Opel Vivaro L2H1 (2008)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
J-B
Berichten: 7
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 12:54

Opel Vivaro L2H1 (2008)



Bericht door J-B »

Hoi allen!

Eerder opende ik dit topic voor de aanschaf van een busje. Ondertussen zijn we wat ouder en wijzer geworden! Mijn vriendin en ik hebben een tijdje geleden een proefrit gedaan in een Jumpy. Qua model waren we er best over te spreken, qua exemplaar minder. Daarna hebben we onze focus toch wat verbreed, met name ook richting de Vivaro/Primastar/Trafic. We hadden het idee dat het aanbod hierin wat ruimer is, en daarmee de prijzen over het algemeen ook iets lager. Desondanks hebben we wel besloten ons budget wat op te hogen, en onze zoektocht heeft afgelopen weekend geleid tot de aankoop van een bus! Het is geworden, een zeer nette Vivaro 2.0 CDTI (114 pk) uit 2008 (Autotrack link). Aankomende zaterdag gaan we 'm ophalen, en dan kan het feest beginnen.

We hebben ons in de tussentijd al wat verdiept in het vervolg van het proces, en om een vliegende start te maken hebben we ook al een bestelling uitgezet bij CrazyCampers voor een pop-up dak. Het is de bedoeling dat we deze zelf geen installeren.

Verder zijn we aan de slag gegaan met een elektrisch schema. We willen onze camper graag eenvoudig houden, zeker in eerste instantie. We willen daarom een 12V systeem dat oplaadt op de boordaccu. We willen het systeem gebruiken voor wat basisverbruikers: een thermo-elektrische koelkast, LED verlichting en een aantal USB oplaadpoorten. We hebben nu dit schema gemaakt voor het systeem. De kabellengtes (en daarmee ook diktes) volgen nog.

Daarnaast is dit ons voorlopige idee voor de indeling.

Ik ben heel benieuwd naar feedback en/of opmerkingen van jullie kant! Ik ben voornemens om in dit topic de vorderingen een beetje bij te houden.

Groet!
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Opel Vivaro L2H1 (2008)



Bericht door bus21 »

Originele indeling!
Een tweepersoons campertje dus.
Maak je dat tafeltje in het midden nog uitneembaar? Scheelt kruipafstand bij het naar bed gaan.
Of laat je de tafel zakken met kussen erover en hoort dat ook bij het bed?
J-B
Berichten: 7
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 12:54

Re: Opel Vivaro L2H1 (2008)



Bericht door J-B »

Tweepersoons inderdaad! We willen graag zo compact mogelijk blijven, maar toch enig comfort. Daar hoort het bed ook bij; we vinden het prettig om gewoon makkelijk op bed te kunnen gaan liggen om een boekje te lezen o.i.d. We hebben een aantal weken in Nieuw-Zeeland gereisd in een campertje waarbij het ombouwen van bed naar bank een te grote drempel was, dat willen we anders. Het tafeltje kun je inderdaad naar beneden laten zakken zodat het deel wordt van het bed. Er komen daar twee stukken matras die in bankopstelling als rugkussens dienen.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 05 mei 2022, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Opel Vivaro L2H1 (2008)



Bericht door moosev »

J-B schreef:
wo 05 mei 2021, 20:23
We willen daarom een 12V systeem dat oplaadt op de boordaccu. We willen het systeem gebruiken voor wat basisverbruikers: een thermo-elektrische koelkast, LED verlichting en een aantal USB oplaadpoorten.
Verdiep je eens verder in de thermo-elektrische koelkast en dan met name het verbruik. Met het elektrisch schema wat jullie willen gebruiken zou ik naar een compressor koelkastje kijken.

Leuk dat je twee schuifdeuren hebt, bied mogelijkheden.
Succes met de ombouw en hou ons op de hoogte!

gr
René
Sjnuufke
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 21 jan 2018, 14:12

Re: Opel Vivaro L2H1 (2008)



Bericht door Sjnuufke »

Hallo J-B,
Ik ben benieuwd hoe je inrichting is geworden.
Wil je wat foto’s delen?
Sta op het punt onze inrichting van de Primastar te wijzigen.
Gebruikersavatar
dalhuijsen
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 21:05
Locatie: Den Haag

Re: Opel Vivaro L2H1 (2008)



Bericht door dalhuijsen »

Ik ben ook benieuwd! Heb net een Opel Vivaro L2H1 gekocht :P
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Opel Vivaro L2H1 (2008)



Bericht door annoh »

Mocht je draaischijven willen monteren dan hoeven deze, zover ik weet, niet gecertificeerd te zijn. Heeft met bouwjaar van auto te maken.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Opel Vivaro L2H1 (2008)



Bericht door Kleine Camper »

Hoi JB,

Wij zijn ons ook op het orienteren op een zelfde project. Zie mijn vraagstelling. Ik zal je posts dus met zeer veel interesse volgen!!
Ook wij gaan voor een 2 persoons indeling.
Ik heb een vraag voor je. Waarom kies je voor de Opel en waarom niet voor een van zijn zusjes, de Renault Trafic of de Nissan NV300?

Alvast bedankt!
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Opel Vivaro L2H1 (2008)



Bericht door Kleine Camper »

J-B schreef:
wo 05 mei 2021, 20:38
bus21 schreef:
wo 05 mei 2021, 20:34
Originele indeling!
Een tweepersoons campertje dus.
Maak je dat tafeltje in het midden nog uitneembaar? Scheelt kruipafstand bij het naar bed gaan.
Of laat je de tafel zakken met kussen erover en hoort dat ook bij het bed?
Tweepersoons inderdaad! We willen graag zo compact mogelijk blijven, maar toch enig comfort. Daar hoort het bed ook bij; we vinden het prettig om gewoon makkelijk op bed te kunnen gaan liggen om een boekje te lezen o.i.d. We hebben een aantal weken in Nieuw-Zeeland gereisd in een campertje waarbij het ombouwen van bed naar bank een te grote drempel was, dat willen we anders. Het tafeltje kun je inderdaad naar beneden laten zakken zodat het deel wordt van het bed. Er komen daar twee stukken matras die in bankopstelling als rugkussens dienen.
Hoi J.B. ben benieuwd naar de voortgang van je project!
Heb jij in je aangeschafte bus voor 3 of 2 zitplaatsen? Als je voor 3 zitplaatsen hebt (dus een bank rechts voor) wat ga je daar dan mee doen?
Plaats reactie