Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door PaulBng »

Ik heb een Fiat L4H2 met een 2.3 motor. Geen idee welk merk (hoe kom je daar achter?).

Niet dat het mijn gewoonte is, maar trek er regelmatig andere personen auto's mee uit

Berg omhoog ook geen probleem.

I denk dat bij bergaf een 2.3 wat neer afremt op de motor dan een 3.0 maar dat kan ik mis hebben...


Paul
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door macfocus »

Die ramen in de achterdeuren zullen autoramen zijn. Dus enkel glas. Die ga je er meteen uit willen halen want dat isoleert echt niet en water condenseert daar als een gek.

Dus als de rest identiek is of niet uitmaakt, die andere nemen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6772
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Als de technische staat van de bussen en de motoren niet noemenswaardig van invloed zijn op de keuze, zou ik ook eens naar de gebruiksmogelijkheden kijken. Met een H3 is het gemakkelijker een hefbed te realiseren (als je dat zou willen realiseren).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door DJSmiley »

Lastige keuze, want beide hebben ze wel zo hun voordelen.

De H2 is met 183 voldoende, dan kun je prima staan. De H3 heeft gewoon meer ruimte, meer opbergruimte door de hoogte bv boven de cabine, je kan idd meer slaapplaatsen maken, of bv een bergruimte onder de vloer.

Maar, zeker icm de L4, gaat gewicht wel een dingetje worden. Ervanuitgaand dat je 'm op een B-bewijs wilt kunnen rijden en m dus onder de 3.5 ton moet houden.

Zijn beide wel de modellen die de 3.5ton mogen hebben? Ik weet dat er bij de kleinere ook bussen zijn die maar 3.3 mogen hebben (bij de RDW checken adhv kenteken). Je 'moet' zeker bij een L4 eigenlijk wel de 3.5 tons versie hebben, anders wordt het nog veel krapper.

De 160pk en de ketting zijn zeker een voordeel. Distributieriem kost je, omgerekend, toch snel 100-150 euro per jaar en de extra pit is ook wel lekker (al is de 2.3 ook prima te rijden, zeker geen traag ding)

Bijkomend voordeel: de rest BPM tussen 2010 en 2012 scheelt ook weer en ook het brandstofverbruik zal lager zijn.

Euro4 of Euro5.. tja, zoveel scheelt dat niet. De regels worden toch steeds strenger dus met euro5 kun je het misschien een paar jaar langer uithouden. Maar goed, dat geld vnl in de steden. En in hoeverre je daar uberhaupt wilt rijden met een L4...
Ik heb zelf de voorkeur voor P+R en OV. Dat is vlotter, scheelt een hoop frustratie en veel goedkoper parkeren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door Marzel »

Iedereen dank voor de input :thumbup:

Wat slapen betreft zullen we een vast bed nemen in de breedte.
Eigenlijk hoe je het bij veel mensen ziet : bed/matras op ~80 cm hoogte, eronder de techniek en wat bergruimte.

Beide bussen mogen 3500 kg.

We zullen bijna altijd fietsen meenemen. Boodschappen doen we bij de grote supermarkten als we onderweg zijn en de bus makkelijk kwijt kunnen op de parkeerplaats. Lokaal pakken we de fiets.
Met de bus "het dorp" in zal dus niet zo snel gebeuren.

Kijken of we morgenmiddag een proefrit kunnen maken in allebei :)
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 877
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door zwerf-busje »

Ik zie niemand reageren op de kleurkeus, maar ik zou geen zwarte nemen, inderdaad vanwege de warmte.

Ik had ook graag een andere kleur bus gehad dan wit, maar alle donkere kleuren heb ik laten staan.
Meerdere ervaringen gehad met personenauto's in verschillende kleuren en het maakt (in mijn beleving) echt uit.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door Marzel »

Ja, dat had ik eigenlijk ook in gedachten.
Smetteloos wit is natuurlijk ook te breken met bestickering.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door macfocus »

Diep donker zwart is ook prima te breken met bestickering....
Beetje omdenken heren.....
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door AadenAnke »

Ik heb ooit nog een blauwe maandag op een taxi rondgereden de baas had snoeken en Mercedes de snoeken allemaal zwart de Mercedes grijs de snoek reden heerlijk maar eeeuuh over dag pikte we er allemaal als we de kans kregen een Mercedes mee zwart altijd vuil zelfs na het wassen :oops:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door Marzel »

:-B

Ik maak me wat minder zorgen om het wassen.
Meer om de warmte :D
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door DucatoDolf »

Ik zou altijd voor zwart gaan. Als het 30 graden is, dan zweet je. Oftie zwart of wit is. Wit is overigens ook altijd vuil :crazy: . Maar de kleur kun je altijd aanpassen met een stickertje. Minst belangrijke keuzefactor lijkt mij.

Laat ff weten wat je van de proefritten vond. En eigenlijk zou je er ff een palletje zandzakken in moeten laten zetten. Serieus, hij weegt straks gewoon 3,5 ton, dus een proefrit moet je eigenlijk ook gewoon beladen doen. Dan zul je het verschil tussen de motoren ook beter ervaren.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door FrankJC »

Marzel schreef:
di 20 apr 2021, 16:53
De Ducato is lekker hoog maar de Jumper heeft bijvoorbeeld al 2 ramen in de acherdeuren waardoor ik die kosten niet hoef te maken.
Ik zou niet zo blij zijn met ramen in de achterdeuren, zijn n.m.m. totaal nutteloos bij een buscamper, twee niet al te grote zijramen die wat hoog geplaatst zijn zijn nuttiger. Maar ja, ze zitten er nou eenmaal in. Ik heb ze nooit open zelfs niet op een kiertje.
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door Marzel »

Wat ik me afvraag :
Ik zie iedereen de vloer helemaal strippen, dan armaflex erover heen en dan weer de dekvloer (de oude of iets anders).
Isoleert dat beter dan gewoon armaflex over de oude dekvloer en dan een nieuwe dekvloer erover heen (bv kurk wat ik ergens las) ?
Of is het puur en alleen om de vloer niet nog een paar centimeter omhoog te maken ?

In dat geval (het laatste) is het in de H3 natuurlijk prima te doen om de armaflex gewoon op de oude vloer te leggen en daarop de gewenste vloer.

:think:
Laatst gewijzigd door Marzel op wo 21 apr 2021, 8:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Citroen Jumper (2010) of Fiat Ducato (2012)?



Bericht door marjasjaak »

Meestal zit er roest en vuil onder de vloerplaat. Wil je voorkomen dat het roesten doorgaat, moet je de vloer even eruit halen.
En als je openingen in de vloer moet maken is het makkelijker als je gelijk in het ijzer kunt zagen en ook behandelen van de gemaakte openingen.
Je ziet dan ook waar de balken lopen.
Of de isolatie waarde beter is met armaflex op de oude vloerplaat, kan ik geen antwoord opgeven.

En wat ook een zwak punt is; roest achter de rails van de schuifdeur. Op het forum is dit al beschreven hoe je dit kunt aanpakken.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op wo 21 apr 2021, 8:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie