Fiat Ducato: serviceluik verticaal monteren

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
manta
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 12 aug 2020, 20:23

Fiat Ducato: serviceluik verticaal monteren



Bericht door manta »

Ik heb onlangs een C402 toilet van Thetford gekocht. Reden daarvoor was onder andere de ingebouwde watertank van 18L. Nu heeft dat echter ook 1 groot nadeel kom ik achter: het vullen moet ook via het serviceluik en daarom moet het verticaal gemonteerd worden (Thetford nr 3). Daarbij kom ik boven de 'vouw' uit in de zijkant van de Ducato. Dat betekent dat het luik niet in z'n geheel tegen een vlakke plaat geplaatst wordt en op een of andere manier opgevuld zal moeten worden.

Ik heb al wat om mij heen gekeken of er uberhaupt Ducato's zijn die het luik ook verticaal hebben. Die zijn er zeker, ook van bekende bouwers. Eentje daarvan is La Strada, de Avanti bijvoorbeeld: https://caravaning-institut.de/wp-conte ... da_4x4.jpg

Ik vraag mij echter nog wel af hoe ik dit zelf kan realiseren. Ik ben inmiddels redelijk bedreven met zaag en paswerk. Ramen, 230V en wateraansluiting zit er allemaal al in, maar dit is toch even next level :think: . Ik zat nu te denken aan een vulstuk (bijv 3d laten printen) zodat de wand op de plek van het luik weer vlak wordt? Ideeën zijn meer dan welkom!
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Serviceluik verticaal monteren - Fiat Ducato



Bericht door zwerf-busje »

Wij hebben ook een thetford met eigen watertank, en we hebben aparte vulopening voor het spoelwater:

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (49.42 KiB) 682 keer bekeken
Is dat voor jou een oplossing?
Groet Ruud
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato: serviceluik verticaal monteren



Bericht door jheeck »

Ik zag laatst een soortgelijke vraag langskomen in de (besloten) Facebook groep 'Buscamper' en daar is 'ie vandaag beantwoord met deze foto, oogt hier als veel kit:
luik-rechtop.png
luik-rechtop.png (415.92 KiB) 591 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Fiat Ducato: serviceluik verticaal monteren



Bericht door myway »

Bij een dwars geplaatste deur zit er een ander toilet in
Trissje
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 15:26

Re: Fiat Ducato: serviceluik verticaal monteren



Bericht door Trissje »

jheeck schreef:
do 06 mei 2021, 14:43
Ik zag laatst een soortgelijke vraag langskomen in de (besloten) Facebook groep 'Buscamper' en daar is 'ie vandaag beantwoord met deze foto, oogt hier als veel kit:

luik-rechtop.png
Dat is mijn foto en bus :-B
Trissje
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 15:26

Re: Fiat Ducato: serviceluik verticaal monteren



Bericht door Trissje »

myway schreef:
do 06 mei 2021, 21:52
Bij een dwars geplaatste deur zit er een ander toilet in
Ik heb er nog de ballen verstand van (bus net twee weken en eerste nl camperbus) maar wat voor een ander toilet zou ik dan hebben?
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat Ducato: serviceluik verticaal monteren



Bericht door AadenAnke »

Een ander type Tedfort toilet er zijn diverse vormen van de tanks met andere maten vandaar

Gr. Aad
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato: serviceluik verticaal monteren



Bericht door jheeck »

Trissje schreef:
zo 09 mei 2021, 16:53
Dat is mijn foto en bus :-B
Als ik dat had geweten had ik je er even bij vermeld.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Trissje
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 15:26

Re: Fiat Ducato: serviceluik verticaal monteren



Bericht door Trissje »

jheeck schreef:
zo 09 mei 2021, 17:45
Trissje schreef:
zo 09 mei 2021, 16:53
Dat is mijn foto en bus :-B
Als ik dat had geweten had ik je er even bij vermeld.
Kon je ook niet weten :wink:
manta
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 12 aug 2020, 20:23

Re: Fiat Ducato: serviceluik verticaal monteren



Bericht door manta »

jheeck schreef:
do 06 mei 2021, 14:43
Ik zag laatst een soortgelijke vraag langskomen in de (besloten) Facebook groep 'Buscamper' en daar is 'ie vandaag beantwoord met deze foto, oogt hier als veel kit:

luik-rechtop.png
Geinig dat je daar naar refereert. Die vraag in de Facebook post is namelijk ook van mij ;). Kreeg daar idd een mooi antwoord! Ik zie dat ze daar een rubber tussen het schuine stuk hebben. Denk er nu sterk aan om daar een passtuk voor te gaan maken en dat af te kitten.

Ik ben me er bewust van dat alle andere deuren horizontaal staan omdat ze een ander model toilet hebben. Er zijn modellen met een kleinere tank (7L) die horizontaal wel passen en modellen die je aansluit op de vaste watertank, dan is horizontale montage ook geen enkel probleem. Ik kon dit toilet heel goedkoop krijgen (-50%) omdat het een uitlopend model was. Ga dus zeker kijken hoe ik het nog pas ga krijgen, ipv het dubbele betalen voor een nieuwe.

De oplossing met de watervuldop zou idd ook een soort back-up oplossing kunnen zijn. Heeft niet mijn voorkeur om nog geen gat in de bus te zagen met nog een extra aansluiting, maar wie weet kom ik daar uiteindelijk wel op uit als plan A niet lukt.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato: serviceluik verticaal monteren



Bericht door jheeck »

Dat krijg je zo met gebruikersnamen op fora v.s. Facebook-identiteit ;-) Mooi dat je wat verder geholpen bent.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie