Domme of nooit eerder gestelde vragen? Dat kan toch haast niet!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
maris93
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 14:29

Re: Domme of nooit eerder gestelde vragen? Dat kan toch haast niet!



Bericht door maris93 »

Haha Wow oke,   :-B
even voor de duidelijkheid, ik heb nergens aangegeven dat ik per se een sprinter l4 wil ..
of dat ik niet bereid ben om een touringbus te kopen.. Of dat ik over veel kennis beschik.. :G

Ik weet al ongeveer 5 jaar dat ik in een bus wil wonen, hoe en wat niet precies, maar een globaal idee. maar ben er wel sindsdien voor aan het sparen. ik ben nu zo'n kleine 3 maanden aan het uitzoeken wat er allemaal mogelijk is en van daaruit kan ik bedenken wat ik wil, en wat voor bus daarvoor nodig is. of ik dingen moet schrappen of dat ik groter moet gaan.
maarja.. hoe groter de bus, hoe meer ik erbij wil... :lol3: dus ik probeer mezelf te beperken om te ONREALISTISCH te zijn.. :P
Ik ben op de sprinter l4/iveco daily l5 (deze heeft een gvw van 7 ton) uitgekomen omdat deze de langste "korte" bussen zijn die ik heb kunnen vinden. anders word het dus inderdaad een touringcar maar die zijn meteen 10/12 meter..
En ik ben serieus als ik zeg dat het mijn huis gaat worden,  dus ik ben bereid erin te investeren. Ik begrijp ook dat deuren nadelen hebben zoals minder isolatie en kastruimte. maar dit zijn overwegingen die ik al gedaan heb. Qua apparatuur en installatie weet ik eigenlijk ook al wat ik wil,  dus ook de precieze afmetingen om te plannen waar deze komen en om het gewicht te berekenen.
Alleen weet ik de rest van de inhoud nog niet "precies" genoeg om te weten hoeveel gewicht dat gaat zijn. dus wat voor bus daarvoor nodig is ongeacht de lengte.
en nieuw bij de fabrikant vandaan.. zoals ik zeg.. ik ga erin wonen dus ben bereid te investeren. en nieuw is altijd beter toch? :-B
En anders moet ik touringcars gaan onderzoeken en uitvogelen waar ik daar weer op moet gaan letten, het is niet zo dat mijn budget zo is dat ik díé nieuw bij de fabrikant kan aanschaffen + nog eens een camperombouw en de rest van de rompslomp. :lol:
tonic schreef:
ma 03 mei 2021, 21:18
Dat bestelbus verhaal is natuurlijk onrealistische, je gaat erin wonen en je wilt 8 zitplaatsen. die mensen moeten natuurlijk ook allemaal kunnen douchen. dus bergen schoon en vuil water.

EasyBee schreef:
ma 03 mei 2021, 22:33
Dat gaat echt niet lukken in een "busje". Dat kan echt niet.
Je zult dan je wensen ernstig moeten gaan snoeien of afstapppen van de bus als woonstee.
Minder mensen in de bus of een veel grotere bus.
We hebben best een ruime camper, maar ik moet er niet aan denken dat alle 6 slaapplaatsen (4 volwassenen en 2 kinderen) bezet zouden zijn.

de Jonckheer schreef:
di 04 mei 2021, 7:53
TS wil een busje met 8 zit- en slaapplaatsen. Dat kan maar die is dan wel minimaal 10 meter lang, 2,5 meter breed en uiteraard op C rijbewijs. De rest is niet realistisch en zinloos heen en weer geschrijf.


bedankt voor de positieve reacties! :cheers:
Als ik met de hele familie weg ga gaan we gewoon naar een camping met een douchegebouw. en gaan er tentjes mee.
8 zitplaatsen zijn voor mij een prioriteit.  en het liefst dus 8 slaapplaatsen voor >noodgevallen<
dit kan ook met matras op de grond/luchtbed/ kind tussen ouders. maar ik probeer alle opties uit te zoeken.
marjasjaak schreef:
di 04 mei 2021, 8:01
Maris, heb je al eens fysiek gekeken hoeveel "ruimte" er echt in een bestelbus is?

Tip: bij gebrek aan een bus, teken je vloerplan op ware grootte maak met dozen de meubels en zie wat je echt kwijt kunt.
Sjaak


Ja heb ik wel al gedaan maar niet een bus langer als l2 en volgens mij ook geen sprinter :think: . Ik heb wel veel YouTube filmpjes bekeken en specifiek gezocht op sprinter l4. om te zien hoe de verhoudingen zijn met mensen erin en kasten etc. alleen dat waren voornamelijk Amerikaanse mensen, en die zijn vaak iets minder lang dus qua lengte enzo van bedden gaf dat niet echt een realistisch beeld.

Die dozen staan op de planning!  maar daarvoor wil ik eerst nog wat meer informatie inwinnen.
bus21 schreef:
di 04 mei 2021, 9:19
Kan niet bestaat niet. Het is een (enorme) uitdaging, dat wel...
...Wel flink doorsparen!
Haha precies mijn filosofie! er zijn wel meer mensen geweest die me verteld hebben dat iets niet kon. maar ik ben erg creatief in oplossingen bedenken ;;-)
Ik probeer nu vooral nog alle problemen op te zoeken zodat ik weet waar en of ik ergens een oplossing voor kan bedenken.
tonic schreef:
di 04 mei 2021, 9:35
Ik heb al veel onrealistische dromen voorbij zien komen maar deze krijgt echt een sticker :-B
komt goed uit, Die spaar ik! Kan ik later op de bus plakken. Als het zover is zal ik een foto voor je plaatsen.
AadenAnke schreef:
di 04 mei 2021, 10:16
Ach gedachten spinsels zonder geremd te worden door enige kennis is toch mooi :lol:  ...
...Zodra TS zich verder inleest zullen veel van de ideeën door kennis verdwijnen helaas eerlijk gezegd wat is er mooier dan dromen van?
Gr. Aad
hoogstwaarschijnlijk :shh: , daarom begin ik maar vroeg met de informatie inwinnen, zodat ik alle tijd heb om een oplossing te bedenken/het toch maar uit m'n hoofd te zetten..
+ wie weet wat er mogelijk is over 2/3 jaar..
Of het word alleen maar strenger.. :lol3: dat zien we dan wel weer. dan maar beter zoveel mogelijk geld opzij gezet hebben toch?
Kroppie schreef:
di 04 mei 2021, 10:45
eerst kijken wat je wil, dan kijken wat kan er allemaal, dan kijken wat mag er allemaal wel en niet, dan een budget bepalen, dan plannen, en dan uit [laten] voeren, en dan genieten.

jos
Dit is dus precies wat ik nu aan het doen ben :-B
Ik heb een idee van wat ik wil, nu kijk ik wat er allemaal kan en mag.. dan kan ik berekenen hoeveel geld ik daar nog voor moet sparen..
Jeroen_Hanomaf schreef:
di 04 mei 2021, 11:39
De Sprinter is als L4 tot 4,1ton leverbaar overigens. (dat lijkt me ook krap met 8 man, als je 80kg p/p rekent is dat al 640kg)
Iveco zelfs tot 7. :)
De Daily kun je gewoon krijgen met een laadvloerlengte tot 5125mm. Dan heb je wel een bus van ruim 7,5m lang in totaal, maar goed, het kan dus wel. Zo'n lang ding zul je niet aan ontkomen....
....PS om uit te zoeken wat er wel of niet kan bij een nieuwe bus kun je zo'n online configurator starten


Ik heb die configurators al een aantal keer opgezocht inderdaad, super handig! Alleen zijn dat naar mijn idee de meest gekozen/standaard opties. en vaak zijn er wel meer dingen mogelijk, alleen zijn er te weinig mensen die hier geïnteresseerd in zijn, dus word het niet zo geadverteerd. (?)
Dus liever eerst anoniem info inwinnen, voordat ik naar een fabrikant ga en pas écht onnozel overkom haha :lol3:
maris93
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 mei 2020, 14:29

Re: Domme of nooit eerder gestelde vragen? Dat kan toch haast niet!



Bericht door maris93 »

De rest ook super bedankt voor het meedenken en de serieuze tips en links! :bow: ik ga me er van het weekend even goed in verdiepen !!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Domme of nooit eerder gestelde vragen? Dat kan toch haast niet!



Bericht door travelscout »

Er zijn wel vaker hier vragen op het forum over volledig wonen in een camper.
Allemaal zeer begrijpelijk, zeker nu.
Ik ben erg benieuwd naar waar je uiteindelijk op uit komt maar ik ben ook zeer benieuwd hoe het je gaat bevallen :-).

Wellicht is er ook al een website die voor "gelijkgestemden" te bezoeken is??
Paul.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Domme of nooit eerder gestelde vragen? Dat kan toch haast niet!



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

maris93 schreef:
di 04 mei 2021, 18:15
Jeroen_Hanomaf schreef:
di 04 mei 2021, 11:39
De Sprinter is als L4 tot 4,1ton leverbaar overigens. (dat lijkt me ook krap met 8 man, als je 80kg p/p rekent is dat al 640kg)
Iveco zelfs tot 7. :)
De Daily kun je gewoon krijgen met een laadvloerlengte tot 5125mm. Dan heb je wel een bus van ruim 7,5m lang in totaal, maar goed, het kan dus wel. Zo'n lang ding zul je niet aan ontkomen....
....PS om uit te zoeken wat er wel of niet kan bij een nieuwe bus kun je zo'n online configurator starten


Ik heb die configurators al een aantal keer opgezocht inderdaad, super handig! Alleen zijn dat naar mijn idee de meest gekozen/standaard opties. en vaak zijn er wel meer dingen mogelijk, alleen zijn er te weinig mensen die hier geïnteresseerd in zijn, dus word het niet zo geadverteerd. (?)
Dus liever eerst anoniem info inwinnen, voordat ik naar een fabrikant ga en pas écht onnozel overkom haha :lol3:
Sommige opties en combinaties die je niet kunt instellen of aan elkaar gekoppeld zitten kan een dealer wel voor je configureren.
Ik heb ook nog even met die configurator van de Sprinter zitten spelen, en zie dat ik een foutje gemaakt heb, bij het basisvoertuig met lengte L4 kun je ook de 5,5 tons uitvoering nog selecteren.
Overigens vind ik dat je nog best veel kunt kiezen aan opties en mogelijkheden, maar ja, het blijft een bedrijfsbus dus sommige opties zullen er niet of weinig zijn.
Als ik 'm zelf zou moeten samenstellen had ik een chassis-cabine genomen, zonder dak en achterwand, en daar wat goed geisoleerds moois op laten bouwen. Of zelfs 1 zonder dak en deuren, die kun je ook configureren. :) Beetje zoals die Rentokil Iveco's, maar dan goed geisoleerd en zonder laadklep. Blijft het in de winter ook lekker warm :)
Ook ik moet nog 'even' sparen :mrgreen: :mrgreen:

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Domme of nooit eerder gestelde vragen? Dat kan toch haast niet!



Bericht door DucatoDolf »

Altijd weer leuk om die zure reacties van dezelfde forumgebruikers terug te zien :sick: . Overal roepen hoe het beter moet/kan, behalve als hun eigen creativiteit haar grenzen aangeeft, dan in het meteen azijnzeiken en is alles onrealistisch.

Zelfs in een L1H1 met slaapdak kun je 9 zitplaatsen en als 6 slaapplaatsen creëren.

On-topic: Als het je huis wordt en je serieus wilt investeren zou ik ook naar een chassis-cabine kijken met opbouw. Of zoiets, dan heb je al 7 zitplaatsen:
08-coxx-x-low.jpg
08-coxx-x-low.jpg (126.73 KiB) 321 keer bekeken
En hoe serieus moeten de slaapplaatsen zijn? Een daktent of pop-up/slaapdak is namelijk ook een enorme ruimtewinner. Of Murphy bed britsen. Afbeelding
Bij een bus voor 2012 kun je de onderste bank gebruiken als zitplaatsen tijdens het rijden, hoewel ik dit uit veiligheidsoverwegingen niet adviseer.
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Domme of nooit eerder gestelde vragen? Dat kan toch haast niet!



Bericht door MarcoG »

Ik denk dat je vooral moet gaan kijken naar een bus waar de stoelen al in zitten omdat die het lastigst zijn.
Stoelen moeten goedgekeurde constructie met gordels hebben en dat kan flink in de papieren lopen als je dat zelf gaat doen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar deze rolstoelbus: https://www.tribus-group.com/nl/mercede ... nter-2018/.
De stoelen staan zo te zien los van de zijwanden dus schuifdeuren is denk ik wel mogelijk, in dat geval heb je ook een mogelijkheid voor het standaard bankje voor in de bus en kun je er achter 2 stoelen weg laten zodat je loopruimte bij de schuifdeuren vrij houd.
Afbeelding

Die opklapbare stoelen maken de laadvloer mooi vrij voor luchtbedden.
Achterin is nog een hoekje vrij boven de wielkast voor een keukentje.
Als je dan aan het plafond ook nog eens 2x2 persoons hefbed kunt maken zoals in dit filmpje bij https://youtu.be/DSFffyu7GSU?t=456
Dit bed begint boven de cabine dus bij een L3 (of L4) zou je er met een beetje passen en meten 1 voor en 1 achter kunnen maken.
1 of 2 dakkoffers voor bagage (tenten luchtbedden etc) en per persoon een tas met kleren onder de stoel :-)

Ik weet niet of de stoelen ook 180 graden draaibaar gemaakt kunnen worden (niet tijdens het rijden) maar dan zou je mooi een grote kist in het midden kunnen zetten die je als tafel kunt gebruiken en waar je bagage in kwijt kunt, ik denk dan aan een tuin opbergbox die waterdicht is en op de camping ook buiten kan staan, je moet deze dan wel zo uitzoeken dat die onder het rijden achterin kan staan zodat het gangpad vrij blijft:
In de kist kun je een groot opklapbaar tafelblad en een paar simpele klap stoelen meenemen zodat je op de camping ook buiten kunt zitten.
Afbeelding

Je zou met 2 van die kisten een houten frame en een matras ook een prima bed kunnen maken voor als je alleen op pad bent en niet boven wilt slapen. De matras, 1 van de kisten en het frame moet je dan wel bij de familie thuis achterlaten als je samen op pad gaat.
In de kist die je achterlaat kun je spullen opslaan die je op de camping niet nodig hebt (power station, extra water tanks etc) dat scheelt meteen een hoop gewicht als je met passagiers op pad gaat.

Het zijn maar hersenspinsels van mij maar misschien kun je hier iets mee ?
Gebruikersavatar
Huug Lansbergen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41

Re: Domme of nooit eerder gestelde vragen? Dat kan toch haast niet!



Bericht door Huug Lansbergen »

mmm ik volg dit 'n beetje ,maar in de begin topic ,wordt vermeld om tzt permanent in te wonen , met een aantal wensen , is een ombouw naar zithoek een hoge kast ,een lang keukenblok, douche toilet enz en nog veel meer en heel veel ruimte!?,om gasten te laten slapen .
Ook zijn het toekomst plannen begrijp ik, en is het zoeken naar mogelijk heden ,dat ga nie
in een normaal gangbare bus camper .
Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen ,zelf lijkt mij de wens het wonen en ook enige luxe ,die door TS toch gewenst wordt ,en de mogelijk binnen slapende gasten ,of familie iets te veel van het goede is qua inrichtings mogelijkheden ,wonen of kamperen is ook nog een ding, ik bedoel je hoeft niet veel om materialistische dingen te te geven ,of te houden ,is voor ,of kan ieder individu anders zijn .
Maar dromen mag ,wensen ook ,ook realisatie,
Denk wel dat er veel hobbels genomen moeten worden .
Ben wel benieuwd over uitvoering hoe die te nemen,niets is onmogelijk ,tenzij de mogelijkheden ontbreken.

Gr

Huug
Plaats reactie