Waarom zelfbouw?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door tonic »

De prijs in het prijssegment waar ik in wilde zoeken is echt niks fatsoenlijks te vinden. De prijzen van campers zijn vooral voor de oudere campers belachelijk.
Ik heb nu een 2013 camperbus voor de deur die in totaal 15.000 heeft gekost.
Daarbij is het heel leuk om te doen.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door Lambiek »

marjasjaak schreef:Bij ons waren het de ongewenste indelingen van fabriekscampers de doorslag om het dan maar zelf te doen.
's Avonds willen wij 2 lekkere banken hebben om te loungen, en niet de hele dag op de voorstoelen of dat onmogelijke kaarsrechte dinette bankje met die veel te grote tafel :o .
We hebben nu een U bank achterin die we binnen 5 minuten omtoveren in een bed van 1,80 bij 2 meter.
Het is zeker geen "gelikte" fabriekscamper met veel chroom en een glimmende vitrinekast voor de wijnglazen.
Maar wel één die ons veel comfort biedt, met ons mooiste item een koelkast met ruime vriezer van 140 liter.
Tot slot is het ook een hobby, het moet wel leuk blijven. :-B
Sjaak.
Hoi

Inova roadtrip

https://youtu.be/ra5FpcAen0c

Nederlands fabrikant

Geen straf lijkt mij, met de door jullie gewenste indeling.

.
Solarfan
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 9:17

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door Solarfan »

Wat te denken van de veiligheid. Zat onlangs wat video's te bekijken hoe dure fabriekscampers werden gemaakt en daar moet je toch echt niet mee van de weg raken, blijft helemaal niets van over. Zijn allemaal sandwichplaten van schuim en een laagje kunststof of aluminium en wat haaks staande wandjes van de kasten of scheidingswanden wat onder normale omstandigheden voor de stijfheid zorgt, maar bij een ongeluk volstrekt onvoldoende is. Tijdens de zomervakanties zie je in het nieuws nog wel eens beelden van verongelukte caravans waar niets van overblijft en dat zal met zo'n camper niet veel beter zijn. Een buscamper lijkt mij dan een stuk veiliger.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door Aloys »

Onze drijfveer was een eenvoudige kampeerauto. Wij gingen van tentkamperen tot 1989 naar een grijs-kenteken Volkswagen T3-busje. Super simpel ingebouwd, 4 slaapplaatsen: 2 voor ons en 2 voor onze redelijk grote honden.

hond.jpg
hond.jpg (15.1 KiB) 222 keer bekeken
Na de Volkswagen erfden we van mijn moeder een Kip Niwatori-campertje, die we weer inruilden voor een Dethleffs Globetrotter alkoof-camper. Niet ideaal voor 2 personen mét 2 honden. Die konden "hun kont niet keren" in die campers...

In 2002 begonnen we aan de ombouw van een 2 jaar jonge witte Fiat Ducato-bus L2H2 naar camper. Ruim, vooral ruim! Dus géén wc/douchecabine erin, die gebruikten we in de Dethleffs ook nooit. Kost veel te veel kostbare ruimte in een L2-bus. Wél een lekkere grote keuken tegenover de schuifdeur, een 4-persoons eethoek die snel is om te bouwen tot bed van 1m40 x 1m90 en twee omdraaibare voorstoelen met "bureau" voor het werken aan de laptop en voor mijn radio-hobby. Een beetje zoals de kaartenhoek in een zeiljacht(je).
Op de vloer voldoende ruimte voor 2 grote honden, ook om te slapen 's nachts. Maar die honden zijn er al lang niet meer...

In 2011 konden we geschikt een hagelnieuwe, antracietgrijze Peugeot Boxer kopen. Een 3.0 HDi met twee keer zoveel PK's als de 2.5D van Fiat. Dat werd dus vrijwel dezelfde inrichting. Kleine veranderingen: grote lades in plaats van keukenkastjes, boekenkast.
Verder, net als in de Ducato: een goede (compressor)koelkast op 12V, een 3,8KW dieselkachel ook geschikt voor in de winter bij -20 's nachts, kleine sinus-omvormer (350W), AGM-accu 180Ah, 2 zonnepanelen van 100Wp per stuk.
Geen EBL, gewoon alles zelf aangelegd: computergestuurde 20A-lader die ook de startaccu onderhoudt, scheidingsrelais enz.

Waarom zelfbouw: we hebben nooit een caravan gehad (vonden we iets voor "ouden van dagen" en té truttig), en eigenlijk vinden we dat van de meeste kant-en-klare campers dat ook :wink: .
Wij zijn geen mensen die, voor we de camper ingaan, eerst de schoenen uittrekken. Doen we thuis ook niet. En we nemen ook geen stofzuiger mee in de camper, geen magnetron, geen oven, geen boiler, zelfs geen televisie of satellietontvanger. Voor de koffie koken we heet water in een steelpannetje (multi-inzetbaar en neemt minder ruimte in dan een fluitketel! :lol3: )

Voor ons is niet de camper de hobby, maar slechts een hulpmiddel bij de echte liefhebberij: reizen, onderweg zijn!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door Wim Corduwener »

Solarfan schreef:
do 06 mei 2021, 13:46
Een buscamper lijkt mij dan een stuk veiliger.
Blijf dat vooral geloven.
Een camper -in welke vorm dan ook- is precies zo veilig als de chauffeur die erin rijdt. Ik weet niet precies naar welke videootjes je zit te kijken, maar als een camper op z’n kant gaat dan is-ie rijp voor de sloop en dat is met een buscamper (uiteindelijk een bestelauto ingericht als camper) niet veel anders.
Buscampers lijken misschien meer stijfheid te hebben, maar als je regelmatig stoep-op-stoep-af rijdt met zo’n ding of neem je te snel een verkeersdrempel dan lijdt je interieur daar zeker onder.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door Aloys »

En ik wil niet weten wat ik allemaal voor zelfbouw in mijn nek krijg bij een zware botsing. Veel 18mm multiplex, ik hoop maar dat dat op zijn plaats blijft... :wtf:

Verder met "waarom zelfbouw?", voor we in een welles/nietes discussie over veiligheid terecht komen! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Solarfan
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 15 mar 2021, 9:17

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door Solarfan »

Wim Corduwener schreef:
do 06 mei 2021, 14:51
Solarfan schreef:
do 06 mei 2021, 13:46
Een buscamper lijkt mij dan een stuk veiliger.
Blijf dat vooral geloven.
Een camper -in welke vorm dan ook- is precies zo veilig als de chauffeur die erin rijdt. Ik weet niet precies naar welke videootjes je zit te kijken, maar als een camper op z’n kant gaat dan is-ie rijp voor de sloop en dat is met een buscamper (uiteindelijk een bestelauto ingericht als camper) niet veel anders.
Buscampers lijken misschien meer stijfheid te hebben, maar als je regelmatig stoep-op-stoep-af rijdt met zo’n ding of neem je te snel een verkeersdrempel dan lijdt je interieur daar zeker onder.
Ging over het bouwen van o.a. een Morelo camper. Maar je hebt gelijk, als chauffeur kun je veel voorkomen maar zeker niet alles, je hoeft maar een gek tegen te komen of een klapband krijgen.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door Wim Corduwener »

Aloys schreef:
do 06 mei 2021, 15:04
Verder met "waarom zelfbouw?", voor we in een welles/nietes discussie over veiligheid terecht komen! :D
Een welles-nietes-verhaal pas veel beter op een irritante verjaardag. Het leuke van dit topic vind ik juist wat mensen beweegt om zelf te bouwen.
Ik heb zelf in een grijs verleden ooit een verhoogde en verlengde tweede generatie Renault Estafette ingebouwd. Deze Estafette had een 1108 cc benzinemotor met 45 pk die was overgenomen van de Renault 8. Een prachtig autootje waar ik heel Frankrijk mee heb rondgereden. Maar zo gauw de weg vals plat werd dan kon je beter de vluchtstrook nemen. Omdat ik geen zin had om er een geel kenteken op te zetten heb ik ’m voor 1100 gulden verkocht. Daarna heb ik nog een Peugeot J7 als camper ingebouwd en die heb ik wel laten omkeuren naar geel.
Een mooie hobby dat inbouwen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door bus21 »

Leuk inderdaad, om de overwegingen te horen!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door de Jonckheer »

Voor mij was het een no brainer, ik wilde een bus inrichten als camper nadat ik mensen had ontmoet die in een oude Bova touringcar woonden. Is een klein campertje al debiel duur in mijn ogen, een 10 of 12 meter fabriekscamper is dat dan helemaal. Ik ben van alles maar geen miljonair en bovendien heb in in een grijs verleden wat jaren in een fabriek gewerkt als onderhoudsmonteur en wat je daar leert is ontzettend bruikbaar bij een project als wat ik in 2008 heb gedaan. Niet van misschien kan dit of dat wel of niet maar gewoon een bus kopen, er aan beginnen en afmaken. Eigenlijk met een minimum aan voorbereiding maar meer we zien wel wat het word.
Maar al te vaak zijn ze voorbij gekomen, de enthousiastelingen die heel voortvarend te werk gingen maar na een paar tegenslagen het bijltje erbij neer gooiden. Dan staat plotseling zo'n bus te koop met een verhaal als "geen tijd", ja ja.
In krap één jaar was ie gebruiksklaar en gingen we voor het eerst ermee op reis.
Dit is onze eerste camper maar tegelijk ook de laatste want een volgende komt er niet. Als deze om wat voor reden dan ook niet meer met deze bus op reis kunnen stopt het verhaal want ik heb geen trek meer in zo'n project, zal de leeftijd wel zijn. Dus of dat nou die bus is of ik ga iets mankeren (ben 73), een volgende komt er niet. Wellicht dat we dan weer overstappen naar een caravan, wie weet.
Voorlopig geeft de plek achter het stuur van je eigen touringcar een beetje het "king of the road" gevoel en dat is best wel lekker en wil ik vasthouden zolang als het kan. Begin volgend jaar wordt de bus 40 jaar dus dan ben ik ook van dat oldtimer gezeur af, het werd tijd!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door marjasjaak »

Lambiek schreef:
do 06 mei 2021, 12:42
Inova roadtrip

https://youtu.be/ra5FpcAen0c

Nederlands fabrikant
Geen straf lijkt mij, met de door jullie gewenste indeling.
@Lambiek, het filmpje van Inova ziet er gelikt uit. Denk wel dat je volle portemonnee ook genoeg ruimte krijgt. :-B

Op een beurs kwamen we 1x keer de door ons gewenste indeling (rondzit achterin) tegen.
Was een Engels fabrikaat. Fiat Ducato bus, maar wat hadden ze fout gedaan?
De koelkast stond pal achter de bestuurdersstoel, piepkleine mensjes konden wel normaal zitten.
Maar was je boven de 1.65, dan zat je opgevouwen achter het stuur.

Met zelfbouw kan je maatwerk leveren, en laat je bouwen, dan moet je echt goed de maten en wensen op papier hebben staan.
Sjaak.
Plaats reactie