Watertanks koppelen of niet?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
rubbens16
Berichten: 26
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 17:24

Watertanks koppelen of niet?



Bericht door rubbens16 »

Voor de bouw van een expeditievoertuig voorzie ik 2 verswatertanken van elk 112 liter.

Ofwel kan ik elke tank afzonderlijk vullen en het niveau meten, ofwel maak ik net boven de vloer van elke tank een verbinding. Op die manier moet ik maar 1 vulleiding en 1 niveaumeter voorzien.

Maar nadeel kan zijn dat die verbinding loskomt door het trillen en dan verlies je meer dan 200 liter water in je woongedeelte. Is dit realistisch of denk je dat dit risico nooit kan voorkomen (als je de verbinding correct monteert)?

Ivan
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Watertank koppelen of niet



Bericht door rijschoollucassen »

Ik zou de beide tanks afzonderlijk houden. Je kunt dan eventueel 'bedenkelijk' water innemen als er niets beters voorhanden is, en dat ook weer afzonderlijk lozen als zich een betere optie aandient. Ook het eventueel onderweg een keertje ontsmetten sluit dan niet uit dat je toch fris water blijft houden. Je kunt dan zelfs denken aan een dubbel waternet, waarbij regenwater voor douche en toilet wordt ingezet.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Watertanks koppelen of niet?



Bericht door Wim Corduwener »

Afhankelijk van waar je die twee 112 liter-tanks gaat inbouwen, en ik weet ook niet de vorm af afmetingen van die tanks, kan ik me zo voorstellen dat je ze bijvoorbeeld aan beide zijkanten gaat inbouwen. Als ze niet met elkaar zijn verbonden dan is de kans groot dat als één van beide tanks leegraakt het gewicht niet meer optimaal is verdeeld. En 112 kilogram is best wel een gewicht.
Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig naar dat expeditievoertuig.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Watertanks koppelen of niet?



Bericht door Johan de Jongh »

Voor beide opties is wat te zeggen, gewicht zou een reden kunnen zijn om ze te koppelen. Maar ze gescheiden houden om zelf controle te houden over de kwaliteit van het water, zeker met dit soort hoeveelheden, is zeker niet onbelangrijk !

Als je ze toch koppelt zou ik dat aan de onderzijde van de tanks doen, je kan dan de verbinding onder de wagen maken waardoor bij lekkage geen problemen ontstaan.
Een kraan onder de auto geeft je bij lekkage controle om de andere tank vol te houden.
En de wet van de communicerende vaten zorgt bij normaal gebuik dat beide tanks gevuld maar ook tegelijk gebruikt worden.
In beide gevallen, succes met je keus !
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Watertanks koppelen of niet?



Bericht door AadenAnke »

Je kan natuurlijk beide opties combineren tussen de koppel slang een 3weg kraan plaatsen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Watertanks koppelen of niet?



Bericht door walda »

Als je ze permanent koppelt dan kan als de auto scheef staat of rijd het water van de hoge naar de lage tank stromen en misschien die laten overlopen.

Walter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Watertanks koppelen of niet?



Bericht door kampo »

Zelf heb ik nu een paar jaar ervaring met 135+350 liter tanks en 2 volledig gescheiden systemen. 2 tanks, 2 pompen, 2 boilers, 2 filtersystemen enz
Dat zou ik volgende keer niet meer zo doen.

De voordelen wegen niet op tegen de nadelen is mijn ervaring.
Blijkt dat de waterkwaliteit helemaal geen groot probleem is.
Sowieso niet van drinken. Vervuiling hangt vooral van jezelf af en slecht water kan je altijd weer lozen.

Nadelen van een volledig redundant systeem:
2 keer zo duur
2 keer zoveel werk (verschrikkelijk veel)
Ingewikkeld, ik ben bijna vergeten hoe ik het moet bedienen.
2 maal zoveel kans op lekken en defecten, want 2 keer zoveel onderdelen en aansluitingen.

Wat je wel moet doen is er de nodige kranen tussen zetten.
De bedoeling is wel dat je verder kan als je een probleem hebt met 1 van de 2 tanks.
Ik heb verschillende schema's gemaakt met opstellingen en de mogelijkheden tegen elkaar afgewogen.

Koppelen onder de wagen gaat natuurlijk niet, ivm vorstvrij houden.
Groeten Kampo
rubbens16
Berichten: 26
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 17:24

Re: Watertanks koppelen of niet?



Bericht door rubbens16 »

Bedankt voor alle reacties. Genoeg stuff om over na te denken.

Ik vermoed dat ik ze toch ga koppelen (maar niet buiten de woonunit om geen problemen met negatieve temperaturen te hebben). Als je bedenkelijk water vult in 1 tank (en de 2de tank is niet gekoppeld) dan zijn je leidingen ook besmet. Dus dan heeft het m.i. toch geen nut om de 1ste tank te lozen. Om dit te vermijden, zou ik willen werken met een voorfilter die je gebruikt bij het vullen.

Ivan
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Watertanks koppelen of niet?



Bericht door rijschoollucassen »

Ik denķ dat met wat extra afsluiters, het één het ander niet hoeft uit te sluiten.

Succes,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie