Vastzetten accu en schoonwatertank

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Vastzetten accu en schoonwatertank



Bericht door Wink »

We zouden graag van zelfbouwers horen hoe ze hun accu('s) en watertank (80-100 ltr) in de camper hebben vastgezet. Vanwege het gewicht van beide willen we die goed bevestigen.

Alvast bedankt!
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Vastzetten accu en schoonwatertank



Bericht door johandb »

Goedemorgen!

Die van mij staan vast tussen balken, en met spanband. Waar mogelijk heb ik ook de schroefgaten gebruikt waar de ogen aanzaten en daar oogjes in gedraaid om het aan te bevestigen.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Vastzetten accu en schoonwatertank



Bericht door MarceldeHoog »

Accu staat tussen balkjes met een metalen spanband (restant van onderbouw watertank set).

De schoonwatertank zit nog niet vast, maar daar wil ik ook een combinatie van spanband en houten balken gebruiken.Wellicht ook nog 2 hoekijzers.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Vastzetten accu en schoonwatertank



Bericht door walda »

Ik heb de accu's tussen het metalen frame van het bed staan. Het frame zit vast aan de ladingbevestigingspunten en nog diverse andere, door mij geboorde, bouten. De accu's zelf met 2 spanbanden aan dit frame en onder een 20x20x3 rvs kokertje welke met M8 draadeinden ook aan het frame zitten.
elektra 6.jpg
elektra 6.jpg (223.97 KiB) 569 keer bekeken
elektra 7.jpg
elektra 7.jpg (218.75 KiB) 569 keer bekeken
Succes,

Walter
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: Vastzetten accu en schoonwatertank



Bericht door Wink »

Helaas hebben wij geen ijzeren bedframe waar we iets aan vast kunnen maken.
@ johandb en MarceldeHoog: hebben jullie de houten balken aan de houten vloer vastgemaakt of ook aan de metalen busvloer? En met lijm/schroeven/bouten?
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Vastzetten accu en schoonwatertank



Bericht door walda »

In dat geval zou ik minimaal iets maken wat met bouten en dergelijke door de stalen vloer heen zit of wat aan een stalen spant komt. Bij een noodstop of aanrijding komen er rare krachten op.

Succes,

Walter
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Vastzetten accu en schoonwatertank



Bericht door johandb »

Ik heb een inderdaad aantal bestaande bevestiging punten hergebruikt. Waar eerst die vloer ogen aanzaten of de ogen aan de zijkanten. Of direct daar de spanband aan gemaakt of indirect via het houten frame. De spanband zit daar vast met een M8 bout met een oog en aan de andere kant een flinke ring

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Vastzetten accu en schoonwatertank



Bericht door rijschoollucassen »

Als eerste zorgen dat er geen speling op zit. Vasthouden met wat dan ook wordt een stuk moeilijker als de beweging eenmaal begonnen is. Noem het maar een aanloop kan nemen.

Door de houten vloer, de isolatie en de metalen vloer ineens boren geeft dat er slijpsel achter blijft. Met een klein boortje voorboren (van bovenaf) dan met de juiste maat van onderaf boren, eventueel (eerdere forumtip :thumbup: ) door een ringmagneet boren. Natuurlijk het boorgat tegen roest behandelen.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vastzetten accu en schoonwatertank



Bericht door PaulBng »

Ik heb de accu in een aan de vloer geschroefde bak gezet, en vervolgens de accu zelf met twee banden aan de gordelbok.

Hoe de watertank vast zit, weet ik niet, is door de camper bouwer gedaan.


Paul
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Vastzetten accu en schoonwatertank



Bericht door MarceldeHoog »

Wink schreef:
do 29 apr 2021, 22:49
@ johandb en MarceldeHoog: hebben jullie de houten balken aan de houten vloer vastgemaakt of ook aan de metalen busvloer? En met lijm/schroeven/bouten?
De accu bevestiging zit gewoon aan de houten vloer. Dat gaat ook met de watertank gebeuren.

Echter: De accu zit ook nog eens ingebouwd in een bank, en tussen de watertank en de cabine zit een wand gebouwd. Beide items zijn dus welliswaar zwaar, maar kunnen nergens heen, zelfs al zouden ze los staan. De watertank ligt strak tegen de tussenwand aan ook.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Plaats reactie