Timing gaten boren in bodem

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Van2share
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 apr 2021, 12:39

Timing gaten boren in bodem



Bericht door Van2share »

Hallo allemaal!

Wij, broer, partner/schoonzus en zus hebben met z'n drieën een Citroën Jumper 2008 gekocht en gaan deze zelf ombouwen tot een fijne campervan. We zitten nu nog in het plan-stadium en kijken heel veel youtubefilmpjes en lezen veel zelfbouwblogs.

Wat we alleen niet goed kunnen vinden is wat het slimste is qua gaten boren in de bodem en wanden voor vuilwatertank, schoonwatertank en CEE stekker. In verschillende filmpjes lijkt het alsof een gat in de bodem pas gemaakt wordt nadat alles is gelegd en er dan in één keer door de vloer, isolatie en bodem heen gezaagd wordt. De wanden lijken eerder te gebeuren, maar het is me niet duidelijk of dit meteen slim is of dat de meesten dit pas na de isolatielaag doen?

En als je pas later een gat in de bodem maakt, hoe werk je dan vervolgens je isolatie weer netjes af?

Ik hoor heel graag hoe jullie dit gedaan hebben :)

Groeten!
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door johandb »

Veel plezier met het project!

Ik heb geprobeerd alle gaten als 1 van de eerste dingen te doen. Wel goed doordenken of de plek juist is.
Ik heb 1 gat in de vloer gedaan nadat de vloer lag, zat natuurlijk net half op een draag houtje.....

Als je ermee begint kan je ook beter afwerken en schuren/ primer erop. Ook kan je de ijzer schilfers makkelijker opvangen en opzuigen. Anders willen ze er nog wel eens tussen vallen vrees ik.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door marjasjaak »

Het slimste is: van te voren een goed grondplan maken waar alles komt.
De plaats van de keuken eventueel de badkamer moet je wel weten.
Wij hebben eerst een tekening gemaakt, en deze voordat we begonnen op de vloer uitgezet. (met schilderstape)
Zo kan je checken of alles wel klopt.
Op een kale vloer is het veel makkelijker om gaten te boren, je kan zien waar de balken lopen.
En je kan de gemaakte gaten ook veel beter behandelen tegen roest.

Het is dus handig als je de inbouwspullen al in huis hebt, zodat je weet waar de gaten komen.
En kijk ook onder de bus, kan ik mijn tanks wel kwijt, lopen er geen uitlaten, of remkabels ed. op de plek waar ik ze had gedacht.

Maar eigenlijk begin je eerst met het plannen en maken van de dakluiken en ramen. Die kunnen niet op iedere plek ivm. met dakstijlen.
Wij hadden een bepaalde opstelling bedacht, maar de C-stijl stond in de weg voor de koelkast. Toen moesten we wat schuiven met de indeling.
Daar kwamen we achter met het plan uitzetten op de vloer.

Met camperbouw moet je vaak 5 stappen vooruit denken.
Sjaak.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door DucatoDolf »

En een tip voor de CEE stekker. Een Defa stekker als alternatief een idee? Veel kleiner en daardoor mooier weg te werken? Wordt volgens dit forum steeds vaker gedaan door zelfbouwers. Succes :cheers:
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door Marzel »

Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door Wink »

Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door joske501 »

Beste,

Bij mij is eerst de vloerisolatie en de vloerplaat er in gegaan en tijdens het opbouwen zijn dan de nodige gaten gemaakt door alles heen op het ogenblik van plaatsen van de verschillende zaken. Hiervoor is een goed uitvoeringsplan wel noodzakelijk en moet je vooraf weten waar alles komt want je kan niet overal waar je wilt door de vloer boren, dit moet buiten het chassis en verstevigingsribben gebeuren uiteraard.
Daar mijn verwarming, Webasto Duatop onder de wagen hangt moesten er nogal wat grote openingen in de bodem gemaakt worden. Hiervoor waren 3 gaten nodig van 120 mm. 3 gaten voor wateraflopen naar vuilwatertank, 1 gat overloop schoonwatertank en een gat voor aflaat schoonwatertank. Er is ook een gat met doorvoerbuis gemaakt voor alle elektro kabels die naar buiten moesten.
Voor de walaansluiting en het schoonwater vullen zijn geen gaten in de wand gemaakt, deze zitten binnen de wagen achter de achterdeuren. Achterdeur open, stroomkabel inpluggen en kabel tussen de deurdichtingen en deur sluiten. Om water te vullen moet de achterdeur gewoon open, die moet ik toch open doen om de waterdarm te nemen. Eenvoudiger kan het niet !!!

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door MarceldeHoog »

Zelf heb ik nog geen enkel gat in de bodem gemaakt, behalve voor de bevestiging van de onderbouw grijswater tank. Binnenkort moet ik er wel aan geloven: De water afvoer van de inlaat combinatie van de boiler, en de afvoer van de keuken worden dan gemaakt.

Mijn idee is dat ik pas wanneer ik daadwerkelijk bouw, ik op de centimeter nauwkeurig weet waar ik de doorvoer wil. Dan meet ik dat uit, boor vanuit de bodem een gaatje omhoog (daar zie ik precies waar de balken in de weg kunnen zitten). Vervolgens een gatenboor voor de houten vloer, en een gatenboor voor metaal voor de bodem, waarbij het zojuist geboorde gaatje het centrale punt is.

Nog te maken gaten: Gaskast afvoer, douche putje, diesel kachel. Alles op zijn tijd :-)
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Van2share
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 apr 2021, 12:39

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door Van2share »

johandb schreef:
do 29 apr 2021, 14:08
Veel plezier met het project!

Ik heb geprobeerd alle gaten als 1 van de eerste dingen te doen. Wel goed doordenken of de plek juist is.
Ik heb 1 gat in de vloer gedaan nadat de vloer lag, zat natuurlijk net half op een draag houtje.....

Als je ermee begint kan je ook beter afwerken en schuren/ primer erop. Ook kan je de ijzer schilfers makkelijker opvangen en opzuigen. Anders willen ze er nog wel eens tussen vallen vrees ik.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ja, dat is zeker een goed punt. Dankjewel!
Van2share
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 apr 2021, 12:39

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door Van2share »

marjasjaak schreef:
do 29 apr 2021, 14:14
Het slimste is: van te voren een goed grondplan maken waar alles komt.
De plaats van de keuken eventueel de badkamer moet je wel weten.
Wij hebben eerst een tekening gemaakt, en deze voordat we begonnen op de vloer uitgezet. (met schilderstape)
Zo kan je checken of alles wel klopt.
Op een kale vloer is het veel makkelijker om gaten te boren, je kan zien waar de balken lopen.
En je kan de gemaakte gaten ook veel beter behandelen tegen roest.

Het is dus handig als je de inbouwspullen al in huis hebt, zodat je weet waar de gaten komen.
En kijk ook onder de bus, kan ik mijn tanks wel kwijt, lopen er geen uitlaten, of remkabels ed. op de plek waar ik ze had gedacht.

Maar eigenlijk begin je eerst met het plannen en maken van de dakluiken en ramen. Die kunnen niet op iedere plek ivm. met dakstijlen.
Wij hadden een bepaalde opstelling bedacht, maar de C-stijl stond in de weg voor de koelkast. Toen moesten we wat schuiven met de indeling.
Daar kwamen we achter met het plan uitzetten op de vloer.

Met camperbouw moet je vaak 5 stappen vooruit denken.
Sjaak.

Hi Sjaak, dank voor je bericht. We zijn inderdaad eerst flink aan het plannen en hebben geluk gehad met het bestellen van de ramen en dakluiken, dus daar gaan we zeker als eerste mee aan de slag. :)
Van2share
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 apr 2021, 12:39

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door Van2share »

DucatoDolf schreef:
do 29 apr 2021, 15:51
En een tip voor de CEE stekker. Een Defa stekker als alternatief een idee? Veel kleiner en daardoor mooier weg te werken? Wordt volgens dit forum steeds vaker gedaan door zelfbouwers. Succes :cheers:
Cool! Dankjewel, dit kende ik nog niet. Gaan we zeker even naar kijken!
Van2share
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 apr 2021, 12:39

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door Van2share »

joske501 schreef:
do 29 apr 2021, 22:14
Beste,

Bij mij is eerst de vloerisolatie en de vloerplaat er in gegaan en tijdens het opbouwen zijn dan de nodige gaten gemaakt door alles heen op het ogenblik van plaatsen van de verschillende zaken. Hiervoor is een goed uitvoeringsplan wel noodzakelijk en moet je vooraf weten waar alles komt want je kan niet overal waar je wilt door de vloer boren, dit moet buiten het chassis en verstevigingsribben gebeuren uiteraard.
Daar mijn verwarming, Webasto Duatop onder de wagen hangt moesten er nogal wat grote openingen in de bodem gemaakt worden. Hiervoor waren 3 gaten nodig van 120 mm. 3 gaten voor wateraflopen naar vuilwatertank, 1 gat overloop schoonwatertank en een gat voor aflaat schoonwatertank. Er is ook een gat met doorvoerbuis gemaakt voor alle elektro kabels die naar buiten moesten.
Voor de walaansluiting en het schoonwater vullen zijn geen gaten in de wand gemaakt, deze zitten binnen de wagen achter de achterdeuren. Achterdeur open, stroomkabel inpluggen en kabel tussen de deurdichtingen en deur sluiten. Om water te vullen moet de achterdeur gewoon open, die moet ik toch open doen om de waterdarm te nemen. Eenvoudiger kan het niet !!!

Joske
Hi Joske, dank voor je bericht. Goeie tip ook wat betreft de CEE stekker. Hoe heb jij de gemaakte gaten 'behandeld'? Omdat ik veel lees dat je er zo moeilijk bij kunt als de vloer er al in licht en het dus minder goed op bv. roest kunt behandelen. Of heb je het gewoon dichtgekit?
Van2share
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 apr 2021, 12:39

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door Van2share »

MarceldeHoog schreef:
vr 30 apr 2021, 14:10
Zelf heb ik nog geen enkel gat in de bodem gemaakt, behalve voor de bevestiging van de onderbouw grijswater tank. Binnenkort moet ik er wel aan geloven: De water afvoer van de inlaat combinatie van de boiler, en de afvoer van de keuken worden dan gemaakt.

Mijn idee is dat ik pas wanneer ik daadwerkelijk bouw, ik op de centimeter nauwkeurig weet waar ik de doorvoer wil. Dan meet ik dat uit, boor vanuit de bodem een gaatje omhoog (daar zie ik precies waar de balken in de weg kunnen zitten). Vervolgens een gatenboor voor de houten vloer, en een gatenboor voor metaal voor de bodem, waarbij het zojuist geboorde gaatje het centrale punt is.

Nog te maken gaten: Gaskast afvoer, douche putje, diesel kachel. Alles op zijn tijd :-)
Dank voor je reactie en jij ook veel succes!! :)
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Timing gaten boren in bodem



Bericht door joske501 »

Van2share schreef:
wo 05 mei 2021, 18:42

Hoe heb jij de gemaakte gaten 'behandeld'? Omdat ik veel lees dat je er zo moeilijk bij kunt als de vloer er al in licht en het dus minder goed op bv. roest kunt behandelen. Of heb je het gewoon dichtgekit?
Hallo,

Eens de gaten zijn gesneden of geboord kan je deze behandelen met een grondverf, daarna de doorlaten er in en als alles goed op zijn plaats zit goed afkitten vanaf de onderzijde.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Plaats reactie