleggen op de plek van de tafel + inloop. En nog een tweede soort van boven de omgekeerde voorstoelen. Daar is zelfs iets voor te koop (Cabbunk), maar ik denk dat wij iets zelf gaan maken om net wat meer lengte te hebben
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door MarceldeHoog »

Wij hebben een L2 gehad, en nu een L3 aan het bouwen. Zodra je een douche ruimte wil, denk ik dat je aan die L3 vast zit, wil je nog war ruimte overhouden. Dat kun je echter gemakkelijk uittekenen op een vel papier natuurlijk.

Onze Ducato L3 in aanbouw heeft een breedtebed van 200x140. Daarbij komt de matras precies op de hoogte van de spant. Dat betekent wel, dat in de bergruimte onder het bed geen fiets past bijvoorbeeld. Gaat je bed omhoog, wordt de lengte minder dan die 2 meter natuurlijk.

We hebben bewust voor een L3 gekozen: Ik wil namelijk perse een douche/toilet ruimte (en warm water), maar wil de bus nog wel normaal kunnen parkeren. Aangezien de Ducato 6 meter is, lukt dat uitstekend.

1 vraagje: heb je binnenruimte voor je verbouwing? Wij zijn namelijk ook begin winter gestart, en hebben gemerkt dat voor een aantal van de klussen die je juist in het begin doet, het weer erg belangrijk is. Dakluiken/ramen: Droog en minimaal 10+ graden. Isolatie: liefst ook 10+ al gaat dat ook wel met 5 graden. In mijn eigen topic staan wat foto's voor wat betreft indeling van een L3.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door JoopBrekken »

Bij de Ducato, is de wielbasis bij L2 en L3 gelijk nl ongeveer 4mtr.
Een L3 is van buiten 6,36 mtr lang.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door DJSmiley »

Is dat veranderd?

Bij mijn weten (en volgens https://www.businbedrijf.nl/fiat ) is de wielbasis bij de L2 3.45 en bij de L3 en L4 4.03m
(Tenminste, als we het over de 2006+ modellen hebben)

De L4 heeft daarnaast een langere overhang. Die 6.36 is de lengte van de L4.

De L2 is 5.40, de L3 is 5.99, de L4 is 6.36

Misschien dat de benaming bij een import model anders is, volgens mij zat daar wel wat verschil in
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door JTG »

Klopt DJSmiley, dat is ook wat de technische documentatie van Fiat schrijft.
In Duitsland wordt de L4 soms aangeduid als L5 (op de marktplaatsen) waarom weet ik niet. Een langere Ducato dan de genoemde L4 6,36meter lang is niet standaard gebouwd na 2006.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door marjasjaak »

Het zelfbouwtraject die wij gevolgd hebben was; een paar keer wat gehuurd, later een kleine camper gekocht.
Veel tijd besteed aan research, beurzen, dealers enz. bezocht.
In onze kleine camper 1 x de douche gebruikt (maar dat is heel persoonlijk), die hebben we geschrapt uit het plan.
s'Avonds ruim en lekker loungen op een ruime U-zitbank achterin. Ombouw naar bed in 5 minuten, maar wel de hele dag ruimte.
Zo ontstond ons wensen plaatje.

Je kunt de maten van een L2 of L3 googelen, maak hiervan een plattegrond op ware grootte. Dan krijg je een indruk van de ruimte.
De filmpjes op You Tube zijn leerzaam, maar de foto's van fabriekscamper zijn vaak met super groothoek genomen.
Het beste is om fysiek te kijken, Buscamper.nl in Culemborg heeft veel staan.

Er zijn ook Ducato's met popup daktenten, of een daktent op een imperiaal. (er is een zelfbouwer die dat heeft gebouwd)

Wat betreft parkeren met een L3, als je fietsen achterop hangt steek je buiten een parkeervak.
Onze parkeerervaringen met de L4 met nog een fietsendrager achterop valt ons mee.
Je hebt meer last van hoogtebeperkingen op parkeerplaatsen, als er een slagboom op 2 meter hangt.
Sjaak.
pele
Berichten: 1015
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door pele »

Ga je vertrekken van een nieuwe bus?
CorneBrabant
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 apr 2021, 22:11

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door CorneBrabant »

Hoi allemaal,

dankjulliewel voor jullie reacties. Door werk veel te laat aan de reactie toegekomen :(

@Macfocus, thx voor de tip van het derde bed. Hoe ik de derde slaapplek in ga richten moet ik nog gaan bedenken maar dat gaat goed komen.

@Bus21, leuk dat je ook aa het bouwen bent. Al begonnen? De Renault Master is van het lijstje :) Heb jij specifiek een Boxer, Ducato of een Jumper gekocht? En zou ik dan mogen weten waarom je de voorkeur had voor een bepaald merk?

@DJSmiley, dankjewel voor je feedback op mijn ideeën en de mogelijkheden met een L2 die toch wel beperkt lijken te zijn. En wat een gave ombouw heb je gedaan!

@MarceldeHoog, Ik denk dat ik inmiddels om ben om voor een L3 te gaan, dan is het fijn te horen dat parkeren nog uitstekend gaat. De onverharde wegen (die DJSmiley nog benoemd) zullen we niet veel op gaan zoeken de de langere wielbasis is voor ons dan geen probleem.

@MarjaSjaak, Goede tip om te gaan kijken en hd nog niet echt een plek gevonden waar dat mogelijk was. Wel al een keer bij de Wit in Schijndel geweest maar daar stond niets. Binnenkort dus maar eens naar Culemborg. Had al rondgekeken om dit jaar een buscamper te huren maar die vond ik zo snel niet meer beschikbaar in de periode 24-7 t/m 13-8.

@Pele, nee geen nieuwe voor ons (helaas).

Ik ga me verder oriënteren op een L3H2 camper (Ducator/Jumper/Boxer). Ik las op het topic van DJSmiley dat er nog verschillen zijn in de modellen en motor. Nu heb ik weinig/lees verstand van auto's en/of bussen maar weet wel wat het is om in een lage versnelling de berg op te moeten omdat de motor het maar net redt en dat wil ik dus liever niet :)

Heb jullie adviezen over welke motor, of misschien zelfs welk merk, wel te overwegen en welke niet? En zijn er bij de verschillende merken nog bepaalde motoren die ik misschien beter kan laten staan, zoals ik lees bij DJSmiley over bijvoorbeeld de Ducato 2.2?

Ik heb inmiddels door het lezen van het forum een lichte voorkeur voor een Ducato, deze zou meerdere accessoires beschikbaar hebben, goed om te bouwen zijn en lijkt daarom populair onder de zelfbouw camperaars. Ondanks dat ik niet per se de grote groep wil volgen is dat wel iets dat voor de Ducato spreekt. Maar qua motor is het dan een groot vraagteken voor me...

Nogmaals dank voor jullie input!
Groet Corné
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door bus21 »

Wij zochten niet specifiek naar Jumper, al hebben we wel al heel wat Citroëns gehad de afgelopen 30 jaar. Deze bus was een lucky find: een personenversie die een keer op particulier kenteken heeft gestaan en daardoor voor bedrijven niet meer interessant. (Margevoertuig).
Stond al een tijd bij een garage, weinig gereden. En ook nog in de kleur die wij het mooiste vinden.
BPM al betaald.
Voordeel was ook dat we makkelijk extra zitplaatsen op kenteken konden krijgen (waa 9, nu 5)
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door JoopBrekken »

Niet is het bij iedere bus duidelijk om welke lengte het gaat als: L2, L3 enz gemeld wordt. Ik wist bv niet dat de Ducato 4 lengtematen heeft.
Duidelijker is het om de bus met zijn echte lengte aan te duiden, dus bv 6m of 6,36m.
Plaats reactie