Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door Atoz »

Ik treed Albert bij.
Waarom allerlei angstige verhalen geschreven worden is me onduidelijk. Bij veel zon => veel productie.
Al zou je maar nu net dat verlies nodig hebben om je airco's te gebruiken.

Ook huisinstallaties hebben dat verschijnsel, maken we ons dan ook zorgen?

De folders die ik ergens zag gebruikten het door de panelen stromende water niet om deze te koelen, maar om via een warmtewisselaar, warm water te produceren.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door gjvonk »

Als ik een flexibel paneel zou willen, dan zou koud op de ribbels zou ook mijn voorkeur hebben. Ik heb nu 1 star paneel. Dat lag op een op het dak 'geplakte' kunststof voor- en achterspoiler die echter los kwamen. Nu ligt het op 2 in de lengterichting op het dak 'geplakte' profielen. Geplakt met Sikaflex 252 overigens.

Een flexibel paneel wat over tenminste van de helft van zijn oppervlakte aan de ribbels geplakt zit, zal mechanisch gesproken echt wel vast genoeg zitten. Je krijgt het echter nooit meer los zonder tenminste flinke lakbeschadigingen te veroorzaken, maar dat geldt voor iedere 'plak/kit' bevestiging.

Wat ik mij wel afvraag is of de flexibele panelen over een 'sticker achterkant' beschikken: zit er al een lijmlaag af fabriek onder het hele paneel? Als dat zo is, kan vuil zich wel heel gemakkelijk hechten aan de lijmlaag op de plekken van de 'ribbeldalen'.

Nog een vraag: gaat de lucht niet fluiten (rijdend of stilstaand bij harde wind): je creëert een soort 'orgelpijpen', maar misschien is dat door plaatsing direct achter een dakluik wel te vermijden.

Verder ben ik niet bang voor de bossen: hoe hoe hoger de ruimte, hoe meer vuil er onder past. Ook de dimensies van de open blijvende ribbels zijn nou niet zo dat er hele takken onder passen. 1x per jaar de hoge drukspuit van de dhz autospuitplaats er onderdoor houdt het schoon genoeg, dat doe ik ook met het ribbeldak van mijn buscamper.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met TapatalkAfbeelding
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door Kroppie »

een zonnepaneel heeft een z,g, negatieve temperatuurcoefficient van 0,5%, d.w.z. bij elke graad temperatuurstijging boven de 25gr zakt de momentele opbrengst met 0,5%

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door MarkV »

Even wat ervaringen met onze "stealth". Als je naar het buitenland gaat schreeuwt die gele nummerplaat "toerist", maar op een industrieterrein val je niet op haha.

Wij moesten ook even zoeken hoe we de ribbels gingen vullen voor de ramen. Combinatie van PVC strips en Polymax (voor het verlijmen van de strips) gebruikt om de boel vlak te maken. Niet de hele strook, alleen de contactranden. Vervolgens met Dekaseal 1512 waterdicht gemaakt. Dan voorkom je je mos bos. Het alternatief was een ikea snijplank in stroken zagen of met de 3D printer aan de slag maar dit werkt goed. Zag andere bouwers trespa gebruiken. Dat was het relevante antwoord op je vraag.

Nu het "geen antwoord op je vraag, maar leuk om te delen op een verjaardag" deel. Rendementsverlies is al genoemd en ik noem dat altijd een luxe probleem. Dan is er namelijk genoeg zon haha. Een paneel kan rustig 65 graden heet worden en bij die tempratuur verlies je ongeveer 20% van je rendement (de eerder genoemde 0,5% per graden boven de 25c). Ik vond dat heel erg meevallen.

Je kunt dat in de zon ook zien als een probleem. Je staat dan namelijk niet in de schaduw :P De weg van de minste weerstand van je zonnepaneel wordt via je dak je bus in, maar goed, dat geldt wellicht voor al het zonlicht dat op je bus valt ;) Je kunt vanaf 35 graden buitentemp een ei bakken op je motorkap en een ei bak je pas va 67 graden. Wij vrolijk een witte bus, kopen blijkt dat dus amper uit te maken.

Wij hebben na onze eerste stealth ervaringen toch gewoon voor glaspanelen gekozen, maar wij hebben ook 420WP op het dak liggen. Dat was dus echt een grote warmtevlak. Jouw paneel is een stuk kleiner dus zal de impact dat ook zijn. Veel plezier met de bouw!
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door bus21 »

Niet heel wetenschappelijk, dat witte / zwarte auto's onderzoek, maar mijn gevoel zegt ook dat het niet veel uit zal maken. Ik vertrouw maar op de Maxxfan voor het afvoeren van te veel warme lucht en het eenvoeren van koelere lucht in de avond...

Voor het plakken van een flexibel paneel denk ik dat alleen op de ribbels plakken genoeg is.
En nu en dan eens de tuinslang eronder tegen het verzamelde vuil.

Blijft over: de orgelpijpjes.

Misschien maar gewoon proberen en als het fluit de holtes alsnog dicht proppen / kitten.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1315
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik heb 11 jaar een paneel 85 wp gehad rechtsreeks op het dak gekleefd en heb het 2 weken geleden verwijderd om er een groter op te leggen.
Mijn paneel was eerst gekleefd op een alu plaat van 2 mm dik en dat dan samen op het dak gekleefd met Tec 7.
Denk dat je de bus kon opheffen bij het zonnepaneel, zo stevig was dat.
Heb het er af gesneden met een snijdraad om autoruiten te verwijderen, klein uurtje werk.
En neen daar stond geen mos onder, was zelfs bijna niet vuil, welke zeverij gaan ze hier nog schrijven?
Nu heb ik er een paneel op gelegd met een kader van 30 mm hoog, met 2 alu profielen 30/30/2 aan lange kanten die gekleefd zijn op het dak.
Het nieuwe paneel is door zijn lage vorm ook niet te zien vanaf het straatbeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door Kroppie »

sommigen zijn bang voor natuurlijke verschijnselen en noemen het dan vervuiling

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door henk en lila »

Tsja, het kan natuurlijk ook zijn dat jullie niet hoeven te parkeren onder 25 meter hoge kastanjebomen vol met schijt-duiven. :(
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door gjvonk »

@Joske: ervaringsdeskundige. Waren de ruimten van de 'ribbeldalen' bij je vorige paneel open? Veroorzaakte dat geen extra wind geluid?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1315
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door joske501 »

Hey,

Ja de ruimten waren open en geen bijgeluiden van paneel, ook niet van de lage scheepsluiken en eentje staat altijd op een kier tijdens rijden.
De ruimten laat je beter open i.v.m. afkoeling van paneel.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door JoopBrekken »

De witte of zwarte temperatuur test gaat over de temp. IN de auto.
Zwarte of andere donkere verf wordt wel degelijk bloedheet in de zon, en witte verf blijft vrij koel.
Voel maar aan auto,s die in de zon staan!
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door bus21 »

Ik denk dat we het er maar op gaan wagen.

We staan thuis niet onder bomen geparkeerd, we staan nergens onder.
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 93
Lid geworden op: za 31 mar 2018, 13:49
Locatie: sexbierum

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door douwewe »

Mijn ervaring met flexibel overloopbare panelen is deze.
Ze waren bevestigd op kunstof kanaal plaaten.
Dit inverband met mogelijke koeling
Helaas zijn mijn wattstunde overloopvare flexibele panelen binnen 1seizoen inwendig defect geraakt.
Mogelijk door over verhitting van de panelen.
Zijn ze inwendig sefect geraakt.
Daarom is mijn advies verlijm zon paneel op een aluminium plaat voor warmte transport daarna verlijm je de plaat op de bus en laat de kanalen open voor lucht circulatie /warmte afvoer.
een probleem is pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Semi-flexibel zonnepaneel op ribbeldak Jumper/Ducato/Boxer



Bericht door veetee »

Forumlid Hoofdnoorman heeft een mooie methode beschreven voor de bevestiging van flexibele panelen: viewtopic.php?p=2014379#p2014379
Plaats reactie