Advies en feedback van experts gevraagd

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door DiffRental »

Wij rijden met een L4 H3 en wegen zeker rond de 3,5t met een 2.3 150 pk.
Meestal hangt er nog een motortrailer achter van 500+ kg en doen alle bergpassen met het grootste gemak.

Verbruik, zelfs de hoogte H3 heeft volgens mij weinig invloed, ik haal makkelijk 1:11 op de lange afstanden met normale snelheden.
Groeten Peter
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door DJSmiley »

Is die 2.3 gekieteld?

normaal is die volgens mij 120 of 130pk, afhankelijk van de Euro4 of Euro5 versie, pas als je 'm gaat tunen krijg je m hoger.
Weet trouwens niet waar exact de verschillen zijn, want je hebt eigenlijk 3 modellen, de 2007-2012 (?), de 2012-2014 (facelift, Euro5 geloof ik) en dan de nieuwere (met oa de andere oplampen)

Overigens: Je kan natuurlijk ook gewoon eens wat proefritjes doen in zowel een 2.3 als een 3.0. Bedenk wel dat een lege bus niet helemaal een eerlijke vergelijking is, maar het geeft wel een idee.
Wil je wat eerlijker vergelijken, neem 500kg aan zandzakken mee en overleg of je die ff ter test achterin mag leggen, desnoods voor een kratje bier ;)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door PaulBng »

Ik heb een Ducato (geen idee welke motor), 106Kw, dus 150 PK (volgens de RDW).
3400Kg.
Het is geen gewoonte, maar na een stoplicht zie ik de rest in mijn achteruitkijk camera als ik wil.
Bergen gaat achteloos.
Naar beneden afremmen op de motor wat minder...


Paul
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door gjvonk »

Vanaf de Euro 5 versie is de 2,3 multijet er in een 130 en 148 pk versie geleverd in de Fiat Ducato. Dit is een motor met een distributie riem. De 2,2 Hdi van PSA is geleverd in een 130 en 150 pk uitvoering maar juist in de Citroën Jumper en Peugeot Boxer. Dit is een motor met een distributie ketting.

In onze vorige Pössl zat de 2,3 Fiat motor, maar dan in de 118 pk variant uit de eerste series x250. Onze huidige Pössl heeft de 2,2 Hdi van 150 pk. Koud is deze motor wat lawaaieriger als de Fiat. Eenmaal op bedrijfstemperatuur ervaar ik het als een stille, alerte en voldoende krachtige motor, die onze 3,5 ton zware bus moeiteloos flink kan laten klimmen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door DiffRental »

DJSmiley schreef:
ma 17 mei 2021, 19:30
Is die 2.3 gekieteld?
Nee, af fabriek.
Op papier 109 kw = 150 pk
Het is de laatste serie euro 5b gebouwd t/m 2016.

Even uit mijn hoofd, de euro 6 (dus vanaf 2016) is 148 pk maar het zou ook andersom kunnen zijn.
Groeten Peter
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door pele »

Van de 2,3 vanaf 2016, euro 6, ben ik al 3 versie tegengekomen inzake vermogen : 140, 150 en 160 pk.
Zelf heb ik de nieuwste van 2021, 160 pk met automaat.Ik reed voordoen nooit met een automaat van de eigen wagens. Een openbaring! Sterk aan te bevelen.
Ik zou de topic starter toch aanraden om genoeg te spenderen en te zoeken naar een euro 6, want het gaat snel met de (m.i.) terechte milieueisen. Dat heeft zijn prijs. Als ik zijn verwachtingen en uitrustingsniveau lees, ligt de lat vrij hoog en zou het zonde zijn om met een verouderd voertuig te beginnen. De inrichtingskosten en -tijd blijven wel hetzelfde! De meerwaarde is groot.
CorneBrabant
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 apr 2021, 22:11

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door CorneBrabant »

Wauw, dit forum gaat mij enorm veel helpen!
Wat een waardevolle info.

Mij plan gaat zijn op zoek te gaan naar een Ducato 2.3 of 3l of Boxer/ Jumper 3l van 6 mtr.
Nu maar eens gaan google'n wat de prijzen zijn van deze bussen met een euro 6 emissienorm (@pele, thx voor de tip m.b.t. de emissienorm).

Ben benieuwd... Dan kan ik vervolgens gaan indelen en plannen.

Allemaal weer bedankt!!

To-be-continued :)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door macfocus »

Voor wat betreft de emissienormen.
Niemand weet wat de diverse overheden zullen gaan verzinnen.
Wat je wel weet is dat als je niet in steden komt, dan heb je er eigenlijk geen last van enkom je ook met een Euro “0” waar je wezen wilt.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
CorneBrabant
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 apr 2021, 22:11

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door CorneBrabant »

Dat is goed te weten. Ik neem aan dat veel steden buiten de stad vaak de camperplaatsen creëren... Of valt dat mee?

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 18 mei 2021, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door Dafluc »

Vriendelijk verzoek: bij rechtstreeks reageren niet quoten alsjeblieft. Het bericht staat er dan onnodig dubbel. Gebruik dan de knop Plaats Reactie links onder. Quoten hoeft alleen als er berichten tussen staan. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door seth_space »

Verdiep je even in het verschijnsel milieuzones en stel vast dat het advies rondom stedelijke gebieden bezoeken wat achterhaald is.
De grenzen komen steeds ruimer om de steden te liggen en beperken je keuzevrijheid met een verouderde camper.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
CorneBrabant
Berichten: 9
Lid geworden op: di 13 apr 2021, 22:11

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door CorneBrabant »

@Dafluc, duidelijk en inderdaad overbodig. Ben nog nieuw hier...dankjewel voor de opmerking :thumbup:

@seth_space, ik begrijp dan niet helemaal wat je bedoeld. Bedoel je dat ik een euro 6 camper moet kopen om de steden in te kunnen wanneer ik dat zou willen of dat het überhaupt niet meer mogelijk is?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door DJSmiley »

Euro xx is een keuze die je zelf moet bepalen.

Feit is dat de milieuzones steeds strenger worden en er her en der ook toeslagen komen voor oudere voertuigen (vrijstellingen, extra wegenbelasting enz)

Met een euro6 is de kans groot dat je wat langer door kan, maar ook dat zal wel eindig zijn. Met euro 4 zit je nu al wel veel op het randje voor sommige gebieden en dat wordt erger.

Hoeveel last je daarvan hebt? Dan moet je zelf bepalen. Ga je kamperen in een dorpje in Rusland dan mag je roeten wat je wilt, maar een camperplaats naast de Reichstag is een ander verhaal.

Denk ook aan de route van/naar. In Frankrijk zijn bv sommige snelwegen ook een milieuzone in sommige situaties.

Mijn bus is euro4, en dat zou ik wel als minimum aanhouden. Net een groene sticker voor DE, een '3' voor Frankrijk. Kom je, anno 2021, nog net mee weg. Zal met 5 jaar anders zijn, maar ik heb toch niet de behoefte om 'de grote stad' in te gaan met de bus. Dan pak ik toch wel OV.

Aan de andere kant zitten er ook wat financiele kanten aan nieuwere motoren. Roetfilters, EGR enz zijn toch wat storingsgevoelig, dus indirect wat meer kosten. Maar belangrijker, wil je euro6 dan zit je toch aan een jonge bus. Naast een stevige prijs (die momenteel helemaal ontploft is) mag je dan ook nog op een stevige BPM faktuur rekenen bij ombouw.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies en feedback van experts gevraagd



Bericht door seth_space »

Zie inderdaad als voorbeeld de discussie in dit topic:
viewtopic.php?f=31&t=8476175
Euro 5 zou wel het minste zijn om nu nog te starten. Euro 6 als je iets meer wilt besteden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie