Extra diesel verbruik per kg/km meer
Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer
Volgens mij is er geen definitieve formule om dit te berekenen. Er zijn domweg teveel variabelen, zoals stroomlijn (bij iedere camper weer anders), banden(spanning), weg- en weersomstandigheden, rijstijl etc. etc. De waarden die de fabrikant opgeeft zijn min of meer theoretische waarden en daar heb je in de praktijk niet zoveel aan. Het beste lijkt mij om het zelf proefondervindelijk vast te stellen over een min of meer gelijk traject (leeg, half vol, geheel beladen). Je kunt hier gewoon een vorm van ballast voor gebruiken (zakken zand). Je hebt dan jouw camper(bus) en jouw rijstijl, dus dat geeft een eerlijk beeld.
Overigens heeft de belading geen (direct) invloed op de wegenbelasting. Als het een zelfbouw is dan laat je hem bij de RDW in basale vorm keuren en dat tezamen met de uitstoot geeft het wegenbelastingstarief (verschilt nog iets per provincie). Is het een fabriekscamper dan is er een type goedkeuring en die bepaalt dan het tarief.
Overigens heeft de belading geen (direct) invloed op de wegenbelasting. Als het een zelfbouw is dan laat je hem bij de RDW in basale vorm keuren en dat tezamen met de uitstoot geeft het wegenbelastingstarief (verschilt nog iets per provincie). Is het een fabriekscamper dan is er een type goedkeuring en die bepaalt dan het tarief.
Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer
Dank voor de vele reacties. Aan de serieuze reacties heb ik zeker wat. Ik ben nog bezig ze allemaal door te nemen en zal later uitgebreider posten.
Wel vermoed ik dat een aantal mensen de vraag nog niet goed berijpt. De gasfles is bv. maar een voorbeeld van een algeheel idee, nl. loont het zich om ondanks de hogere prijs, lichtere spullen te kopen.
Groet, Petter
Wel vermoed ik dat een aantal mensen de vraag nog niet goed berijpt. De gasfles is bv. maar een voorbeeld van een algeheel idee, nl. loont het zich om ondanks de hogere prijs, lichtere spullen te kopen.
Groet, Petter
Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer
Het is altijd de moeite om op gewicht te letten. Elke kilo die je moet tillen/bewegen/vervoeren is er 1.
Je voertuig is nu nog net 2000 kilo, maar tegen de tijd dat je alles er in en aan hebt gebouwd, is het al heel erg anders en ga je hard naar 3000 kilo.
Wat is het maximaal toegestaan gewicht?
Houd er rekening mee, dat dat toegestaan max gewicht inclusief alle personen is, die mee reizen inclusief bagage en voedsel en drinken.
Je voertuig is nu nog net 2000 kilo, maar tegen de tijd dat je alles er in en aan hebt gebouwd, is het al heel erg anders en ga je hard naar 3000 kilo.
Wat is het maximaal toegestaan gewicht?
Houd er rekening mee, dat dat toegestaan max gewicht inclusief alle personen is, die mee reizen inclusief bagage en voedsel en drinken.
Laatst gewijzigd door EasyBee op vr 14 mei 2021, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6774
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer
Je vraag is begrijpelijk en niet eens onlogisch. Aangenomen dat een gewichtsbesparing van 50 kg het brandstofverbruik met ca. 1,5% verminderd is het theoretisch mogelijk het omslagpunt te bepalen (hogere kosten lichtere bagage vs. meer of minder brandstofverbruik). In veruit de meeste gevallen wordt gewichtsbesparing echter bepaald door het maximaal toelaatbare gewicht.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer
Ik heb alle reacties gelezen. Tja, wat zal ik erop zeggen. Veel mensen beantwoorden een belangrijke vraag, alleen helaas een andere dan ik gesteld heb.
Ik begrijp dat de rijstijl, berop of -af, rechtervoet etc. het verbruik beïnvloeden. Dat weet ik en heb daarom ook niet daarnaar gevraagd. Mijn vraag is echt een andere.
Gelukkig zijn er een paar mensen, die mijn vraag wel hebben kunnen beantwoorden. Nogmaals mijn dank daarvoor.
@Meine :
"Je kunt bij Lambiek natuurlijk een sneer plaatsen over het intelligente antwoord, maar meestal zijn het de "intelligente" vragen waar dit soort intelligente antwoorden op komen."
Beste Meine, ik ben het volkomen met u eens, dat een "intelligente" (= domme) vraag om zo'n antwoord vraagt.
Maar het zou ook kunnen zijn dat "de domme vraag" dom lijkt omdat deze niet begrepen is
Petter
Ik begrijp dat de rijstijl, berop of -af, rechtervoet etc. het verbruik beïnvloeden. Dat weet ik en heb daarom ook niet daarnaar gevraagd. Mijn vraag is echt een andere.
Gelukkig zijn er een paar mensen, die mijn vraag wel hebben kunnen beantwoorden. Nogmaals mijn dank daarvoor.
@Meine :
"Je kunt bij Lambiek natuurlijk een sneer plaatsen over het intelligente antwoord, maar meestal zijn het de "intelligente" vragen waar dit soort intelligente antwoorden op komen."
Beste Meine, ik ben het volkomen met u eens, dat een "intelligente" (= domme) vraag om zo'n antwoord vraagt.
Maar het zou ook kunnen zijn dat "de domme vraag" dom lijkt omdat deze niet begrepen is
Petter
Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer
Het kan een lang verhaal worden, meerverbruik per kilo is niet uit te rekenen. Als ik de motor en trailer achter de camper heb (600kg), heb ik geen meerverbruik omdat ik dan ongeveer 5 km langzamer rijd.
Op het moment dat je moet omrijden voor water omdat je nooit meer dan 50 liter mee neemt, is de winst voor lange tijd verdampt. Hetzelfde geldt natuurlijk voor gas en diesel. Wel laat ik altijd het grijs water zo snel mogelijk weglopen, dat is alleen maar ballast.
Op het moment dat je moet omrijden voor water omdat je nooit meer dan 50 liter mee neemt, is de winst voor lange tijd verdampt. Hetzelfde geldt natuurlijk voor gas en diesel. Wel laat ik altijd het grijs water zo snel mogelijk weglopen, dat is alleen maar ballast.
Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer
Je moet de vele antwoorden natuurlijk wel willen lezen ....
Daar staat het juiste antwoord op je vraag meermaals tussen.
Het meerverbruik idoor gewicht is er. Weliswaar enkel in bergop en bij acceleratie. Eenmaal een massa in beweging is blijft er enkel wat rolweerstand te overwinnen. Anders als bij bv 500kg of 1000kg is het meerverbruik van bv 50 of 100kg in brandstof echter zo gering dat je het in de normale praktijk niet zal kunnen waarnemen of meten. We veronderstellen daarbij dat je geen indoor laboratoriumproeven gaat doen ...
De andere variabelen overtroeven namelijk de meting met die paar kg altijd en je kan ze niet wegrekenen.
Dus zoals hier reeds geschreven kan je een zo klein meerverbruik enkel door interpretatie berekenen/schatten.
Daar staat het juiste antwoord op je vraag meermaals tussen.
Het meerverbruik idoor gewicht is er. Weliswaar enkel in bergop en bij acceleratie. Eenmaal een massa in beweging is blijft er enkel wat rolweerstand te overwinnen. Anders als bij bv 500kg of 1000kg is het meerverbruik van bv 50 of 100kg in brandstof echter zo gering dat je het in de normale praktijk niet zal kunnen waarnemen of meten. We veronderstellen daarbij dat je geen indoor laboratoriumproeven gaat doen ...
De andere variabelen overtroeven namelijk de meting met die paar kg altijd en je kan ze niet wegrekenen.
Dus zoals hier reeds geschreven kan je een zo klein meerverbruik enkel door interpretatie berekenen/schatten.
Groeten Kampo
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer
Ik heb geen idee hoe, maar je zult dit wel kunnen berekenen, desnoods met een stukje software.
Sommigen hun vragen zijn zo geniaal dat de vraagsteller niet mag verwachten om het antwoord op dit forum te krijgen.
Alhoewel.... Soms zie je hier toch wel knappe antwoorden verschijnen.
Maar met een simpel antwoord, dat die grote of kleine gasfles weinig tot geen verschil zal maken in je verbruik, mag de vraagsteller natuurlijk ontevreden worden, zijn en blijven. Het zal altijd een beetje meer of een beetje minder wezen
Mar past zo iemand dan ook zijn voertuig als dusdanig aan dat er geschikte/geijkte meetapparatuur aan boord is om het verschil in de praktijk te bevestigen.
Niet alleen tijdens het rijden maar ook tijdens het tanken.
Sommigen hun vragen zijn zo geniaal dat de vraagsteller niet mag verwachten om het antwoord op dit forum te krijgen.
Alhoewel.... Soms zie je hier toch wel knappe antwoorden verschijnen.
Maar met een simpel antwoord, dat die grote of kleine gasfles weinig tot geen verschil zal maken in je verbruik, mag de vraagsteller natuurlijk ontevreden worden, zijn en blijven. Het zal altijd een beetje meer of een beetje minder wezen
Mar past zo iemand dan ook zijn voertuig als dusdanig aan dat er geschikte/geijkte meetapparatuur aan boord is om het verschil in de praktijk te bevestigen.
Niet alleen tijdens het rijden maar ook tijdens het tanken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer
En met dat tanken kom je bij mijn antwoord uit
Theorie en praktijk
Als je van ,,camperren,, een wetenschap wil maken
Theorie en praktijk
Als je van ,,camperren,, een wetenschap wil maken
Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer
Mijn persoonlijke theorie is dat domme vragen niet bestaan, alleen domme mensen.
Overigens kunnen domme mensen zichzelf niet als zodanig herkennen. Voor de duidelijkheid, ik bij mezelf dus ook niet. Gelukkig maar. Ik las in de krant dat er net een boek over domheid is geschreven. Interessant onderwerp.
Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer
Wat nu als we een extra gewicht nemen in de vorm van een zonnepaneel i.p.v. gasfles.
Dan komt er nog meer (lucht)weerstand bij.
Echter als ook de startaccu mee geladen wordt, dan kan de slimme dynamo wat langer in rust blijven.
Dit is dan weer een besparing op diesel. Deze diesel kan je weer gebruiken voor een dieselkachel.
Dan heb je voor het koken weer genoeg aan een véél kleiner gasflesje. Maar dan moet je wel een mppt regelaar hebben en de zon opzoeken. En de panelen (ja twee) in serie maar dat is evident.
Dit verhaal is natuurlijk niet van toepassing als je premium diesel tankt. Dan gelden er andere wetten.
Peter
Dan komt er nog meer (lucht)weerstand bij.
Echter als ook de startaccu mee geladen wordt, dan kan de slimme dynamo wat langer in rust blijven.
Dit is dan weer een besparing op diesel. Deze diesel kan je weer gebruiken voor een dieselkachel.
Dan heb je voor het koken weer genoeg aan een véél kleiner gasflesje. Maar dan moet je wel een mppt regelaar hebben en de zon opzoeken. En de panelen (ja twee) in serie maar dat is evident.
Dit verhaal is natuurlijk niet van toepassing als je premium diesel tankt. Dan gelden er andere wetten.
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer
Stel je maakt het hele interieur waar mogelijk met zo licht mogelijke materialen. High tech, veel Carbon bv. Duur, sterk en extreem lichtgewicht.
Misschien bespaar je wel 500 kg bij gelijk blijvende functionaliteit.
Gedurende de levensduur rijd je 150.000km.
Hoeveel zuiniger is hij dan? 10, 100, 1000 liter diesel bespaard? Dan weet je wat je dure materialen mogen kosten.
Bij sport fietsen is het zo dat de laatste paar gram besparing extreem duur is. Ergens heb je een optimale situatie. Als ik zelf een camper zou bouwen zou ik daar denk ik ook naar streven.
Misschien bespaar je wel 500 kg bij gelijk blijvende functionaliteit.
Gedurende de levensduur rijd je 150.000km.
Hoeveel zuiniger is hij dan? 10, 100, 1000 liter diesel bespaard? Dan weet je wat je dure materialen mogen kosten.
Bij sport fietsen is het zo dat de laatste paar gram besparing extreem duur is. Ergens heb je een optimale situatie. Als ik zelf een camper zou bouwen zou ik daar denk ik ook naar streven.